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 A BYD Atto 2 az autógyártó legújabb ajánlata Európának és a madridi premieren mi is ott voltunk. Nagyon érdekes csomagot rakott össze a kínai cég, csak egyetlen kérdésünk maradt a villámteszt végére. No fapad A villanyautózás kapcsán sokan a 35, később a 25, legújabban pedig a 20 ezer eurós vagy dolláros árküszöb áttörésétől várták az eladások megugrását. Bár a lélektani határokban és a megfizethetőség fontosságában kétség kívül igaza van az így gondolkodóknak, ennyire nem lehet leegyszerűsíteni a képletet.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPUJ5TXdxeU9USjFSWjRyTjFmYTF6WXNUVi5tTlpwTHJac24wTC43N3dZVFQudTcvZmFzdGlkPWFkbWt0enRmcHlxZXV3Y2pva3VmeXpqZmx2bmwvc3RwYXJhbT16ZmpvZ3FyaG9wL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm1vYmlsaXRpLmh1L2Vtb2JpbGl0YXMvaGlyZWsvMjAyNS8wMS0yNC0xIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2dkZWh1LmhpdC5nZW1pdXMucGwvaGl0cmVkaXIvaWQ9QnlNd3F5T1RKMVJaNHJOMWZhMXpZc1RWLm1OWnBMclpzbjBMLjc3d1lUVC51Ny9mYXN0aWQ9YWRta3R6dGZweXFldXdjam9rdWZ5empmbHZubC9zdHBhcmFtPXpmam9ncXJob3AvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PS91cmw9aHR0cHM6Ly93d3cubW9iaWxpdGkuaHUvZW1vYmlsaXRhcy9oaXJlay8yMDI1LzAxLTI0LTEnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAxL21vYmlsaXRpLWNlZi0xMjAweDE2MDAtMjAyNS0wMS0yNC5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAxL21vYmlsaXRpLWNlZi0xMjAweDE2MDAtMjAyNS0wMS0yNC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxJTUcgU1JDPSJodHRwczovL2dkZWh1LmhpdC5nZW1pdXMucGwvX1tUSU1FU1RBTVBdL3JlZG90LmdpZj9pZD1CeU13cXlPVEoxUlo0ck4xZmExellzVFYubU5acExyWnNuMEwuNzd3WVRULnU3L2Zhc3RpZD1ub2pqa2lvY3BhZG16bmViY2Rpa2RycG1udmp3L3N0cGFyYW09cGVscnB2bm96di9uYz0wL2dkcHI9MC9nZHByX2NvbnNlbnQ9IiAvPg0K Olcsó villanyautók már évekkel ezelőtt is voltak, csak nem tudtak olyat mutatni az árukért, amivel százezreket győztek volna meg, hogy megvásárolják őket. A legfontosabb az ár mellett ugyanis még mindig a hatótáv, no meg a töltési idő, és ezekben is van olyan lélektani alsó küszöb, ami alatt csak vékony rétegeknek lesz vonzó a portéka. Ebből a szempontból érdekes helyet foglalnak el a piacon azok az idén a boltokba érkező 10-11 milliós villanyautók, amelyek 300 kilométeres hatótávot kínálnak, és még érdekesebb az Atto 2 helyzete, amely ezeknél egy jó millióval, esetleg kettővel drágább lesz, ám hatótáv tekintetében nem tud többet. A kínai márka új jövevénye ugyanis inkább a gazdag felszereltségre, a kényelmes futóműre és a jó zajcsillapításra helyezte a hangsúlyt, miközben a 4,3 méteres mérete mellett bőséges belső teret és jó csomagtartó méretet kínál. BYD Atto 2 (Boost) Opel Frontera Citroën ë-C3 Aircross Hosszúság (mm) 4310 4385 4395 Szélesség (mm) 1830/2060 1849/2020 1795/1813 Magasság (mm) 1675 1635 1660 Tengelytáv (mm) 2620 2670 2672 Tömeg (kg) 1570 1514 1504 Fordulókör (m) 10,5 11,5 10,9 Csomagtartó (hátul, l) 400 / 1340 460 / 1600 460 / 1600 Csomagtartó (elöl, l) – – – Ülőhelyek száma 5 5 5 Vontatás (fékezetlen, fékezett, függőleges, kg) 750/-/- -/350/- 350/350/65 Végsebesség (km/h) 160 km/h 143 km/h 145 km/h Teljesítmény (kW / LE) 130 / 176 83/113 83/113 Nyomaték (Nm) 290 125 125 Gyorsulás (0-100 km/h, mp) 7,9 12,1 12,9 Akkumulátor (kWh) 45,12, LFP 44, LFP 44, LFP WLTP hatótáv (km) 312 305 306 Maximális töltési teljesítmény (kW) 65 100 100 Töltési idő (10-80%, perc) 37 ~32 ~32 A versenytársak tekintetében alulról a Stellantis legújabb kínálatával, a Citroën ë-C3 Aircross-szal, a Fiat Grande Pandával és az Opel Fronterával lesz versenyben az Atto 2. Ezek hasonló hatótávval, azonban jóval alacsonyabb árról, 10-10,5 millióról indulnak, igaz a felszereltségük is szerényebb, viszont