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 Oldalunkon rendszeresen közöljük a villanyautók havi eladási adatait a Datahouse jóvoltából, ám ez természetesen nem ad teljes képet a hazai állományról, hiszen nincs benne a használt import, illetve az országunkat elhagyó járművek adata – minden bizonnyal utóbbi is létező tétel. Most elkértük a hazai teljes villanyautó-állomány adatait a partnerünktől, és ebből szemezgettünk érdekességeket. Három részből álló sorozatunkban a következő napokban külön írásban nézzük át a világ legnagyobb autógyártó konszernjeinek hazai flottáját, egy másik cikkben pedig majd az igazán különleges villanyautókra térünk ki, illetve megnézzük, hány CHAdeMO-s autó lehet Magyarországon. 2021 Első körben most az elmúlt három évből a december 31-i állapotot, az év végén összeszámolt adatokat kértük el a Datahouse-tól, de azt már most elárulhatjuk, ígéretet kaptunk arra, hogy jövő februárban megkapjuk a 2024 végi adatsort is, ami érdekes összehasonlítást tesz majd lehetővé mostani írásunkkal. Kezdjük a sort 2021-gyel, amikor összesen 18.823 tisztán elektromos személyautó volt hazánk útjain az év végén. Nézzük, mely típusból mennyi volt forgalomban három évvel ezelőtt. Íme a Top 20: # Márka Modell Darab Részesedés % 1 NISSAN LEAF 3 878 21% 2 BMW I3 2 604 14% 3 RENAULT ZOE 1 306 7% 4 VOLKSWAGEN UP! 1 071 6% 5 VOLKSWAGEN GOLF 1 058 6% 6 KIA NIRO 982 5% 7 HYUNDAI IONIQ 691 4% 8 TESLA MODEL 3 690 4% 9 HYUNDAI KONA 671 4% 10 TESLA MODEL S 507 3% 11 FIAT 500 474 3% 12 CITROEN C-ZERO 338 2% 13 SMART FORTWO 308 2% 14 VOLKSWAGEN ID.3 302 2% 15 PEUGEOT ION 288 2% 16 MAZDA MX-30 264 1% 17 DACIA SPRING 261 1% 18 SKODA CITIGO 232 1% 19 NISSAN E-NV200 209 1% 20 MINI MINI 203 1% Igen, az első helyezett nem valamelyik olyan márka/típus, amelytől most hangos az európai autópiac, hanem a Nissan Leaf. A típusból az évek alatt rengeteg használt példány is érkezett hazánkba, ráadásul az egyik leghíresebb modellről van szó, így talán nem meglepő a helyezése, de a 3900 körüli darabszámot azért jegyezzük meg, érdemes lesz nézni, hogyan változik az évek során. Ez egyben azt is jelenti, hogy 2021 végén minden ötödik villanyautó Nissan Leaf volt Magyarországon. A második egy szintén régi ismerős, a BMW i3 lett 2021 végén, amelyből 2600 futott akkor az ország útjain – ez a villanyautók 14 százalékát tette ki. A modellt egészen 2022 közepéig gyártották, így ebben új példányok is vannak, de ez az autó is a használt piac egyik legnépszerűbb szereplője. A harmadik sem okozhat túl nagy meglepetést, hiszen a Renault Zoéból is rengeteg érkezett az országba – használtan is –, olyan sok, hogy ez 7 százalékos részesedést jelentett a francia autónak. A Top 3 alatt megemlítenénk még az e-Up! jó helyezését – a típus a közösségi autómegosztók körében is népszerű volt, az 1071 darabban biztosan ők is kivették a részüket. Éppen ezer darab alatt volt a Niro, amely évekig a villanyautók piacának sztárja volt, de szintén népszerű típus az eredeti Hyundai Ioniq is, bár látatlanban több példányra tippeltünk volna, mint a listában szereplő 691. Lehet, azóta nőtt a számuk? A Tesla 2021 májusában jelent meg hazánkban, az első autók pedig szeptemberben érkeztek, ám már korábban is volt privát import, no meg német támogatásos halászat a zavarosban. 