Népszerű villanyautók villámtöltési görbéi

A különböző gyártók villanyautói ugyanarra a töltőre csatlakoztatva más-más ütemben szívják magukba az energiát. A különbség olykor egészen meglepő mértékű. Ezt vizsgálták meg részletesen a Fastnednél, hollandia legnagyobb villámtöltő hálózatánál.

A vizsgálat során öt tisztán elektromos modell, a BMW i3, a Hyundai IONIQ Electric, a Nissan LEAF, az Opel Ampera-e és Volkswagen e-Golf töltését vették górcső alá.

BMW i3

Az i3 kétféle akkumulátorcsomaggal készül. Az egyik 22 kWh, a másik 33 kWh kapacitással rendelkezik. A nagyobb csomag töltőárama picivel magasabbra van méretezve, majdnem eléri az 50 kW-ot de a másik sem marad el tőle jelentősen.

A legnagyobb különbség akkor látszik, amikor a 22 kWh-ás csomag eléri a 65%-os töltöttséget. Ekkor ugyanis meredeken zuhanni kezd a töltőáram. A másik csomagnál ez a nagyobb teljesítményű töltés egészen 85%-ig tart. Mindez remekül látszik az alábbi grafikonon.

BMW_i3_charging
A BMW i3 kétféle akkujának töltési görbéje. (a töltési teljesítmény [kWh] a töltöttség [%] függvényében) Forrás: Fastned

Hyundai IONIQ Electric

Az Ioniq egy gyönyörű példája annak, hogy a 28 kWh-ás hasznos kapacitású akkumulátora képes akár 70 kW teljesítményt is felvenni az erre alkalmas töltőoszlopról.

Ilyen teljesítménnyel 100 km-re elegendő áram 15-25 perc alatt pumpálható be az autóba. Hasonlóan a BMW elektromos autójához a Hyundai is csökkenti a töltési teljesítményt, ez a pont az Ioniq esetében 75%-os töltöttségnél következik be, amint az a görbén látható.

Hyundai_Ioniq_charging
A Hyundai IONIQ Electric akkumulátorának töltési görbéje. (a töltési teljesítmény [kWh] a töltöttség [%] függvényében. Forrás: Fastned

Nissan Leaf

Az első generációs Leaf kétféle akkumulátorral került forgalomba. Az egyik 24 kWh-ás, a másik 30 kWh-ás pakkot hordoz magában de nem csak a kapacitásban, de a töltési teljesítményben is jelentős különbség van a két villanyautó között.

A második generációs Leaf már 40 kWh töltést képes befogadni, viszont töltési sebességben visszaesést tapasztalhatunk az előző generáció nagyobb akkus változatához képest.

EZT OLVASTAD MÁR?  Extra pénzzel ösztönzi sofőrjeit az Uber, hogy elektromos autóra váltsanak

A legkisebb akkus Leaf 25%-ig, a 40 kWh-ás 60%-ig, a középső, 30 kWh-ás pedig 80%-ig képes villámsebesen, 45 kW-os teljesítménnyel töltődni. Utána erőteljes korlátozást vezet be az elektronika a töltőáramra vonatkozóan. A görbék itt is magukért beszélnek.

Nissan_Leaf_charging
A Nissan Leaf akkumulátorának töltési görbéje. (a töltési teljesítmény [kWh] a töltöttség [%] függvényében. Forrás: Fastned

Opel Ampera-e

Az Ampera-e (Észa-Amerikában Chevrolet Bolt) a már ismert Ampera típussal szemben nem tartalmaz benzinmotort, hanem tisztán elektromos hajtású villanyautó. Az összes típus közül ez rendelkezik a legérdekesebb, lépcsőzetes töltési görbével.

A maximális töltőteljesítmény az előzőekhez hasonlóan 50 kW alatt egy kicsivel megáll, mindezt 50%-os töltöttségig tudja tartani. Aztán az autó töltője lecsökkenti 40 kW-ra a felvett teljesítményt, amit majdnem 70%-ig stabilan tart. Ezt követően kicsivel 25 kW alatt stabilizálódik a teljesítmény egészen 85%-ig. Végül az utolsó 15%-nyi töltöttség már 15 kW töltőteljesítmény mellett kúszik felfelé. Az Ampera-e 100 km-re elegendő áramot 20-25 perc alatt szív magába.

Opel_Ampera-e_charging
Az Opel Ampera-e akkumulátorának töltési görbéje. (a töltési teljesítmény [kWh] a töltöttség [%] függvényében. Forrás: Fastned

Volkswagen e-Golf

Az e-Golf is kétféle akkumulátorcsomaggal készül, az egyik 26 kWh, a másik 35,8 kWh kapacitással rendelkezik. A Nissan Leafhez hasonlóan az e-Golfban sincs beépített vízhűtés az akkupakkban. A fejlődés ennél a modellnél is inkább kapacitásban történt, a töltőáram még csökken is a nagyobb akkus változat esetében. A görbéken jól látható, hogy a 26 kWh-ás akkumulátor töltési teljesítménye 75%-nál nagyon meredeken zuhan, a 36 kWh-ás esetében a letörés 80%-nál következik be és valamivel laposabb.

Volkswagen_e-Golf_charging
A Volkswagen e-Golf akkumulátorának töltési görbéje. (a töltési teljesítmény [kWh] a töltöttség [%] függvényében. Forrás: Fastned
Gyakorlott villanyautósok számára talán nem meglepőek az eredmények. Szinte mindegyik elektromos autóra igaz, hogy a töltés utolsó 20-30%-a sokkal lassabban megy végbe, mint az első 70-80%. Érdemes tehát követni azt az ajánlást, miszerint a villámtöltőn maximum 80%-os töltöttségig töltsük a kocsinkat, utána adjuk át a helyet a soron következő, töltőre várakozónak, mert az utolsó 20% már egy normál gyorstöltő sebességével zajlik.

EZT OLVASTAD MÁR?  Egyszerű, egységes villámtöltést ígér vásárlóinak a Porsche

Tesla Model 3

Bónuszként pedig íme a Tesla Model 3 töltéséről egy videó, amit ugyan nem a Fastned készített, de jól mutatja, hogy miként tölthető a legkisebb Tesla. Teljesen lemerült állapotból 17 perc alatt éri el a 38%-os töltöttséget, és ezalatt 110 kW-nál is nagyobb teljesítménnyel tölt. Az 50%-os töltöttségi állapotot, amivel egyébként 250 km tehető meg 23 perc alatt éri el. Ekkor már „csak” 93 kW-tal tölt. 80%-ra 44 perc alatt töltődött fel, és még ezen a szinten is 43 kW-tal képes fogadni az energiát. A 450 km-re elegendő hatótávot adó 90%-os töltöttség eléréséhez további 12 percre van szükség. A folyamat itt kezd igazán belassulni. A teljes töltöttség eléréséhez még 52 percet kellett várni.

Autok: , , , , , ,

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. Autóelektronikát és energetikát is tanultam, ezért vannak elméleti ismereteim az elektromos hajtású járművek működéséről. Ezen kívül van egy kis rálátásom villamosenergia termelés és elosztás világára is. Már 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de szomorúan látom, hogy a jól használható, teljes értékű villanyautó kevés van a piacon. Ami ennél is rosszabb, ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Rengeteg tévhit kering az interneten a villanyautók használhatóságával kapcsolatban, ezért írásaimmal igyekszem pontos és hiteles információt szolgáltatni, hogy bebizonyítsam, igenis érdemes az elektromobilitással hosszú távon is foglalkozni. Szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.