a töltési teljesítményük picit magasabb. Technikailag ide sorolhatnánk még a Hyundai Instert is, de az egy jóval kisebb autó, a Ford Puma elektromos változata, illetve a Renault 5 pedig még csak nem is az SUV formát követik, így valószínűleg nem pont ugyanazokért a vásárlókért harcolnak. Talán majd a Renault 4, de arról még sok lényeges dolgot nem tudunk. A negyedik negyedévben érkezik majd egy nagyobb akkus kiadás is az Atto 2-ből, ami már 420 kilométerre képes. Ez viszont számításaink szerint 15 millió forint körül futhat be és így már erősen a Kia EV3, Hyundai Kona kategóriájába lép, sőt, ha csak nem erősödik a forint még akár egy picivel drágább is lehet ezeknél. BYD Atto 2 (Active, Boost) BYD Atto 2 (Comfort) Akkumulátor 45.12 kWh, LFP ? Hatótáv (WLTP) 312 km 420 km Max. töltési teljesítmény 65 kW ? Töltési idő (10-80%) 37 perc 25 perc Hajtás Elsőkerék Elsőkerék Gyorsulás (0-100 km/h) 7,9 s ? Maximális sebesség 160 km/h ? Maximális teljesítmény 130 kW ? Maximális nyomaték 290 Nm ? Tömeg 1570 kg ? Megengedett össztömeg 1980 kg ? Ebben az elsőre vesztes csatában az Atto 2 fegyvere a gazdag alapfelszereltség, amely az elektromosan árnyékolható panoráma üvegtetőtől, hőszivattyútól, műbőr ülésektől, teljesen LED lámpáktól, vagy a 17 colos alufelniktől olyan különlegességekig terjed, mint a telefonos vagy NFC kártyás nyitás és a V2L képesség 3,3 kW teljesítményig. Így akár komolyabb berendezéseket, főzőlapot, konnektoros szerszámot, vagy áramszünet esetén a ház hűtőszekrényét is üzemeltethetjük a kocsiról. A fent említett versenytársak közül én az Opel Fronterában ültem és bántás nélkül, az anyaghasználatban, minőségérzetben az egy teljesen más, jóval alacsonyabb kategória. Dizájn és beltér A dizájn nagyon személyes kategória, ízlésről vitatkozni pedig értelmetlen dolog, de abban valószínűleg sokan egyetértenek majd, hogy az Atto 2 külsőre sem kelti a bóvli képzetét, csinos, kedves és modern formái vannak, még ha a világot nem is váltja meg. Igen, belesimul a modern autók utcaképébe, amit csak súlyosbít, hogy az egy szem halványzöld (Hiking Green) színen kívül a többi opció fekete, fehér és szürke. A zöld egyébként kifejezetten tetszetős, én igyekeztem ezt fotózni és a gyári képek közül is ebből válogattam. Már az alap Active felszereltséghez fekete műbőr kárpit jár, amelynek komorságát minták és zöld varrás törik meg, de később érkezik ebből egy fehér belsős változat is, ami sokkal vidámabbá teheti majd az összképet. Az alapáras panoráma üvegtető egyébként sokat javít a térérzeten és elektromosan el is fedhetjük, ha túl sok lenne a jóból. A helykínálat bőséges, már-már meglepő, hiszen a 180 centimhez beállított első ülés mögött bőven volt hely még számomra. Ez egyébként nem ment a csomagtartó rovására, 400 litert kapunk, ami lehajtott ülésekkel 1340-re növelhető. Első csomagtér azonban nincs, ami nagyon fura, mert rengeteg hely lenne hozzá. A BYD alapáron egy 8 colos kijelzőt rak a kormány mögé, és 10,1″ a középső LCD mérete – ez persze a márkától megszokott módon elforgatható, ha valakinek az álló elrendezés szimpatikusabb. És bár a cikkünk elején az autó ára kapcsán ráncoltam virtuálisan szemöldökömet, most mégis azt mondom, ha valaki az Atto 2-re szavaz, vegye a magasabb, Boost felszereltséget, amely 2000 euró (~800 ezer forint) ellenében nagyobb képernyőt, jobb hangrendszert, ülés és kormányfűtést, vezeték nélküli telefontöltőt, 360-as kamerát, elektromosan behajtható tükröket és első parkolóradart is ad. Amikor megérkezik majd a nagyakkus változat, egy új, még jobban felszerelt Comfort változatban lesz csak elérhető. Menetpróba A tesztnap során összesen olyan 3-4 órát töltöttem az