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
auto
2024. 11. 22. péntek
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

Bár az elektromos autók egyik legnagyobb előnye, hogy azokat otthon, kényelmesen a konnektorból is lehet tölteni, a hosszú távú utazások esetén szükség van egy megbízható, nagy teljesítményű töltőpontokat biztosító kiszolgáló hálózatra. Ezt az igényt a Tesla már a kezdetektől tudta, így a Model S megjelenésével egy időben nekiállt kiépíteni saját villámtöltő hálózatát is. Az elmúlt években ezek a töltők ellepték és teljesen bejárhatóvá tették az Egyesült Államokat, Nyugat-Európát és Kína sűrűbben lakott régióit, Európa keleti felébe azonban épp csak elkezdtek szivárogni. Az elmúlt években Szlovákiába 2 (egy 6 illetve egy 4 állásos), Szlovéniába 3 (mind 6 állásos), Horvátországba pedig 5 (egy helyen 4, a többi helyen 6 állásos) Tesla Supercharger állomás került. A cikk írásának idején Ausztriában 15 aktív Supercharger üzemel, többnyire 4-8 állással, de akad egy 12 és egy 18 állásos is közöttük. Mindeközben Magyarországon eddig egyetlen Supercharger sem épült.

Pedig a Supercharger hálózat a Tesla egyik legnagyobb előnye. Minden helyszínen legalább 4 töltő üzemel, így kicsi a sorban állás valószínűsége, minden más villámtöltőnél nagyobb a teljesítménye (150 kW) és külön időrabló azonosítás nélkül egyszerűen használható. A Superchargerek segítségével Európa átszelése nem nagyobb feladat, mint bármelyik hagyományos autóval. Ennek ellenére a hálózat hazánkba nem tudta betenni a lábát, ami nem csak a hazai teslás közönség, de az országba érkező, vagy azon átutazó Tesla tulajdonosoknak is sok kellemetlenséget okozott.

(Fotók: Gabor111)

De most megtört a jég, amikor a héten elkezdték építeni az első magyarországi Tesla Superchargert. A 20 állásos töltőpont Győrtől délre, az M1-es autópálya és a 82-es út kereszteződésénél található autópálya pihenő déli oldalán, az OMV üzemanyagtöltő állomás mellé kerül, ahol az autópályáról letérve számottevő időveszteség nélkül tudnak tölteni az autósok, miközben a benzinkút shopjában minden szükséges szolgáltatást megtalálnak (mosdó, étel, itel). A pihenő ugyan Budapest felé tartó oldalon található, de a 82-es út kereszteződésénél épült felüljárón a Bécs felé tartó teslások is kényelmesen elérhetik. A 20 töltőpontból idén év végéig 4-et adnak át, a többi 16 valószínűleg az igények függvényében fog majd elkészülni.

A zöld pötty jelöli a töltők helyét

A Tesla Supercharger csatlakozók párosával vannak egy-egy 150 kW-os töltőhöz kötve. Ha egy 150 kW-os töltőn egyetlen autó tölt, akkor az maximum 120 kW teljesítményt vehet fel. Ha két autó tölt egyszerre ugyanerről a készülékről, akkor az először csatlakoztatott autó élvez prioritást, így megkapja azt a teljesítményt, amit az akkumulátora az adott állapotban (hőmérséklet, töltöttségi szint, elhasználódottság, stb.) fel tud venni, a másik autó a 150 kW-ból szabadon rendelkezésre álló teljesítményt kapja. Így a december végéig remélhetőleg elinduló 4 töltőcsatlakozó ellátásához 2×150 kW, tehát összesen legalább 300 kW teljesítményre van szükség.

Az E.ON szakemberei egyelőre 10 töltőponthoz készítették el a kiállásokat, és ebből négyre szerelték fel a töltőoszlopot. Az autópálya pihenőt ellátó 630 kVA-es trafó egyelőre 4 csatlakozó ellátásához biztosít elegendő energiát, de 2018-ben egy további trafó felszerelésével megoldódik a maradék 6 csatlakozó áramellátása is. Hogy ebből a Tesla valójában mennyit fog már 2018-ban beüzemelni, az valószínűleg ennek a négynek a kihasználtságától fog függeni.

A Tesla képviselői már 2015-ben jártak Magyarországon lehetséges helyszíneket keresni, és akkor úgy tűnt, hogy nagyon hamar idehaza is épülhet két Supercharger, de a projektről ezután sokáig nem lehetett hallani semmit. A következő érdemi hírek 2016 közepén érkeztek, amikor a Tesla Supercharger térképén Budapest közelében is megjelent egy tervezett állomás 2016-os várható átadási dátummal. Ahogy az Magyarországon lenni szokott, ez a terv is hamar módosult és 2017-es befejezéssel Győrhöz került a marker a térképen. Néhány hónappal ezelőtt 2018-as befejezési dátummal feltűnt az M7-es autópálya közelében Nagykanizsánál is egy tervezett töltő, amiről a hazai teslás közösség már régóta úgy tudja, hogy az a Sormás melletti István Parkhotel parkolójában lesz kialakítva.

A Győr közelében most épülő villámtöltő hivatalos beüzemelésének és átadásának időpontja egyelőre nem ismert, de valószínűleg december 20. és december 31. között megtörténik.

Frissítés – 2017. december 14. 9:40: A képeket újra visszanézve ez a helyszín valószínűleg valószínűleg 16 töltős lesz, mikor teljesen elkészül. Hely lenne a 20 töltőcsatlakozóhoz szükséges parkolóknak, de a csövezést csak 8 szekrényhez készítették elő.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.