2021-ben már a nyolcadik volt a listán a Model 3, 690 darabbal, de 507 darabbal, 10. helyen a jóval drágább Model S is meglepően elöl van a listán. A Model X csak 24. volt ekkor, a későbbi sztár típus Model Y pedig 22 darabbal 53. Van még pár említésre méltó érdekesség a listán. 2021 végén 338 C-Zero, 288 Ion és 127 i-MiEV volt hazánkban, így a hármasikrek 753 példánnyal a 7. helyre is felfértek volna, ha azonos emblémával jönnek ki a gyárból. A Dacia sztárja, a Spring, amely egykoron a legolcsóbb új villanyautó volt hazánkban, már 2021-ben 261 darabbal képviseltette magát. # Márka Darab Részesedés % 1 NISSAN 4087 22% 2 BMW 2719 14% 3 VOLKSWAGEN 2503 13% 4 HYUNDAI 1439 8% 5 RENAULT 1379 7% 6 TESLA 1358 7% 7 KIA 1244 7% 8 FIAT 476 3% 9 PEUGEOT 474 3% 10 SMART 468 2% 11 SKODA 414 2% 12 MERCEDES 406 2% 13 CITROEN 402 2% 14 MAZDA 264 1% 15 DACIA 261 1% 16 MINI 203 1% 17 AUDI 142 1% 18 OPEL 141 1% 19 MITSUBISHI 127 1% 20 FORD 62 0% A márkák Top 20-as listáját is a Nissan vezette 2021 végén, 4087 volt belőlük itthon. A japánoktól alaposan lemaradva a BMW és a Volkswagen szerezte meg a dobogó két alsó fokát. Hiába szólt minden 2021-ben a Tesla érkezéséről és a Kia Niro kiemelkedő szereplésről a taxis pályázaton, két éve ez még kevés volt. És ha már Tesla. 2021-ben 184 darabot adott át az akkor még friss hazai képviselet, így a privát import az előző évek során összesen 1174 darabot tett ki. 2022 A 2022 jelentős ugrást jelentett a villanyautók hazai terjedésében. A márkaképviseletek 4079 darab új elektromos autót értékesítettek, ám a hazai flotta száma 11.001 darabbal, 29.824-re nőtt, azaz a növekedés 63 százaléka a használt piacról jött. Egyetlen év leforgása alatt 54 százalékkal több villanyautó lett hazánkban. Ezt az évet már látványosan átrendezte a Tesla betörése a magyar piacra – és a BYD ekkor még sehol sem volt. # Márka Modell Darab Részesedés % 1 NISSAN LEAF 5027 17% 2 BMW I3 4170 14% 3 RENAULT ZOE 2000 7% 4 TESLA MODEL 3 1523 5% 5 VOLKSWAGEN GOLF 1465 5% 6 VOLKSWAGEN UP! 1455 5% 7 KIA NIRO 1442 5% 8 HYUNDAI IONIQ 1242 4% 9 HYUNDAI KONA 900 3% 10 TESLA MODEL S 666 2% 11 DACIA SPRING 663 2% 12 FIAT 500 615 2% 13 CITROEN C-ZERO 477 2% 14 VOLKSWAGEN ID.3 425 1% 15 SMART FORTWO 419 1% 16-17 MAZDA MX-30 399 1% 16-17 KIA SOUL EV 399 1% 18 PEUGEOT ION 384 1% 19 SKODA ENYAQ 384 1% 20 TESLA MODEL Y 320 1% 2022-ben is Nissan Leafből futott a legtöbb itthon, számuk 940-nel nőtt. A típusból újonnan mindössze 184 került forgalomba, így a növekmény túlnyomó részét a használt import tette ki. Az 50+ százalékkal növekvő magyar villanyautó-flottában viszont így is 17 százalékra csökkent a típus részesedése. Nem