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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Csak a pályázatos autókra várunk, vagy kipukkadt a villanyautós lufi?

elektromos autó piac
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

A Datahouse adatai szerint 2024 augusztusában csak 8111 új autót adtak el a magyar piacon, ami 9,4 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. Második hónapja mérséklődnek a villanyautók eladásai is.

A kérdés persze az, hogy az idén augusztus végéig átadott 5753 villanyautóból mennyi az 2556 ezidáig elfogadott állami pályázat részesedése. Vajon csak a már megrendelt pályázatos autók kiszállításaira várunk, vagy vége a támogatás pozitív hatásának?

Típusok

Az augusztusi toplistán egy új első helyezett van, mégpedig a BYD Seal személyében. Persze az első helyhez elég volt most 56 darab autó is, de mivel tudjuk, hogy a márka jól szerepelt a pályázaton, valószínűleg most futott be egy nagyobb szállítmány a támogatással vásárolt autók közül.

Ezt támaszthatja alá, hogy a második helyre szorult Volvo EX30 mögött a harmadik is egy BYD, mégpedig a Seal U SUV.

A Tesla Model Y visszamászott a Top 5-be és a negyedik helyen van egy BYD szendvicsben, mivel az ötödik autó is a kínai márkáé: 32 darab érkezett az olcsó kis Dolphinból.

Top 20-as listánk most kivételesen 21 autót tartalmaz, mivel az utolsó két helyen holtverseny alakult ki az Audi Q4 és a BMW i5 között.

A nyár utolsó hónapjában összesen 518 villanyautó talált gazdára, ami még mindig 9 százalékos növekedés, de messze elmarad az évben eddig mutatott formától.

# Típus 2024. augusztus
1 BYD SEAL 56
2 VOLVO EX30 45
3 BYD SEAL U 35
4 TESLA MODEL Y 34
5 BYD DOLPHIN 32
6 SKODA ENYAQ 27
7 KIA NIRO 21
8 FORD MUSTANG MACH-E 18
9 BMW IX1 16
10 MINI MINI COUNTRYMAN 14
11 HYUNDAI IONIQ 5 13
12 MERCEDES EQA 11
13-14 MERCEDES EQE 10
13-14 MG ZS 10
15-17 BMW IX3 9
15-17 HYUNDAI KONA 9
15-17 VOLKSWAGEN ID.3 9
18-19 BMW I4 8
18-19 MG MG4 8
20-21 AUDI Q4 7
20-21 BMW I5 7
Egyéb: 119
Összesen: 518

Merthogy idén eddig 5753 villanyautót vásároltak meg hazánkban, ami 53 százalékos növekedésnek felel meg. Szép adat, de emlékeztetőül, júniusban még 60 százalékos javulásról számoltunk be éves szinten.

Az éves eladások listáját továbbra is a két Tesla vezeti, de a Model 3 már foggal-körömmel kapaszkodik az ezüstbe, a Volvo EX30 három példánnyal van csak lemaradva. Szeptember rendkívül érdekes lesz, mivel a negyedév utolsó hónapja tradicionálisan a Tesla legerősebb időszaka, a Volvo EX30 brutális menetelése pedig augusztusra kifulladt, a júliusinak csak a harmada fogyott belőle.

Vajon beéri a Kínában gyártott svéd SUV a Kínában gyártott amerikai szedánt, vagy a Tesla hozza a szokásos hajráját és megint elhúz?

A Top 3 alatt a legérdekesebb meccs a Hyundai Kona és a BYD Seal között alakult ki, amelyek fej-fej mellett vannak.

A Top 20 (+1) típusok a teljes eladások háromnegyedét teszi ki, a maradék 52 helyen 1380 autó osztozik.

