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
auto

Amikor a kevesebb több, mint a 100 százalék

elektromos teherautó

Napi futásteljesítményre optimalizált töltési szinttel indítja útnak a több mint 50 e-kamionra bővülő flottáját a holland élelmiszerkereskedő.

Hollandia élen jár Európában az elektromos mobilitás terén; Norvégia, Izland és Svédország után a negyedik legmagasabb elektromos járműaránnyal rendelkezik a személygépkocsi-állományon belül, és 2022-ben már hozzávetőlegesen 15 ezer elektromos haszongépjárművet regisztráltak az országban. Emellett az állam, bizonyos feltételek mellett, akár 5 ezer eurós pályázati támogatással is ösztönzi a zéró kibocsátású haszongépjárművek vásárlását. Így nem meglepő, hogy az amszterdami elosztóközpontjában teszteli először új e-fuvarozási stratégiáját a Hollandiában és Belgiumban vezetőnek számító Sligro Food Csoport is.

(fotó: Kersten Techniek)

Az élelmiszeripari vállalat depójában 36 töltési ponttal, összesen több mint 50 e-teherautó töltési igényét tervezik kiszolgálni, miután a jelenlegi 25 járműből álló flotta hamarosan további 26 e-kamionnal bővül. Mindezt a privát felhasználási területeken már bevált, de a logisztikai vállalatoknál egyelőre inkább újszerű szemléletváltással tervezik nem csak lehetővé, hanem költséghatékonnyá is tenni. Ahelyett, hogy arra törekednének, hogy a városi fuvarozásra szánt összes járművet minden alkalommal teljesen feltöltsék, csak a napi futásteljesítményre elegendő energiával indítják útnak az e-kamionokat, azok tervezett útvonalához igazítva a töltési szintet.

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

A Sligro Food a következő években minél több dízelüzemű teherautóját elektromosra tervezi cserélni, ezzel a stratégiával pedig a saját működési szokásaira specializált e-töltési megoldások mellett tette le a voksát. Ennek az is része, hogy a Siemenshez tartozó, szintén holland Heliox töltőivel és üzemeltetési megoldásaival felszerelt depóban egyrészt az éjszakai, azaz a csúcsterhelésen kívüli, így lényegében olcsóbb áramot kínáló időszakban töltik a járműveket. Másrészt kihasználják az olyan napközbeni, rövid, inaktív időszakokat is, mint például az ebédszünet, amikor gyorstöltéssel kiegészíthető a napi töltési igény. Ezzel csökkentik a járművek állásidejét, és maximalizálják a korlátozott hálózati kapacitással működő töltőinfrastruktúra kihasználtságát is.

(fotó: Sligro Food Group/Sander van der Veen)

Ugyanezt a célt szolgálja az is, hogy a töltőállomásokat a depón belül úgy helyezik el, hogy kisebb alapterületen biztosítsák az akadálymentes üzemeltetést. Mindemellett olyan tanulságokat is a rendszerbe építenek, mint például a sofőrök vezetési szokásainak finomhangolása, hogy ezzel is növeljék az e-kamionok hatótávolságát, valamint azok akkumulátorainak élettartamát.

Villanyautósok