úgy a másik sztármodellé, a BMW i3-é, amely megtartotta részesedését és 2022-ben is 14 százalékon állt. Újonnan már kevés érkezett a modellből, amelynek gyártása 2022 júniusában le is állt – az újautó-eladások Top 10-es listájába be sem fért, azaz valószínűleg 100-nál kevesebbet értékesített az importőr. A magyar i3-as flotta viszont így is 1566 darabbal, 60 százalékkal bővült! Elképesztő! A Zoé sem fért be az újautó-eladások 10 legjobbja közé, a darabszám mégis közel 700-zal emelkedett, így a részesedés is maradt 7%. Ahogy az i3 esetén, úgy itt is a használt import pörgethette fel a számokat. A nyolcadikról negyedik helyre ugrott a Tesla Model 3, amelynek hazai darabszáma egy év alatt 120 százalékkal 1523 darabra nőtt. 2022-ben már ez a típus volt az újonnan forgalomba helyezett villanyautók között az első, ám a Váci úton átadott 397 darab csak a növekedés felét tette ki. A testvérmodell Y példányszáma 22-ről 320-ra nőtt, ebből 183 volt új autó. De íme még pár érdekesség a 2022-es listáról. Két régebbi Volkswagen modell, az e-Up! és az e-Golf darabszáma 36, illetve 38 százalékkal, míg az újabb ID.3-é 39 százalékkal emelkedett, de utóbbiból így is csak 120-szal lett több az utakon. Ioniqból 80 százalékkal, Niróból 47 százalékkal, Konából 34 százalékkal több volt 2022 végén, mint egy évvel korábban, így a Hyundai-Kia is örülhetett. A Kia Nirónál ráadásul a 460 darabos növekmény 84 százaléka új autó volt. Nagyot ugrott a Dacia Spring is, amely darabszáma egy év alatt megháromszorozódott és 663-ra emelkedett, de a használt piac is pörgött, mert a hármasikrekből is 39 százalékkal több lett hazánkban, pedig azokat már rég nem gyártják. Kigyűjtöttük azokat a típusokat is, amelyek 2022-ben jelentek meg a hazai autóállományban és legalább 10-et regisztráltak belőlük. # Márka Modell Darab 47 BMW I4 88 50 VOLVO C40 75 54 MERCEDES EQE 71 55 VOLKSWAGEN ID.5 42 60 TOYOTA BZ4X 32 61 CUPRA BORN 28 62 RENAULT MEGANE 25 69 NISSAN ARIYA 12 72 PEUGEOT RIFTER 11 73 BMW I7 10 Nézzük a márkák sorrendjét 2022 végén. # Márka Darab Részesedés % 1 NISSAN 5284 18% 2 BMW 4666 16% 3 VOLKSWAGEN 3565 12% 4 TESLA 2714 9% 5 HYUNDAI 2374 8% 6 RENAULT 2118 7% 7 KIA 2001 7% 8 MERCEDES 862 3% 9 PEUGEOT 744 2% 10 DACIA 663 2% 11 SKODA 649 2% 12 SMART 639 2% 13 CITROEN 618 2% 14 FIAT 617 2% 15 MAZDA 399 1% 16 OPEL 316 1% 17 MINI 296 1% 18 AUDI 288 1% 19 VOLVO 205 1% 20 MITSUBISHI 186 1% Az első három helyezett nem változott 2021-hez képest, de csak a BMW tudta növelni piaci részesedését közülük, a Nissan és a Volkswagen csökkent, még ha darabszámban nőttek is. A Tesla már feljött a negyedik helyre, a Hyundai és a Renault viszont lefelé mozgott, míg a Kia tartotta a hetedik helyet. 