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
auto
2024. 03. 19. kedd

Népszerű villanyautók villámtöltési görbéi

A különböző gyártók villanyautói ugyanarra a töltőre csatlakoztatva más-más ütemben szívják magukba az energiát. A különbség olykor egészen meglepő mértékű. Ezt vizsgálták meg részletesen a Fastnednél, hollandia legnagyobb villámtöltő hálózatánál.

A vizsgálat során öt tisztán elektromos modell, a BMW i3, a Hyundai IONIQ Electric, a Nissan LEAF, az Opel Ampera-e és Volkswagen e-Golf töltését vették górcső alá.

BMW i3

Az i3 kétféle akkumulátorcsomaggal készül. Az egyik 22 kWh, a másik 33 kWh kapacitással rendelkezik. A nagyobb csomag töltőárama picivel magasabbra van méretezve, majdnem eléri az 50 kW-ot de a másik sem marad el tőle jelentősen.

A legnagyobb különbség akkor látszik, amikor a 22 kWh-ás csomag eléri a 65%-os töltöttséget. Ekkor ugyanis meredeken zuhanni kezd a töltőáram. A másik csomagnál ez a nagyobb teljesítményű töltés egészen 85%-ig tart. Mindez remekül látszik az alábbi grafikonon.

BMW_i3_charging

A BMW i3 kétféle akkujának töltési görbéje. (a töltési teljesítmény [kWh] a töltöttség [%] függvényében) Forrás: Fastned

Hyundai IONIQ Electric

Az Ioniq egy gyönyörű példája annak, hogy a 28 kWh-ás hasznos kapacitású akkumulátora képes akár 70 kW teljesítményt is felvenni az erre alkalmas töltőoszlopról.

Ilyen teljesítménnyel 100 km-re elegendő áram 15-25 perc alatt pumpálható be az autóba. Hasonlóan a BMW elektromos autójához a Hyundai is csökkenti a töltési teljesítményt, ez a pont az Ioniq esetében 75%-os töltöttségnél következik be, amint az a görbén látható.

Hyundai_Ioniq_charging

A Hyundai IONIQ Electric akkumulátorának töltési görbéje. (a töltési teljesítmény [kWh] a töltöttség [%] függvényében. Forrás: Fastned

Nissan Leaf

Az első generációs Leaf kétféle akkumulátorral került forgalomba. Az egyik 24 kWh-ás, a másik 30 kWh-ás pakkot hordoz magában de nem csak a kapacitásban, de a töltési teljesítményben is jelentős különbség van a két villanyautó között.

A második generációs Leaf már 40 kWh töltést képes befogadni, viszont töltési sebességben visszaesést tapasztalhatunk az előző generáció nagyobb akkus változatához képest.

A legkisebb akkus Leaf 25%-ig, a 40 kWh-ás 60%-ig, a középső, 30 kWh-ás pedig 80%-ig képes villámsebesen, 45 kW-os teljesítménnyel töltődni. Utána erőteljes korlátozást vezet be az elektronika a töltőáramra vonatkozóan. A görbék itt is magukért beszélnek.

Nissan_Leaf_charging

A Nissan Leaf akkumulátorának töltési görbéje. (a töltési teljesítmény [kWh] a töltöttség [%] függvényében. Forrás: Fastned

Opel Ampera-e

Az Ampera-e (Észa-Amerikában Chevrolet Bolt) a már ismert Ampera típussal szemben nem tartalmaz benzinmotort, hanem tisztán elektromos hajtású villanyautó. Az összes típus közül ez rendelkezik a legérdekesebb, lépcsőzetes töltési görbével.

A maximális töltőteljesítmény az előzőekhez hasonlóan 50 kW alatt egy kicsivel megáll, mindezt 50%-os töltöttségig tudja tartani. Aztán az autó töltője lecsökkenti 40 kW-ra a felvett teljesítményt, amit majdnem 70%-ig stabilan tart. Ezt követően kicsivel 25 kW alatt stabilizálódik a teljesítmény egészen 85%-ig. Végül az utolsó 15%-nyi töltöttség már 15 kW töltőteljesítmény mellett kúszik felfelé. Az Ampera-e 100 km-re elegendő áramot 20-25 perc alatt szív magába.

Opel_Ampera-e_charging

Az Opel Ampera-e akkumulátorának töltési görbéje. (a töltési teljesítmény [kWh] a töltöttség [%] függvényében. Forrás: Fastned

Volkswagen e-Golf

Az e-Golf is kétféle akkumulátorcsomaggal készül, az egyik 26 kWh, a másik 35,8 kWh kapacitással rendelkezik. A Nissan Leafhez hasonlóan az e-Golfban sincs beépített vízhűtés az akkupakkban. A fejlődés ennél a modellnél is inkább kapacitásban történt, a töltőáram még csökken is a nagyobb akkus változat esetében. A görbéken jól látható, hogy a 26 kWh-ás akkumulátor töltési teljesítménye 75%-nál nagyon meredeken zuhan, a 36 kWh-ás esetében a letörés 80%-nál következik be és valamivel laposabb.

Volkswagen_e-Golf_charging

A Volkswagen e-Golf akkumulátorának töltési görbéje. (a töltési teljesítmény [kWh] a töltöttség [%] függvényében. Forrás: Fastned

Gyakorlott villanyautósok számára talán nem meglepőek az eredmények. Szinte mindegyik elektromos autóra igaz, hogy a töltés utolsó 20-30%-a sokkal lassabban megy végbe, mint az első 70-80%. Érdemes tehát követni azt az ajánlást, miszerint a villámtöltőn maximum 80%-os töltöttségig töltsük a kocsinkat, utána adjuk át a helyet a soron következő, töltőre várakozónak, mert az utolsó 20% már egy normál gyorstöltő sebességével zajlik.

Tesla Model 3

Bónuszként pedig íme a Tesla Model 3 töltéséről egy videó, amit ugyan nem a Fastned készített, de jól mutatja, hogy miként tölthető a legkisebb Tesla. Teljesen lemerült állapotból 17 perc alatt éri el a 38%-os töltöttséget, és ezalatt 110 kW-nál is nagyobb teljesítménnyel tölt. Az 50%-os töltöttségi állapotot, amivel egyébként 250 km tehető meg 23 perc alatt éri el. Ekkor már „csak” 93 kW-tal tölt. 80%-ra 44 perc alatt töltődött fel, és még ezen a szinten is 43 kW-tal képes fogadni az energiát. A 450 km-re elegendő hatótávot adó 90%-os töltöttség eléréséhez további 12 percre van szükség. A folyamat itt kezd igazán belassulni. A teljes töltöttség eléréséhez még 52 percet kellett várni.

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

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!