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
auto
2024. 10. 09. szerda

Kiderült, mekkorát estek a plug-in hibridek a zöld rendszám elvétele után

elektromos autó piac
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

Megérkeztek a Datahouse legfrissebb adatai, így elkészültek szeptemberi táblázataink a magyar villanyautó-piacról.

A harmadik negyedév nyári hónapjai eléggé lagymatagra sikerültek, de szeptember rákapcsolt, és 777 tisztán elektromos autót adtak át, ami 73 százalékkal volt több, mint 2023 azonos hónapjában. Az éves plusz 56 százalékon áll.

Megkaptuk az első pillanatképet arról is, mennyire népszerűek a plug-in hibridek a szeptember jogszabályváltozás után.

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

Típusok

Az augusztusi 518 darab után szeptemberben 777 elektromos autót adtak át a hazai kereskedésekben. Ez 1877-re emelte a harmadik negyedév eladásait, de azért az elmúlt három hónap még így is ~20 százalékkal elmaradt az első két negyedév átlagától. 2023-ban csak 13 százalékos volt a nyári mínusz, 2022-ben pedig még növekedtek is a számok a forró hónapokban.

Persze az állami támogatással érkező autók mellett a gyártási ütemezés is azt eredményezheti, hogy nagyobb hullámokban érkeznek most az autók.

A típusok toplistájára térve, a Tesla visszavette az első helyét, befutott a sanghaji hajó és első lett a Model 3. Az amerikai modellt a BYD Atto 3 SUV követi, a szendvicset pedig a Tesla Model Y teszi teljessé.

A TOP 10-ben két Tesla és négy BYD van, de az is érdekes, hogy a kínai gyártású autók száma hét az első tízben.

Külön kiemelendő, hogy befutott az első Ford Explorer EV szállítmány, mégpedig 30 darabbal.

Top 20-as listánk a holtversenyek miatt most 22-re hízott.

# Típus 2024. szeptember
1 TESLA MODEL 3 98
2 BYD ATTO 3 73
3 TESLA MODEL Y 69
4 VOLVO EX30 62
5 BYD DOLPHIN 41
6 BYD SEAL U 33
7 FORD EXPLORER EV 30
8 BYD SEAL 29
9 BMW IX3 22
10 HYUNDAI KONA 21
11 MG MG4 18
12-14 HYUNDAI IONIQ 5 16
12-14 MINI COUNTRYMAN 16
12-14 VOLKSWAGEN ID.3 16
15 BMW IX1 15
16 AUDI Q4 11
17-19 BMW I4 10
17-19 MERCEDES EQB 10
17-19 MG MG5 10
20-22 BMW I5 8
20-22 SKODA ENYAQ 8
20-22 VOLKSWAGEN ID.7 8
Egyéb: 153
Összesen: 777

Az éves listánk továbbra is a két Teslával kezdődik, a Volvo EX30 nem tudta beérni a Model 3-at – legalábbis szeptember végéig nem. A Leafet viszont valószínűleg már most októberben beelőzi az Atto 3 SUV.

A lista legnagyobb nyertesei a japán modell hattyúdala mellett a Tesla Model 3, a Hyundai Kona, a Hyundai Ioniq 5 és 6, illetve meglepő módon a Honda ENY-1 –bár utóbbi borzasztóan alacsony bázisról indult.

# Típus 2024. január-szeptember Változás
1 TESLA MODEL Y 937 40%
2 TESLA MODEL 3 587 144%
3 VOLVO EX30 548 0%
4 NISSAN LEAF 376 430%
5 BYD ATTO 3 369 0%
6 BYD SEAL 265 0%
7 HYUNDAI KONA 257 284%
8 BYD DOLPHIN 244 0%
9 SKODA ENYAQ 138 3%
10 BMW IX3 135 -20%
11 BMW I4 129 10%
12 HYUNDAI IONIQ 5 127 144%
13 MERCEDES EQE 119 35%
14 VOLKSWAGEN ID.3 108 -30%
15 HYUNDAI IONIQ 6 105 708%
16 KIA NIRO 103 -46%
17 MG MG4 96 43%
18 HONDA E-NY1 92 667%
19-20 FORD MUSTANG 82 -33%
19-20 BYD SEAL U 82 0%
Egyéb: 1631
Összesen: 6530 56%

A TOP 20 legnagyobb bukói a BMW iX3, a Volkswagen ID.3 és a Ford Mustang Mach-e.

Márkák

A márkák szeptemberi csatáját a BYD nyerte, négy autóval megelőzve a Teslát. Igazi kihívójuk nem akadt, több mint a dupláját adták el egyenként, mint a harmadik Volvo.

# Márka 2024. szeptember
1 BYD 176
2 TESLA 172
3 VOLVO 69
4 BMW 65
5 HYUNDAI 43
6-7 VOLKSWAGEN 36
6-7 FORD 36
8 MG 34
9 MERCEDES 32
10 MINI 19
11-12 KIA 15
11-12 AUDI 15
13 SKODA 8
14 TOYOTA 7
15-18 NISSAN 6
15-18 DACIA 6
15-18 CITROEN 6
15-18 SSANGYONG 6
19 CUPRA 5
20 HONDA 4
Egyéb: 17
Összesen: 777

Az éves listán a Tesla van az élen, alaposan lemaradva második a BYD, majd ismét alaposan lemaradva harmadik a Volvo.

A BMW még éppen hogy, de megtartotta negyedik helyét, bár a frissített Kona sikerén erőre kapva kemény csata várható a Hyundai részéről – a koreaiak már csak kilenc autóval vannak elmaradva.

