Másfél évvel ezelőtt a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pályázatot hirdetett a 15 ezer főnél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai számára elektromos autó töltők telepítésének támogatására. A pályázati köldökzsinóron tartott önkormányzatok számára ez a szokásosnál is furcsább helyzetet teremtett, hiszen egy olyan eszköz beszerzésére és hosszú távú üzemeltetésére kellett vállalkozniuk, amelyről a legtöbb helyen szinte semmit sem tudtak. Ennek ellenére akadt 75 helyhatóság, amely látva a jövőt a tisztább közlekedést biztosító elektromobilitásban beadta a pályázatát, és ha nagyon lassan is, de támogatást nyert. A munka oroszlánrésze ezután következett: meg kellett keresni a legmegfelelőbb készüléket, és partnert kellett találni a telepítésre és ha az önkormányzat nem akart az működtetés mindennapi nyűgjével foglalkozni, akkor az üzemeltetésre is. Rengeteg munka egy olyan szakterületen, amiben ezeknek a szervezeteknek nulla tapasztalata és tudása volt. A feladat megoldását a pályázatok lebonyolítását végző e-Mobi sem segítette hatékonyan, így az összes felmerült kérdéssel az önkormányzatoknak kell megküzdeniük. Három önkormányzat már visszalépett, a maradék 72-ből két helyen, a XVIII. kerületben és Ajkán már végeztek a beruházással, és működnek a töltők, de a maradék 70 hely egy jelentős részén még a telepítő partnert sem sikerült megtalálni. Pedig a támogatási szerződés szerint ezeknek a töltőknek legkésőbb idén nyáron el kellene készülniük. Ezekkel a vállalkozó szellemű önkormányzatokkal szúrt ki nagyon komolyan a Nemzetgazdasági Minisztérium. Belerángatta őket ebbe a beláthatatlan harcba a pályázati felhívással, majd a saját cégén (e-Mobi Kft.) keresztül ingyen töltőtelepítésbe kezdett a munkát nem vállaló többi önkormányzatnál. Így akik nem pályáztak, nem vállaltak extra költségeket és nem csináltak semmit, azok most néhány parkoló átengedésével kockázat nélkül jutnak hozzá a töltőkhöz. Az e-Mobi Kft. már tavaly bejelentette, hogy 2018. május 1-ig országszerte 319 helyen telepít elektromos autó töltőt, de azt hétpecsétes titokként kezelték, hogy az adóforintokból hova hoznak majd töltési pontokat. Mivel az e-Mobi által vállalt határidőig már két hónap sincs hátra, egy hete elkezdtük összeszedni, hogy mely települések élvezhetik az elektromobilitás infrastruktúrájához vezető könnyített utat.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Azóta három önkormányzat is írt saját felületein arról, hogy ők sem maradnak ki ebből a programból, és az e-Mobi jóvoltából ingyen töltőkhöz jut a településük. Székesfehérváron az E-Mobi a Mátyás király körútra, a Gyümölcs utcába, a Honvéd utcába, az Erzsébet útra, a Seregélyesi útra, a Jankovics utcába és a Sütő utcába telepít elektromos autó töltőket, de valahogy a helyi áramszolgáltató, az E.ON is bekerült a projektbe, így ők is telepítenek öt töltőt a városnak ingyen a Gáz utcába az ARÉV Sportcsarnoknál, a Királykút lakótelepre, a József Attila utcába, az Ybl lakótelepre és a Rác utcai parkolóba. Ezek közül ráadásul egy (a villanyautosok.hu tippje szerint valamelyik E.ON által telepített készülék) villámtöltő lesz, így az nem csak a helyi, de az országon belüli közlekedést is segítheti. Kár, hogy a villámtöltésért az autópályán közlekedő villanyautósnak be kell majd mennie a városközpontba. Székesfehérvár természetesen nem pályázott az önkormányzatok számára kiírt programban elektromos autó töltőre. Az e-Mobi és az E.ON által tervezett elektromos autó töltők Székesfehérváron Zalaegerszegen hat töltővel bővül az infrastruktúra, ahol szintén az e-Mobi és az E.ON telepít töltőket. Három gyors (22 kW-os) töltőt az e-Mobi tesz le, míg az E.ON két villám és egy gyorstöltővel készül. A helyszínek a következők: a Budai Nagy Antal utca melletti parkoló, a munkaügyi központ mögötti parkoló, valamint a Kosztolányi téri parkoló, a Vágóhíd utca, a Parkerdő melletti parkoló és a Stadion utca. Hogy melyik helyszínre melyik cég és milyen töltőt telepít, az sajnos nem derült ki a helyi lap beszámolójából. Az sem teljesen világos, hogy miközben Budapestről szinte lehetetlen Zalaegerszegig eljutni elektromos autóval, addig miért van szükség a zalai megyeszékhelyen 4 db villámtöltőre. A városban ugyanis már most is áll két darab villámtöltő. Ráadásul a település az önkormányzati pályázaton is nyert két villám- (C típus) és két gyorstöltőt (A típus), persze elképzelhető, hogy az E.ON pont ezeket a töltőket fogja telepíteni. Ha nem, akkor Zalaegerszegen akár 6 villámtöltő is lehet a közeljövőben (tegyük hozzá, hogy ez azért nem túl valószínű). Az e-Mobi és az E.ON által tervezett elektromos autó töltők Zalaegerszegen Az Óbudai önkormányzat honlapján is megtalálható egy megjelenési dátum nélküli oldal arról, hogy az e-Mobi Kft. 10+1 db töltővel lepi meg az ehhez parkolóhelyeket felajánló önkormányzatot. Hogy miért 10+1 és miért nem 11, az nem derül ki, de az igen, hogy mindez a kerületnek egy fillérjébe sem kerül. Ha pályáztak volna, akkor a pályázati összegen felüli esetleges költségek mellett még egy csomó munkájuk, és hosszú távú kockázatuk is lett volna a projekttel, így viszont az e-Mobi mindent levesz a vállukról. Az e-Mobi által tervezett elektromos autó töltők Óbudán Székesfehérváron a munkák hamarosan megkezdődnek, míg Óbudán úgy számolnak, hogy a második negyedévben megvalósulnak a telepítések. Zalaegerszegen nem jelöltek meg határidőt a projekt befejezésére. Nem tudni, hogy mi szükség volt arra, hogy 72 önkormányzatot így behúzzanak a csőbe, ha egyszer a telepítések központilag, feltehetőleg sokkal hatékonyabban is elvégezhetők. Mindenesetre ezek után nem lenne meglepő, ha a támogatást nyert települések sorra mondanák vissza a projektjeiket abban bízva, hogy majd az e-Mobi megoldja helyettük. Reméljük ők sem fognak két pad között a földön kikötni. Az e-Mobi eddig ismert vállalásait az alábbi térképen szedtük össze: 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!