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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A Tesla álomautója egy új fejezetet nyitott az autózás történetében: nem csupán a létező legnagyobb hatótávú villanyautót készítette el, hanem azt is bizonyította, hogy a fosszilis üzemanyaggal működő sportautók teljesítménye messze alulmarad azzal szemben, amit egy elektromos meghajtású nyújtani tud. 400 km/h feletti végsebesség, 1,9 másodperces gyorsulás 0-ról 100-ra, 1000 kilométer egy töltéssel, és ez még csak az „alapcsomag”, a Tesla ennél brutálisabb erőt is ígér. Ezekkel a számokkal egyik jelenlegi autó sem tud versenyezni. De vajon lesz-e vetélytársa a Roadsternek 2020-ban, amikor piacra kerül?

Szerencsére az elektromos meghajtás a sportautók szegmensét is elérte, és nem a Tesla az egyetlen autógyártó, amely szupergyors járgányon dolgozik. Az Autocar magazin összeszedett három olyan autógyártót, amelyeknek éppen készülő elektromos modellje konkurenciát jelenthet a Tesla Roadster 2 számára.

McLaren

A versenyautóiról híres brit autógyártó egy teljesen elektromos modell gyártásán dolgozik, melyhez egyelőre nincs pontos dátumunk, de várhatóan a P15 után fog érkezni, talán még ez év végén, az Ultimate Series tagjaként. Egyes források szerint a villamos meghajtású kocsi teljesítményben a 675LT modellre fog ütni, amely a hagyományos versenyautók között az élen jár a számok tekintetében: 330 km/h végsebesség, 2,9 másodperces gyorsulás 100-ra, közel 600 lóerő. Ha a McLarennek sikerül ezeket az értékeket is túlszárnyalni, márpedig egy elektromos autóval ez több, mint elképzelhető, akkor már bátran versenyezhet a Teslával. Azonban még mindig ott a hatótáv kérdése, amit valljunk be, nehéz lenne überelnie a McLarennek, valamint nem elhanyagolható az autó ára sem, amiről a brit gyártó esetében sajnos még nem tudunk semmit.

A McLaren 675LT versenyautó, melyhez az új elektromos kocsi a legközelebb fog állni teljesítményben

A McLaren tapasztalata a versenyzés terén egyébként nem elhanyagolható szempont az összehasonlítás során, valamint a gyártó a hibrid technológiát is aktívan használja. Még a teljesen elektromos sportautó előtt számíthatunk tőle több plug-in hibrid modellre is a Sport Series és a Super Series tagjaként. Így például 2020-ban a McLaren 570, 2021-ben pedig a 720 kaphat egy hibrid utódot.

A McLaren P1 hibrid meghajtású versenyautó, Forrás: TopGear

Lamborghini

A Lamborghini Terzo Millenniot egyelőre csak egy koncepció, s még az is erősen kérdéses, hogy egyáltalán meg fog-e valósulni abban a formában, ahogyan a tervezők elképzelték. Az autó ugyanis olyan csúcstechnológiák felhasználásával épülne, melyek jelenleg még nem állnak a kívánt fejlettségi szinten. Adatok híján nehéz lenne bármiféle következtetést levonni, azonban az olasz gyártót ismerve sejthetjük, hogy az autó nem egy lassú tragacs lesz. Sőt, az energiatárolás tekintetében komoly riválisa lehet még az 1000 kilométeres hatótávot kínáló Tesla Roadster 2-nek is, amennyiben beválik a Lamborghini elképzelése, miszerint a Li-ionos akkumulátor helyett a karosszériába épített szuperkondenzátorokkal oldanák meg az energia biztosítását, jelentősen növelve az energiasűrűséget. A sportautó koncepció továbbá 4 darab kerékagy-motort kapott, valamint a sérüléseket önmagától begyógyító szénszálas struktúrát, ami ugyebár a Tesla kocsijának nincs. Persze a Terzo Millennioval kapcsolatban rengeteg a kérdőjel, és ha meg is valósulna két éven belül, akkor sem lenne egy olcsó mulatság.

Rimac

A horvát gyártó a 2016-os Genfi Autószalonon mutatta be Concept One elnevezésű teljesen elektromos sportautójának gyártási formáját. Habár csak néhány darabot készítettek belőle, teljesítmény tekintetében bizony ez a kocsi sem szégyenkezhet. Közel 960 lóerő, 355 km/h-s végsebesség, és 2,6 másodperces gyorsulás 100 km/h-ra álló helyzetből. És ez még semmi ahhoz képest, amin a Rimac dolgozik. 2018 első felében érkezik a kétüléses Concept Two (várhatóan máshogy fogják hívni), mely minden tekintetben többet tud majd elődjénél. 1100 lóerő fogja mozgatni a kocsit 1600 Nm nyomatékkal, és 0-ról 100-ra 2,5 másodperc alatt gyorsul. Egy töltéssel viszont „csupán” 328 kilométert lehet vezetni, ami messze elmarad a Tesla állítólagos hatótávjától. Ár tekintetében pedig még rosszabb a helyzet: a Concept One közel 1 millió angol fontba került, és az utódja még ennél is drágább lesz.

Rimac Concept One

Úgy tűnik tehát, hogy jelenlegi információink alapján egyik gyártó sem tart ott, hogy az új Tesla Roadsternek komoly problémát tudjon okozni egy hiper-szuper sportkocsi gyártásával, mely mind teljesítményben, mind hatótávban, és árban egyaránt annyit tud, mint a Roadster. De 2020 messze van még, és az autógyártók biztosan nem fogják ennyiben hagyni Elon Musk vállalatának fölényét.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.