# Típus 2024. január-augusztus Változás
1 TESLA MODEL Y 868 42%
2 TESLA MODEL 3 489 104%
3 VOLVO EX30 486
4 NISSAN LEAF 375 594%
5 BYD ATTO 3 296
6-7 BYD SEAL 236
6-7 HYUNDAI KONA 236 314%
8 BYD DOLPHIN 203
9 SKODA ENYAQ 130 9%
10 BMW I4 119 9%
11 BMW IX3 113 -18%
12 HYUNDAI IONIQ 5 111 185%
13 MERCEDES EQE 109 35%
14 HYUNDAI IONIQ 6 99
15 KIA NIRO 96 -47%
16 VOLKSWAGEN ID.3 92 -3%
17 HONDA E-NY1 88
18 MG MG4 78 24%
19 FORD MUSTANG 76 -29%
20 MERCEDES EQA 73 128%
Egyéb: 1380
Összesen: 5753 53%

Márkák

A márkák listájában már második hónapja első a BYD, de augusztusban 148 helyett 124 autó is elég volt az aranyhoz.

A Volvo megőrizte az ezüstöt, a BMW pedig az európai számokhoz hasonlóan hazánkban is beelőzte a Teslát – nálunk a harmadik hellyel.

# Márka 2024. augusztus
1 BYD 124
2 VOLVO 59
3 BMW 48
4 TESLA 40
5 MERCEDES 36
6-7 HYUNDAI 27
6-7 SKODA 27
8 KIA 25
9 MG 24
10 VOLKSWAGEN 22
11 FORD 18
12 MINI 17
13-15 AUDI 7
13-15 OPEL 7
13-15 PEUGEOT 7
16-18 CUPRA 6
16-18 SMART 6
16-18 SSANGYONG 6
19 RENAULT 3
20 TOYOTA 2
Egyéb: 7
Összesen: 518

Az éves listát viszont még mindig a Tesla vezeti (+54%), és a második továbbra is a BYD, a harmadik pedig Volvo, amely négyszer annyi autót adott el eddig idén, mint tavaly.

A Hyundai-BMW-Nissan trió keményen harcol a negyedik helyért, de a japánokat kivennénk ebből a versenyből, hiszen a LEAF kifutásával nincs reális esélyük beleszólni a koreai-német viadalba. A bajoroknak volt egy jó hónapja, de még mindig mínuszban vannak éves szinten, miközben az új Kona hajtja a Hyundai-t előre, így egyelőre ők a favoritok.

A legnagyobb vesztesek a Renault, az Opel, a Kia, a Mini és az Audi, de a Ford, a Volkswagen és a Toyota is negyedével, harmadával kevesebb villanyautót adott el idén Magyarországon, mint tavaly.

# Márka 2024. január-augusztus Változás
1 TESLA 1385 54%
2 BYD 787
3 VOLVO 577 301%
4 HYUNDAI 446 337%
5 BMW 433 -9%
6 NISSAN 416 582%
7 MERCEDES 302 16%
8 VOLKSWAGEN 207 -28%
9 MG 182 128%
10 KIA 157 -47%
11 SKODA 130 9%
12 AUDI 92 -33%
13 HONDA 91 435%
14 FORD 76 -29%
15 CUPRA 70 75%
16 OPEL 67 -50%
17 FIAT 54 2%
18 TOYOTA 52 -25%
19 MINI 50 -33%
20 RENAULT 34 -41%
Egyéb 145 -56%
Összesen: 5753 53%

Konszern szinten csoportosítva a márkákat, az első két helyezett változatlan, de a Hyundai-Kia utóbbi gyenge számai ellenére a harmadik helyre erősödött.

A Geely-t a Volvo EX30 röpítette a negyedik helyre, a nyolcadik Mercedesnél pedig az az érdekes, hogy miközben globális és európai szinten csökkentek villanyautó-eladásaik, nálunk két számjegyű növekedést mutattak fel.

A Renault Csoport és a Stellantis bukta a legnagyobbat az idei évben, de a Volkswagen és BMW Csoportok tizenpárszázalékos csökkenése is csúnyább, ha tudjuk, hogy az egész piac 53 százalékkal nőtt.