autó volánja mögött – ennek elején a madridi forgalomban, később a városon kívül autópályán és kanyargós országutakon tudtam vezetni. Ez persze nem helyettesít egy teljes, egy hetes tesztet, így például fogyasztási értékeket mos nem is mértem, nem voltak adottak a feltételek, de azért első benyomásokat szerez az ember ennyi idő alatt. Ez a harmadik BYD, amit vezetek, és elég magasról kezdtem, a listaáron 30 milliós Tang volt az első, majd a 20-23 milliós Sealion 7 következett. Mégis fel tudtam fedezni több hasonlóságot a drágább modellek és a felébe, harmadába kerülő Atto 2 között. Városi tempónál rendkívül csendes volt az autó, jól szűrte az utca zaját és az útból sem hallottam sokat, pedig zene most nem szólt, beszélgettünk a kocsiban. Szintén a nagyobb testvérekhez hasonló, hogy kifejezetten a kényelemre fókuszáltak a futóművel, az úthibákat jól vette, ráadásul a 176 lóerős motor a 0-50 közötti sprinteknél megfelelően húzott is. A városból kiérve azért már árnyaltabba volt a kép. Szintén a nagyobb testvérekre emlékeztetett a viszonylag lágy futómű viselkedése a kanyarokban, de talán nem volt annyira hullámzó a bukkanókon, mint a Sealion. Vagy a spanyol utak jobbak, mint a magyarok, vagy csak a jóval kisebb tömeg vagy a más hangolás segített az autónak. Autópálya tempónál azért már magasabb a menetzaj mint a városban, ami persze normális is, de még ezt sem nevezném kellemetlennek, ha pedig szól a zene, szerintem nem is vehető igazán észre. Sajnos a vezetéstámogató gyengeségei is részei a családi örökségnek. Sima, országutas, 60-as, vagy 90-es kanyaroknál is előfordult, hogy ha a kocsira bíztam a fordulót, átsodródott a másik sávba, és sikított a figyelmeztetés, hogy átléptem a felezővonalat – hiába mondtam neki, hogy de hát te vezetsz, barátom. Pedig próbálkozik a rendszer, volt több kanyar is, ahol előre visszavett a sebességből, de vagy nem mindig elég bátor a kormánymozdulatokkal, vagy nem ismeri megfelelően az autó saját korlátait. Valamelyest javult viszont a két előző típusban már sokat szidott sofőrfigyelő rendszer. Még mindig előfordul, hogy ha egy pillanatra a monitorra néz az ember, akkor azonnal bejelez, de sokkal ritkábban találkoztam ezzel, mint a korábbi teszteken. Éljen az OTA frissítés és a folyamatosan csiszolt szoftver – talán egyszer majd nem kell indulásnál rögtön kikapcsolni ezt az egyébként hasznos extrát. Magabiztos árazás A fenti pár csiszolandó pontot félretéve az Atto 2 alapvetően egy nagyon kellemes, csinos, kényelmes autó, a méreteihez mérten bőséges helykínálattal, finom, puha, tetszetős anyaghasználattal és egy fürge, fejlett operációs rendszerrel. Utóbbiban talán a menüpontok lehetnének kicsit logikusabban összerendezve, de legalább azonnal reagál mindenre a képernyő. Hivatalos magyar árat majd a hónap közepén tudunk mondani, de a 30 ezer eurós spanyol árból kiindulva 12-13 millió közé várjuk az autót. A bőséges felszereltség fényében még csak azt sem mondanám, hogy nem éri meg a pénzét, de kérdés, a vásárlók mit preferálnak majd. Ha valakinek már a legolcsóbb villanyautók is komoly anyagi terhet jelentenek, lehet, inkább vesz egy fapados Stellantis modellt kétmillióval olcsóbbért. A hatótáv hasonló lesz, bár télen hiányzik majd a hőszivattyú és a motor is jóval gyengébb ezekben, de legalább valamivel gyorsabban töltenek. Ha pedig nem ragaszkodik feltétlen az SUV formához, 400 kilométer feletti hatótávot kap ugyanennyiért a BYD Dolphin, illetve a kicsit kisebb, de jóval izgalmasabb formájú Renault 5 választása esetén. A kérdés az, hogy mekkora piaci rést talált magának az Atto 2 ezzel a magabiztos árazással. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!