# Márka 2024. január-szeptember Változás
1 TESLA 1557 60%
2 BYD 963  –
3 VOLVO 646 314%
4 BMW 498 -8%
5 HYUNDAI 489 270%
6 NISSAN 422 441%
7 MERCEDES 334 19%
8 VOLKSWAGEN 243 -37%
9 MG 216 148%
10 KIA 172 -45%
11 SKODA 138 3%
12 FORD 112 -8%
13 AUDI 107 -28%
14 HONDA 95 332%
15 CUPRA 75 60%
16-17 OPEL 69 -53%
16-17 MINI 69 -19%
18 TOYOTA 59 -21%
19 FIAT 57 8%
20-21 RENAULT 34 -51%
20-21 SSANGYONG 34
Egyéb 141
Összesen: 6530 56%

Konszern szinten csoportosítva az adatokat, az első két helyezett változatlan, de a Hyundai-Kia beelőzte a Volvot, azaz a Geely-t. Mondjuk a svéd márkának nincs igazán hátvédje itthon, a Polestart még nem forgalmazzák nálunk, egyedül a Lync & Co.  jelentkezett be két példánnyal.

A Volkswagen Csoport eladásai a negyedével csökkentek, a BMW Csoport még ezalatt maradt a -9 százalékkal és a Ford is hasonlóan -8 százalékon van. Utóbbinál minden szem az új modellek sikerén van. A Stellantis is elég nagyot esett idén a hazai villanyautó-piacon, ahogy a Renault is, igaz, náluk a Renault 5 most változathat ezen.

Az az érzésünk, hogy a hagyományos gyártók erősen tartalékolnak 2025-re, amikor is szigorodik a CO2 szabályozás és csökkenteni kell a flottaátlagot. Jövőre nem lepődnénk meg a nagyobb akciókon, olcsóbb felszereltséggel összeállított változatokon.

A villanyautó-eladások egésze +56 százalékon áll 2023-hoz képest.

# Cégcsoport 2024. január-szeptember Változás
1 TESLA 1557 60%
2 BYD 963
3 HYUNDAI-KIA 661 48%
4 GEELY 648 313%
5 VOLKSWAGEN GROUP 572 -23%
6 BMW GROUP 568 -9%
7 NISSAN 422 441%
8 MERCEDES-BENZ CARS 348 16%
9 SAIC 216 148%
10 STELLANTIS 179 -45%
11 FORD 112 -8%
12 HONDA 95 332%
13 TOYOTA 80 0%
14 RENAULT GROUP 53 -70%
15 KG MOBILITY 34
16 NIO 7 -30%
17-18 MODERN 4
17-18 SUBARU 4 0%
19-20 JLR 3 0%
19-20 MAZDA 3 -93%
21 JIAYUAN 1
Egyéb 0
Összesen: 6530 56%

Hajtásláncok

A hajtásláncok arányának alakulásában az éves trendek mellett az volt most még érdekes kérdés, vajon hogyan alakult a plug-in hibridek értékesítése a szeptember 1-jén életbe lépett változások után. Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a zöld rendszám elvesztése még csak az ingyenes parkolást érinti, ugyanis az adókedvezményekhez egyelőre nem nyúlt a kormány.

Tájkép csata előtt: a földbe áll a magyar plug-in piac?

Bár a bejelentés nagyon rövid határidőt hagyott a cselekvésre, mint minden országban a kedvezmények kivezetésekor, nálunk is látható volt egy hajrá az utolsó hónapban (augusztus 737 db, +44%), mielőtt kifutott a zöld rendszám ezekre a típusokra.

Most szeptemberben, amikor már hagyományos fekete-fehér tábla került a kocsikra, az értékesítés hirtelen 219 darabra esett, ami 66 százalékos visszaesés az előző hónaphoz, és 51 százalékos mínusz 2023 szeptemberéhez képest.

Könnyelműség lenne azonban ebből azonnal messzemenő következtetéseket levonni, mivel ilyenkor normális, hogy a támogatás kivezetése nem új vásárlókat generál hirtelen, hanem előre hoz vásárlásokat. Aki valamikor idén év végén, esetleg jövőre akart volna ilyen autót venni, az most, ha tehette, gyorsan megvette még augusztusban, zöld rendszámmal. Így ezek a vásárlók hiányozni fognak a következő hónapok statisztikáiból, hiszen már megvették az autót.

Hogy mennyire lesz a jövőben itthon népszerű a PHEV, az majd pár hónap múlva derülhet ki, főleg ha tisztázódik a helyzet az adókedvezmények körül. A bizonytalanság nem segíti a piacot.

A plug-in hibridek aránya éves viszonylatban nem éri el még a tavalyi szintet sem.

A tisztán elektromos hajtás aránya éves szinten 7,33 százalékon állt az első 9 hónap után, ami nagyjából másfélszer annyi, mint tavaly, de amúgy azért még mindig gyenge szám Nyugat-Európához képest.

A dízelek aránya évek óta változatlan, a benzineseket gyakorlatilag elkezdték leváltani a mild-hibridek, a hagyományos hibridek pedig tavalyhoz képest enyhén csökkentek.

Szeptemberben egyébként összesen 9074 új autót adtak el hazánkban, ami fél százalékkal kevesebb, mint tavaly. 2024 első 9 hónapjában 89.052 új személyautó (+7,3%) talált gazdára.

Az augusztusi eladási adatok ebben a cikkben találhatók:

Csak a pályázatos autókra várunk, vagy kipukkadt a villanyautós lufi?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.