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
auto
2024. 07. 21. vasárnap
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

Több, mint 1 gigawattórányi energetikai célú akkumulátor lépett működésbe világszerte 2015 óta a Tesla jóvoltából – jelentette be a vállalat technológiai igazgatója, JB Straubel, hozzáfűzve, hogy ez már akkora lépték, aminek megkérdőjelezhetetlen hatása van a piacra nézve. Ahogyan egyre inkább kezd ráébredni a világ a megújuló energiaforrásokban rejlő hatalmas gazdasági potenciálra, úgy lesznek egyre népszerűbbek a Tesla Powerpack és Powerwall berendezései, melyek a szél- és napenergia azon sokat hangoztatott és gyakran legyőzhetetlen akadályként emlegetett problémáját segítenek megoldani, hogy amikor éppen nem áll rendelkezésre az energiaforrás – azaz nem fúj és a szél és nem süt a nap – akkor áram nélkül maradunk. Az elsősorban villanyautóitól híressé vált kaliforniai cég ezért mostanra az energetika terén is óriási hírnevet harcolt ki magának: a legkisebb szigetek villamosenergia-hálózatának biztosításától a világ legnagyobb ipari akkumulátoráig mind Elon Musk és csapata munkájának gyümölcse. És az energiatárolás forradalma továbbra sem látszik elhalni: miután a focipálya méretű területen elhelyezett rekordméretű dél-ausztrál akkumulátor számtalanszor bizonyította mérhetetlen hasznát az állam energiarendszere számára, újabb és újabb döntéshozók határozták el magukat a széntüzelésű csúcserőművek leváltására, és nem csak Ausztráliában, hanem Európában, Közép-Amerikában, és szerte a világon. A technológia terjedésének köszönhetően a Tesla első negyedéves mutatói kiemelkedő teljesítményről adtak tanúbizonyságot: a vállalat 373 MWh-nyi akkumulátort telepített az év első három hónapja alatt.

A Tesla dél-ausztrál akkumulátora

„Mint a fenntarthatóságot sürgető vállalat, mi ezt abszolút a küldetésünk szerves részének tekintjük. Az elektromos járművek – ahol kezdtük – egy kulcseleme a kirakósnak. Lehetővé teszik a fenntartható energiahasználatot és közlekedést, de kötődniük kell egy energiatermelő forráshoz… Mi tényleg ezt az egészet szeretnénk megoldani, a teljes kirakós összeillesztésével és az egész probléma megoldásával, nem csupán rábízni valakire a megoldás egy részét, és várni, hogy magától jöjjön rá, hogyan töltse fenntarthatóan az autóját” – magyarázta JB Straubel, hogy hogyan kapcsolódik össze a Tesla autóipari és energetikai tevékenysége egy közös cél érdekében. Az igazgató szerint az autógyártás során elért méretgazdaságosság nagyban közrejátszott az energiatároló berendezések árának jelentős csökkenéséhez, s az akkumulátorok árának folyamatos zuhanása az egyik leglényegesebb faktor, ami az energiatárolást még népszerűbbé fogja tenni. 2010 és 2016 között a kWh-ért fizetendő összeg 1000 dollárról 273 dollárra esett, ami 2025-re a 69 dollárt is elérheti. Ezzel párhuzamosan pedig a megújuló energiaforrások kiaknázásához szükséges berendezések is egyre olcsóbbá válnak, míg a fosszilis ásványkincseket használó erőművek fenntartása egyre költségesebb.

A Tesla technológiai igazgatója továbbá elmondta, hogy a vállalat jelenleg is azon dolgozik, hogy a Powerwall és Powerpack berendezések gyártását fellendítsék, és minél hamarabb kitelepítsék a megrendelt termékeket:

„Még 300%-on is legalább évtizedekig kell így növekednünk, hogy tényleg megoldhassuk a problémát. És nem csak nekünk, hanem más vállalatoknak is be kell szállniuk.”

Ha a Tesla ilyen tempóban folytatja az akkumulátorok telepítését, a két gigawattórás, vagy akár a tíz gigawattórás mérföldkőre sem kell sokat várnunk. Nemrég Elon Musk arról beszélt, hogy hamarosan egy GWh-s léptékű projektet fog bemutatni, a napokban pedig azt árulta el egy Twitter-kommentben, hogy csak Puerto Rico-ban körülbelül 11 000 projekt van készülőben.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.