2023 2023-ban ismét nagy ugrás következett, újabb 38 százalékkal 41.182-re nőtt a villanyautók száma hazánkban. A 11.358 darabos növekedés 51 százalékát tették ki az új autók és 49 százalék érkezett használtan hazánkba. Ha kicsit távolabbról nézzük, akkor két év alatt 119 százalékkal, több mint kétszeresére nőtt hazánkban a tisztán elektromos személyautók száma. Nézzük, melyik volt a 20 legnépszerűbb típus az utakon 2023 végén. # Márka Modell Darab Részesedés % 1 NISSAN LEAF 5 703 14% 2 BMW I3 4 958 12% 3 TESLA MODEL 3 2 572 6% 4 RENAULT ZOE 2 529 6% 5 KIA NIRO 1 763 4% 6 VOLKSWAGEN GOLF 1 758 4% 7 VOLKSWAGEN UP! 1 592 4% 8 TESLA MODEL Y 1 583 4% 9 HYUNDAI IONIQ 1 543 4% 10 HYUNDAI KONA 1 259 3% 11 DACIA SPRING 1 031 3% 12 TESLA MODEL S 972 2% 13 VOLKSWAGEN ID.3 794 2% 14 FIAT 500 711 2% 15 SKODA ENYAQ 547 1% 16 CITROEN C-ZERO 533 1% 17 SMART FORTWO 508 1% 18 MAZDA MX-30 487 1% 19 BMW IX3 446 1% 20 KIA SOUL EV 444 1% Az első helyről 2023-ban sem lehetett letaszítani a Nissan Leafet, amelynek darabszáma 12 százalékkal 5700 fölé nőtt. A 676 darabos növekményből 146 volt új autó, azaz 78 százalék külföldről, valószínűleg használtan érkezett. A második tavaly év végén is a BMW i3 volt közel 5000 darabbal – ismét ötödével több lett a típusból Magyarországon. Bár Budapesten körülnézve úgy tűnhet, hogy a világ összes i3-asa nálunk van, ezt valószínűleg csak az autó még mindig különlegesnek számító dizájnja miatt érezzük, mert könnyű kiszúrni a forgalomban. A valóságban azonban a valaha gyártott i3-asok 2 százaléka van hazánkban, ami egyébként így sem gyenge arány, a Leafnél ez valószínűleg 1 százalék körül van. 2023 végére a harmadik helyet már átvette a Tesla Model 3, ami nem rossz teljesítmény, hiszen a típust csak 2019 óta forgalmazzák Európában, a hivatalos magyar márkakereskedés pedig csak 2021 őszén kezdett autókat szállítani. Tavaly 379 új hármast adtak el itthon, miközben a flotta mérete 1049 darabbal, 69 százalékkal, nőtt. A negyedik és ötödik helyen a Zoét (+26%) és a Nirót (+22%) találjuk. Utóbbinál a növekedés háromnegyedét az új autók tették ki, míg a Zoé az eladási lista legjobb 20 helyezettje közé sem fért be, így a használt import pörgette a számokat. Rohamléptekkel menetel a dobogó felé a Tesla Model Y, amely a világ és Európa legnagyobb darabszámban eladott autója volt tavaly. 2021-ben még csak 22, 2022-ben 320, 2023-ban, viszont már 1583 volt a típusból itthon (+394%). Az újautó-eladásokban nálunk is ez volt a legnépszerűbb elektromos, 839-et adott el belőle a hivatalos kereskedés, ami a teljes növekmény kétharmada. A régebbi, már nem gyártott típusok közül ismét kiemelkedett az eredeti Hyundai Ioniq, amelyből negyedével lett több egy év alatt. A hármasikrek együtt 1167 darabra nőttek (+11%), ami még mindig jó lett volna a 11. helyre, de a Kia Soul EV is tartja magát a Top 20 alján. A Kona tavaly is jól teljesített (+40%), befért a hazai elektromos flotta Top 10-es listájára, de egyetlen hellyel maradt csak le a Dacia Spring is, amelyből már több, mint 1000 van (+56%). Ismét kigyűjtöttük azokat az új modelleket is, amelyek tavaly jelentek meg a magyar utakon és legalább 10-et regisztráltak belőlük. Ezek közül talán az MG4 számaira lesz érdemes figyelni majd a 2024-es