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
auto
2024. 11. 23. szombat
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

A nyilvános töltési díjak láttán gyakran kiszámolják, különösen a szkeptikusok, hogy elektromos autóval közlekedni sem olcsóbb, mint hagyományossal. Az előfizetéssel elérhető jelentős kedvezményeket azonban nem szokták figyelembe venni, pedig a hűségszerződések ideje lejárt, akár egy hónapra, egy nyaralás miatt is érdemes lehet előfizetni valamelyik szolgáltatónál.

Új díjcsomaggal lesz olcsóbb az Ionity holnaptól

Napjainkban az elektromosautó-használók többsége rendelkezik otthoni vagy munkahelyi töltési lehetőséggel, így a hétköznapokban olcsón üzemeltethetjük a villanyautókat, 1-2 liter benzin árából megtehetünk 100 kilométert.

Szerencsére ma már a nyilvános töltőkből sincs hiány, különösen Nyugat-Európában, de egyre bátrabban elindulhatunk dél- vagy kelet felé is. Fontos kérdés persze, hogy mennyibe kerül ilyenkor az autónk töltése.

Bolgár tengerpart Szerbián át, elektromos autóval

Sokan az egyre jobb európai lefedettséget kínáló, a töltőállomásokat többnyire autópálya pihenőkbe telepítő Ionity 280 Ft/kWh listaárából kiszámítják, hogy egy átlagos autópályás fogyasztással (pl. 20 kWh/100 km) 100 kilométert megtenni akár 8-9 liter benzin árát is ki kell majd fizetnünk, de lehet ennél lényegesen olcsóbb is az utazás.

Ionity Passport Power

Az Ionity nemrég bevezetett egy új havidíjas csomagot, Passport Power néven, amellyel mindössze 160 Ft/kWh a töltési díj, igaz ezen felül az első hónapban 3140 forintos, a második hónaptól 4720 forintos havidíjat is meg kell fizetni.

Gyorsan kiszámolható, hogy a kilowattóránként 120 forintos kedvezmény miatt már akkor megéri előfizetni, ha a következő hónapban legalább 27/40 kWh energiát szeretnénk vételezni az Ionity hálózatában.

A fenti 20 kWh/100 km fogyasztással számolva előfizetéssel máris 5-6 liter körüli fogyasztással rendelkező hagyományos autó költségével számolhatjuk a nyilvános töltést, attól függően, hogy mennyire hosszú útra megyünk, és ezt tovább csökkenti, ha az út első szakaszára otthoni, olcsó energiával „tankoltunk fel”.

Tesla Supercharger

A Tesla szintén kínál havidíjas csomagot, melynek havidíját nemrégiben 4000 forintra csökkentették. A Tesla Superchargereknél az előfizetés kb. 40 Ft/kWh kedvezményt biztosít, így nem-Teslát is a teslásokkal azonos kWh alapú díjért tölthetünk, amely töltőállomástól és napszaktól függően jellemzően 140-180 Ft/kWh között alakul.

Áremelés a Tesla magyar töltőhálózatán

Hazánkban a kedvezményes díj kb. 180 forint, de a szomszédos országokban általában a magyarnál alacsonyabb áron, 40-45 eurócent körüli kWh díjért tölthetünk előfizetéssel nem-Teslát is, tehát egy hosszabb külföldi utazáson az Ionity esetében fentebb kiszámolt 5-6 liter közötti benzinfogyasztásnak megfelelő költséggel tervezhetünk.

A Supercharger hálózatnál fontos figyelembe venni, hogy még nincs minden állomás megnyitva a „külsősöknek”, így például a magyarok által különösen kedvelt horvát tengerpart felé autózva ne a Supercharger hálózatra alapozzunk, de Ausztria, Olaszország vagy Németország irányában már nem csak a teslások élvezhetik a Supercharger hálózat magas rendelkezésre állását.

Márkakártyák

Sok autógyártó kínál ún. márkakártyát, melyek legnagyobb előnye, hogy egyetlen RFID kártyával félmillió töltőpont indítható el Európa-szerte, így nem szükséges egy egész „kártyapaklival” (vagy a telefonunkon két tucat applikációval) készülni a hosszabb utazásokra.

A márkakártyák havidíj nélkül is használhatók, így azonban jellemzően a helyi szolgáltatók saját árainál kicsivel drágábban tölthetünk és jelentős különbségekkel találkozhatunk egy országon belül is az egyes szolgáltatóknál.

A 2000 forint körüli havidíjat vállalva általában országonként egységes (esetleg külön AC és DC) töltési díjakat kapunk, ezen kívül Ionity csomagra is előfizethetünk, amely kb. 3000 Ft havidíjért 60-80 Ft/kWh kedvezményt kínál az Ionity országonként eltérő listaáraiból.

Korábban ennél lényegesen nagyobb kedvezményeket is nyújtottak a márkakártyák, például a BMW Charging kártyával az Ionity töltők 105 Ft/kWh díjért voltak használhatók. Azoknak, akik egy éves hűséggel előfizettek ilyen csomagra, mostanában jár le a 12 hónapos szerződése, így nekik az előfizetés megújítására, illetve az árak emelkedésére érdemes odafigyelni.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.