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
auto
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

Több, mint 1 gigawattórányi energetikai célú akkumulátor lépett működésbe világszerte 2015 óta a Tesla jóvoltából – jelentette be a vállalat technológiai igazgatója, JB Straubel, hozzáfűzve, hogy ez már akkora lépték, aminek megkérdőjelezhetetlen hatása van a piacra nézve. Ahogyan egyre inkább kezd ráébredni a világ a megújuló energiaforrásokban rejlő hatalmas gazdasági potenciálra, úgy lesznek egyre népszerűbbek a Tesla Powerpack és Powerwall berendezései, melyek a szél- és napenergia azon sokat hangoztatott és gyakran legyőzhetetlen akadályként emlegetett problémáját segítenek megoldani, hogy amikor éppen nem áll rendelkezésre az energiaforrás – azaz nem fúj és a szél és nem süt a nap – akkor áram nélkül maradunk. Az elsősorban villanyautóitól híressé vált kaliforniai cég ezért mostanra az energetika terén is óriási hírnevet harcolt ki magának: a legkisebb szigetek villamosenergia-hálózatának biztosításától a világ legnagyobb ipari akkumulátoráig mind Elon Musk és csapata munkájának gyümölcse. És az energiatárolás forradalma továbbra sem látszik elhalni: miután a focipálya méretű területen elhelyezett rekordméretű dél-ausztrál akkumulátor számtalanszor bizonyította mérhetetlen hasznát az állam energiarendszere számára, újabb és újabb döntéshozók határozták el magukat a széntüzelésű csúcserőművek leváltására, és nem csak Ausztráliában, hanem Európában, Közép-Amerikában, és szerte a világon. A technológia terjedésének köszönhetően a Tesla első negyedéves mutatói kiemelkedő teljesítményről adtak tanúbizonyságot: a vállalat 373 MWh-nyi akkumulátort telepített az év első három hónapja alatt.

A Tesla dél-ausztrál akkumulátora

„Mint a fenntarthatóságot sürgető vállalat, mi ezt abszolút a küldetésünk szerves részének tekintjük. Az elektromos járművek – ahol kezdtük – egy kulcseleme a kirakósnak. Lehetővé teszik a fenntartható energiahasználatot és közlekedést, de kötődniük kell egy energiatermelő forráshoz… Mi tényleg ezt az egészet szeretnénk megoldani, a teljes kirakós összeillesztésével és az egész probléma megoldásával, nem csupán rábízni valakire a megoldás egy részét, és várni, hogy magától jöjjön rá, hogyan töltse fenntarthatóan az autóját” – magyarázta JB Straubel, hogy hogyan kapcsolódik össze a Tesla autóipari és energetikai tevékenysége egy közös cél érdekében. Az igazgató szerint az autógyártás során elért méretgazdaságosság nagyban közrejátszott az energiatároló berendezések árának jelentős csökkenéséhez, s az akkumulátorok árának folyamatos zuhanása az egyik leglényegesebb faktor, ami az energiatárolást még népszerűbbé fogja tenni. 2010 és 2016 között a kWh-ért fizetendő összeg 1000 dollárról 273 dollárra esett, ami 2025-re a 69 dollárt is elérheti. Ezzel párhuzamosan pedig a megújuló energiaforrások kiaknázásához szükséges berendezések is egyre olcsóbbá válnak, míg a fosszilis ásványkincseket használó erőművek fenntartása egyre költségesebb.

A Tesla technológiai igazgatója továbbá elmondta, hogy a vállalat jelenleg is azon dolgozik, hogy a Powerwall és Powerpack berendezések gyártását fellendítsék, és minél hamarabb kitelepítsék a megrendelt termékeket:

„Még 300%-on is legalább évtizedekig kell így növekednünk, hogy tényleg megoldhassuk a problémát. És nem csak nekünk, hanem más vállalatoknak is be kell szállniuk.”

Ha a Tesla ilyen tempóban folytatja az akkumulátorok telepítését, a két gigawattórás, vagy akár a tíz gigawattórás mérföldkőre sem kell sokat várnunk. Nemrég Elon Musk arról beszélt, hogy hamarosan egy GWh-s léptékű projektet fog bemutatni, a napokban pedig azt árulta el egy Twitter-kommentben, hogy csak Puerto Rico-ban körülbelül 11 000 projekt van készülőben.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.