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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Ha valakinek déjà vu érzése van az elektromos Kia Niro bemutatkozása hallatán, az egyáltalán nem véletlen, hiszen egy hónappal ezelőtt már beszámoltunk róla, hogy mindenki meglepetésére, minden korábbi bejelentés és kedvcsináló nélkül a Soul EV és a Niro PHEV modelljei mellett az egyik legjobban várt villanyautót, a tisztán elektromos meghajtású Niro crossovert is bemutatta a Kia a dél-koreai Jeju városában megrendezett 5. International Electric Vehicle Expo rendezvényen, ezzel ez volt a legelső alkalom, hogy a gépkocsit élőben is láthatták az érdeklődők. Az Niro EV akkori fellépése azonban nem tekinthető a hivatalos debütálásnak, hiszen a gyártó csak nagyon kevés információt tett közzé a járműről, valamint a média figyelmét is nagyban elkerülte a bemutatkozó, most viszont már egy sokkal nagyobb tekintélyű kiállításon, a Busan International Motor Show-n jelent meg az autó, s ez alkalommal már egy hivatalos sajtóközleményt is kiadott a Kia, hogy még véletlenül se kerülje el senki figyelmét az elektromos CUV.

Az Ázsiában kapható változat hajtásláncának fontosabb jellemzőit már a múltkor is bemutattuk, ezek most nem jelentenek túl nagy újdonságot: a 64 kWh-s akkumulátorral megvásárolt változat 380 kilométert fut egy töltéssel, s amennyiben megéhezik energiára az autó, akkor egy maximum 100 kW-os villámtöltőn van lehetőségünk megetetni elektromossággal, amivel 54 percbe telik 80%-ra tölteni az aksit, váltakozó áramon pedig a 7,2 kW-os fedélzeti töltő áll rendelkezésünkre. A vásárlók kérhetik 39,2 kWh-s akkupakkal is a kocsit, ezzel 240 kilométeres hatótávra számíthatnak. Egyelőre nem teljesen biztos, hogy mindenhol elérhető lesz a Niro a gyengébbik aksival, hiszen a Hyundai Kona EV Norvégiában például csak a nagyobb akkupakkal rendelhető, nálunk viszont mindkét verzió elérhető, így jó eséllyel a Kia is ezt a példát követi. A villanymotor mindkét változatban 150 kW teljesítménnyel hajtja az első kerekeket, 395 Nm-t generálva, amivel 7,8 másodperc alatt gyorsul fel a gépkocsi 100 km/h-ra álló helyzetből. A biztonságos vezetésért mindenféle hasznos vezetéstámogató rendszer felelős a Level 2-es szintig, így például intelligens sebességszabályozó és távolságtartás, ütközés-figyelmeztetés, valamint 130 km/h-s sebességig sávkövetés is segít minket épségben eljutni az úti célunkhoz.

Az autókiállításon való részvétel és a kiadott sajtóanyag leginkább a Niro utasterét illetően szolgált olyan információkkal, amelyeket korábban nem tudtunk bemutatni. A Kia igyekezett úgy megtervezni a belteret, hogy a tisztán elektromos változat szembetűnően különbözzön a többi testvérétől, s ehhez szerinte a futurisztikus űrhajó-téma a legjobb választás. Ennek megfelelően az autó külsejével összhangban belül is végigfut a kék szegélyezés, a műszerfal megvilágításához pedig hat szín közül választhatunk a kedvünknek megfelelően. A műszerfal közepét egy 7 colos érintőképernyő foglalja el, ami fel lett frissítve néhány elektromos autó-specifikus tulajdonsággal, így például közeli töltőállomásokat keres nekünk, és információt ad az akkumulátor töltöttségi állapotáról és a még megtehető út hosszáról. A műszerfalon egy lámpa is el lett helyezve, mely a töltés állapota szerint vált színt, hogy a sofőr egy pillantásból is tudja, hogy feltöltődött-e már az autó. Nem elhanyagolható tulajdonság a csomagtér űrtartalma sem, amire a Kia állítja, hogy 451 literjével a legtöbb elektromos autónál több helyet kínál.

A koreai forgalmazás 2018 második felében kezdődik, átszámítva körülbelül 10,4 és 11 millió forintos áron, az amerikai és európai piacra pedig nem sokkal utána, 2019 elején érkezik a villanycrossover.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.