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
auto

Vezéráldozat a dízelbotránybán: letartóztatták az Audi igazgatóját

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

A dízelbotrány nem újdonság a Villanyautósok olvasóinak, többször irtunk már róla. Így például tavaly decemberben is, amikor a VW egyik magas rangú amerikai vezetője vádalkuval „mindössze” 7 évet és 400 ezer dollár büntetést kapott. Hanem olyat még nem láttunk, hogy Németországban vettek volna őrizetbe valakit ennyire kiemelt, vezető beosztásban. Az Ntv és a CNBC/Reuters friss híre szerint azonban most pontosan ez történt. A német hatóságok letartóztatták Rupert Stadlert, az Audi vezérét.

Sokkal rosszabb

Stadler úr immár 11 éve vezeti a VW csoport luxusmárkáját, így már a nyomozás kezdete óta nagy nyomás alatt volt. A csalás annyira kiterjedt, ipari méreteket öltő és olyan sok éven keresztül tartott, hogy nehéz elhinni, csak pár szorgos mérnök magán akciója lett volna, a felső vezetés pedig semmiről sem tudott.

Rupert Stadler. Forrás: AFP/Getty Images

Most mégsem konkrétan arról van szó, hogy az igazgató úr konkrétan a csaló dízelek okán került volna előzetesbe – a helyzet, szerény véleményem szerint kicsit rosszabb. Stadlert ugyanis  azért tartóztatták le, mert a müncheni ügyészség félelme szerint fennállt a bizonyítékok megsemmisítésének és a tanúk megfélemlítésének a veszélye. Mindezt többszöri (irodai és otthoni) házkutatás után.

Tehát míg, ugyan kevéssé hitelesen, de közvetlen terhelő bizonyíték híján próbálkozhatott volna azzal a védekezéssel, hogy „hát ez egy akkora cég, a mérnökök azt mondták megoldották a problémát, hozzám pedig 5 szinten keresztül jutott el az információ”, ez most közvetlen ellene irányuló gyanú. Feltételezhetjük, hogy a német felső 10 ezer és a VW-csoport felső vezetésének egyik tagját csak alapos gyanú mellett vihetik el a rendőrök. Márpedig most konkrétan az a vád, hogy ha szabadlábon maradna, bűncselekményt követne el.

A VW igazgatótanácsa ma délután ült össze, hogy megvitassa a helyzetet. Jelenleg további 20 munkatársuk ellen folyik nyomozás.

Nem csak a VW csoport és nem csak a dízel

A VW és az Audi mellett a Porsche is bajba került a dízeleivel, ők 60 ezer autót kénytelenek visszahívni. Bár a magyar médiában akkora visszhangot talán nem kapott, de nem csak az olajosokkal van bajban a német sportautó márka. Benzinmotorjaival annyira nem tudja teljesíteni az új, szeptemberben hatályba lépő EU-s normákat, hogy jelenleg teljesen be kellett szüntetniük az új-autó értékesítést Európában. (Ugye az megvan, hogy ebből mekkora média cirkusz lett volna, ha mondjuk a Teslával történik?). Az agyon-marketingelt Mission-E/Taycan pedig 2019 végére – 2020 elejére van beígérve.

Ez most működ, vagy beindítottak egy dízel Cayenne-t a Taycan prototípusa mellett?

De nem csak a VW csoport van bajban a belsőégésű autóival. A Mercedes nemrég volt kénytelen bejelenteni 774 ezer dízel visszahívását, hasonlóan csalós emissziós értékek miatt. A Büntetés 3 milliárd Euró felett lehet.

Szintén német, szintén dízel és szintén problémás a BMW. Idén több mint 11 ezer 5-ös és 7-es visszahívását jelentették be miután véletlenül hibás szoftver került rájuk, közben pedig Amerikában már a 330d és az X5 modellek kibocsátási értékei miatt indítottak pert az autógyártó ellen.

Ejnye na. Az a sok csalárd kis mérnöktanonc! Milyen bajba sodorja azt a sok becsületes vezérigazgatót!

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.