Ebben a hónapban ezt a listát is kibővítettük egy hellyel, mivel összesen 21 cégcsoport van csak a piacon, így nem akartunk egyetlen egyet lehagyni.

# Cégcsoport 2024. január-augusztus Változás
1 TESLA 1385 54%
2 BYD 787
3 HYUNDAI-KIA 603 52%
4 GEELY 577 298%
5 VOLKSWAGEN GROUP 507 -16%
6 BMW GROUP 483 -12%
7 NISSAN 416 582%
8 MERCEDES-BENZ CARS 315 13%
9 SAIC 182 128%
10 STELLANTIS 164 -46%
11 HONDA 91 435%
12 FORD 76 -29%
13 TOYOTA 73
14 RENAULT GROUP 47 -71%
15 KG GROUP 28
16 NIO 6 -40%
17 SUBARU 4
18-19 JLR 3
18-19 MAZDA 3 -93%
20 MODERN 2
21 JIAYUAN 1
Egyéb 0
Összesen: 5753 53%

Hajtásláncok

Bár, ahogy a cikk elején írtuk, augusztus még a tradicionálisan gyenge nyárból is kilóg lefelé, éves szinten még mindig nyolc százalékos pluszban van a magyar autópiac.

A hajtásláncok versenyében jól látszik, miként vette át a mild hibrid meghajtás a benzinesek szerepét, hiszen mostanra már egálban vannak 30-30 százalékkal. A lágy hibridek élharcosa a Suzuki, amely eladásainak 96 százalékát az ilyen autók teszik ki – ez a hazai teljes mild hibrid forgalom 42 százaléka. A Fiatnál is 89, a három német prémiumnál pedig 50 százalék körüli a lágy hibridek aránya.

A dízelek, a hagyományos hibridek és a plug-in hibridek aránya stagnál, de természetesen utóbbiak sorsa lesz a legérdekesebb – erről hamarosan külön, részletes cikkel jelentkezünk.

A tisztán elektromos hajtás aránya éves szinten még mindig 7 százalék felett van, ami itthon jó hír, de az európai átlagnak csak nagyjából a fele.

Hogy a címben és a bevezetőben feltett kérdésre valamiféle választ tudjunk adni, megnéztük, eddig hány villanyautót vettek idén a cégek, és az eredmény 4663 volt, azaz az összes eladások 81 százaléka.

A legfrissebb állami statisztika szerint eddig 2556 pályázatot támogattak és ebből 2548-ra már szerződést is kötöttek. (Azt nem tudjuk ez összesen hány autót jelent, egy pályázatban több is lehet). De persze ez nem jelenti azt, hogy ezek a kocsik már mind meg is érkeztek, és át is vették őket, márpedig addig az eladási statisztikában nem szerepelnek.

Mégis valószínű, hogy a saját felmérésünk szerint a pályázaton három éllovas márka, a Tesla, a BYD és Volvo számaiban, illetve az elmúlt hónapok náluk tapasztalható növekedésében már erősen benne van a támogatás hatása, másoktól pedig túl nagy tűzijátékot nem várhatunk.

Ennél pontosabb választ viszont majd csak pár hónap múlva tudunk adni a kérdésre, amikor kiderül, hogy ez a három cég behoz-e még pár ezer extra autót, vagy a mostani lassulás a számaikban több, mint a szokásos augusztusi hatás.

Nagyobb probléma az, hogy a támogatásra szánt keret több, mint 40 százaléka még mindig megvan, miközben az új pályázók száma minimálisra csökkent. Lehet mégiscsak lazítani kellene azokon a szabályokon (elsősorban a lízing/áfa és az előző évi árbevétel kérdésében), különben félő, hogy a pénz bennmarad és elvész.

A júliusi eladási adatok ebben a cikkben találhatók:

Trónfosztás: egy kínai villanyautó-márka vezeti a hazai eladásokat

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.