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
auto
2024. 04. 19. péntek

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a villanyautózás még akkor is tisztább módja a közlekedésnek, mint a belső égésű motorok beindítása, ha az áram megtermelésében csak nagyon kis arányban vannak jelen a megújuló energiaforrások, de kétségtelenül akkor okozzuk a legkisebb üvegházhatású gáz-kibocsátást, ha az autóba töltött áram teljes egészében megújulókból származik. A gyakorlatban számtalan példát látni arra, hogy ezt képesek megoldani az üzemeltetők, és szerencsére olyan kreatív megoldások is születnek, ahol az energiatermelő berendezés egy akkumulátor társaságában közvetlenül a töltőhöz van kötve az adott helyszínen.

Forrás: LomboXnet

Egy ilyet mutatott be a holland LomboXnet vállalat, amely a már 10 éve tartó Smart Solar Charging elnevezésű projektje keretében telepít töltőket és napelemeket az országban, most pedig egy utrechti töltőállomás energiaellátását oldotta meg innovatív és fenntartható módon. A 20 töltőpontot biztosító állomásra egy 200 napelemtáblából álló tető került, amihez egy 400 kW/800 kWh-s Tesla Powerpack akkumulátor lett csatlakoztatva. Ezáltal a villanyautósok nappal a nap energiáját felhasználva – minden légszennyezéstől mentesen – tudják feltölteni járművüket, éjszaka pedig, illetve mikor nem süt a nap, az akkumulátorban tárolt villamos áram áll a sofőrök rendelkezésére. Amennyiben nincs, aki elhasználja a Tesla energiatárolójában összegyűlt energiát, a berendezés feltölti azt a hálózatba. A töltőállomások lefedése napelemekkel továbbá azért sem egy rossz ötlet, mert így az autók egyaránt védelmet élveznek a tűző naptól, esőtől, viharoktól, a napelemtáblák pedig nem máshol, értékesebb helyeken lábatlankodnak. Az állomás megnyitóján 20 Renault Zoé egyidejű töltésével prezentálta a vállalat, hogy akkor sincs semmi probléma, ha lemegy közben a nap. A tisztán elektromos Zoé választását egyébként az indokolja, hogy a francia autógyártó is partner a projektben, olyan más nagyvállalatokkal egyetemben, mint például a General Electric. Íme egy videó a telepítési munkálatokról:

 

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.