összesítésben. # Márka Modell Darab 54 MG MG4 104 57 RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC 92 66 AUDI Q8 E-TRON 42 69 HYUNDAI IONIQ 6 29 74 BMW I5 24 78 MG MG5 23 82 KIA EV9 17 85 LEXUS RZ 15 90 JEEP AVENGER 12 92 HONDA E-NY1 11 A márkák sorrendjében történt a legnagyobb változás: a BMW megszerezte az első helyet. Ez már csak azért is meglepő, mivel egy prémium márkáról beszélünk, nem várnánk a lista élére. A kulcs természetesen az i3, amelyből rengeteg használt példány kerül hozzánk és az itthon futó összes elektromos BMW 78 százalékát teszi ki. Az összes többi elektromos bajor autóból csak 1373 van, ami egy hajszállal a Mercedes elé tenné őket a listán – normál esetben nagyjából ide vártuk volna a márkát. A Nissan kereken 6000 darabos második helyéből 95 százalék a Leaf, de ezen valószínűleg nem lepődik meg senki. A harmadik helyezett Teslánál 2023 végén 47% / 29% / 18% / 6% volt a Model 3/Y/S/X arány. Ebből talán csak az meglepő, hogy a Model S-ből már közel ezer darab (972) van a hazai utakon, amivel a Dacia Spring mögött a 12. Az amerikai autógyártó 5500 közeli összesített darabszáma azt is jól magyarázza, miért borzasztóan kevés az az egyetlen márkaszerviz, ami Budapesten van. Az addig oké, hogy a villanyautók hajtásláncában kevesebb a hiba, de csak ha a kétéves ajánlott átvizsgálásra elmenne mindenki, az évi 2200 ügyfelet jelentene. Egy ideig még nem kell a meló miatt aggódnia a független Tesla szervizeknek. # Márka Darab Részesedés % 1 BMW 6331 15% 2 NISSAN 6000 15% 3 TESLA 5456 13% 4 VOLKSWAGEN 4669 11% 5 HYUNDAI 3175 8% 6 RENAULT 2731 7% 7 KIA 2528 6% 8 MERCEDES 1304 3% 9 DACIA 1031 3% 10 PEUGEOT 885 2% 11 SKODA 831 2% 12 SMART 773 2% 13 FIAT 713 2% 14 CITROEN 711 2% 15 OPEL 614 1% 16 AUDI 556 1% 17 MAZDA 487 1% 18 MINI 408 1% 19 VOLVO 399 1% 20 FORD 310 1% A Top 3 alatt a Volkswagen a negyedik közel 4700 autóval, ami 31 százalékos növekedés egy év alatt. Ha levesszük a már nem gyártott, régebbi e-Up! és e-Golf flottát a számokból, akkor csak az autók 29 százaléka marad. A legnépszerűbb új ID modell az ID.3 (13. hely, 794 db), az ID.4-ből 355 (24. hely), az ID.5-ből pedig 106 (53. hely) volt tavaly év végén. ID. Buzzból 61 volt hazánkban. A Hyundai megtartotta ötödik helyét (+34%), és náluk a már kifutott Ioniq a flotta felét tette ki. A legnépszerűbb típus az újabb generációból a Kona, amely a 10. legnépszerűbb típus volt hazánkban. Folytatjuk Ha eddig eljutott az olvasó, akkor biztosan érdeklik az ilyen adatok, és jó hírünk van, folytatjuk a sorozatot. Nemsokára még további két cikkel jelentkezünk. Egyikben a konszernek sorrendjét, illetve a márkáik teljesítményét vesszük górcső alá a fenti három évben – megnézzük, hogyan változtak az erőviszonyok. A különlegesebb modelleknek pedig szintén egy külön írást szentelünk majd, amelyben arra is keressük a választ, hogy vajon mennyi CHAdeMO csatlakozós villanyautó lehet hazánkban. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!