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 Ma délután 1-kor a Polestar bejelentette a várva várt középkategóriás versenyzőjét a 2-es modellt. A Volvo testvérmárkájának ez lesz az első tisztán elektromos autója és nem is tagadták, hogy a Tesla Model 3 versenytársának szánják – konkrétan megemlítik ezt a weboldalukon és utaltak rá a bemutatón is. Nézzük mi mindent tudtunk meg a középkategóriás svéd-kínai villanyosról. (A bemutató videója a cikk alján található.) Deja vu Van az a mondás, hogy „akinek kalapács van a kezében az mindent szögnek néz”. Mivel általában Teslás cikkeket írok, joggal merülhet fel a kedves olvasóban, hogy az alábbiakban olvasható megannyi párhuzam csak az én beteges képzeletem szüleménye, de szerintem az írás végére egyet fogunk érteni abban, hogy ennyi véletlen egybeesés nincsen. De ez nem is baj! A Model 3 egy nagyon ésszerű elképzelés alapján készült és teljesen logikus, hogy ha valaki nulláról épít egy új villanyautós platformot, akkor hasonló megoldásokat eszközöl. Ebben az esetben azonban annyira sok az átvett ötlet, hogy szinte nagyítóval kellett keresni az eredeti gondolatokat, ami azért kicsit lehangoló volt. Egészen kínos volt nézni, ahogy szinte minden bemutatott funkció vagy dizájn elem kapcsán úgy beszéltek, mintha valami eget rengető újdonságot terveztek volna, de szinte mindent ismertünk már más márkáktól. De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük mit tudtunk meg ma. Polestar 2. Forrás: polestar.com Dizájn Az autó formája tetszetős, kicsit konzervatív, de relatív modern. Talán az egyedüli kritikám az, hogy beleolvad a másik 50 féle hasonló méretű szedán közé az úton. Ez nem feltétlenül baj, szerintem hatalmas igény van a normális kinézetű villanyautókra és tagadhatatlan a Volvo rokonság és elegancia. Mégis engem kicsit azokra a tucat amerikai szedánokra emlékeztet amit az autókölcsönzőkben szoktam bérelni a nagy víz túloldalán. És bár hosszú percekig beszéltek az autó egyedi hátsó lámpájáról, valljuk be, az új Audik is hasonló dizájn elemet választottak. Attól még, hogy azoknak belülről kifelé, a Polestarnak pedig kívülről befelé gyulladnak ki a ledek amikor felkapcsoljuk a lámpát, még nem lesz egyedi. Polestar 2. Forrás: polestar.com Ami okos és egyedi megoldás az a különleges tervezésű visszapillantó tükör. Egy látványos de kérdésesen hatékony kamerás rendszer helyett a Polestar úgy tervezte át a visszapillantókat, mint ahogy a mobiltelefonjaink kijelzője változott az elmúlt években: minimális karimával egy „csupaüveg” dizájnt kapunk, ami 30%-kal kisebb mint egy hasonló látószöget biztosító hagyományos megoldás. Ez mindenképpen jótékony hatással van a légellenállásra. Ez olyan mint a Samsung mobilok „infinity” kijelzője, csak visszapillantóban. Forrás: Youtube/Polestar A Polestar hat „színben” lesz rendelhető – már ha a 2 fekete, 1 fehér és 3 szürke árnyalatot színeknek nevezhetjük. Pirosat, kéket, zöldet hiába keresünk. Az autó teteje üvegből van – valahol ilyet is láttunk már, de jól néz ki. Polestar 2. Forrás: polestar.com Az autó belseje szintén ezt a letisztult eleganciát sugározza, amolyan Volvósan, svédesen sportos. Ahogy a Teslánál is, náluk sincs valódi bőr, csak speciálisan tervezett műbőr és textil belsők közül választhatunk – faberakás és 2-3 belső árnyalat azért választható lesz. A kormány mögött egy nagyméretű kijelző van, a középkonzolon pedig egy 11 colos álló-orientációjú LCD található. Ez nyilván mindenkit a Teslákra emlékeztet és talán az egyedüli kritikai pont ezzel kapcsolatban, hogy cseppet sem egyedi. Ellenben a kivitelezés rendkívül szépre sikerült és ha valami jó megoldás, nem szégyen átvenni. Polestar 2. Forrás: polestar.com Technika és biztonság További jó hír, hogy nem csak a digitális kijelzőket, de az ezekkel járó technikai megközelítést is átvették az amerikai villanyautógyár modelljeitől. Az autó infotainment rendszere Android alapú és ennek megfelelően tartalmazza mind a Google Play Storet, mind a Google Asszisztenst. A nagyobbik kijelzőn egyszerre 4 csempén akár 4 különálló app is futhat. A megoldás annyival mindenképpen jobb mint a Tesláé, hogy a Play Storeból pl. mindenki azt a zenei szolgáltatást veheti igénybe amelyiket kedveli – nincs az autógyár egyedi megállapodásaihoz kötve. Polestar 2. Forrás: polestar.com A Polestar azt ígéri, hogy a Teslához hasonlóan automatikusan és rendszeresen frissül majd az autóik szoftvere az interneten keresztül – azt nem részletezték, hogy ez csak a szórakoztató funkciókra, vagy mindenre kiterjed-e. Viszont ingyen jár a kocsihoz az internet kapcsolat. Polestar 2. Forrás: polestar.com Az autó első és hátsó lámpái ledesek – elöl 84-84 fehér fényforrás található, amelyeket a kocsi egyedileg és automatikusan tud szabályozni. Ezt azt eredményezi, hogy az Audikhoz hasonlóan a távolsági fényszórók használatakor az autó automatikusan kikapcsolja azokat a fénypontokat amik elvakítanák a szembejövő autóst, míg az út többi részét teljesen bevilágítja. A Teslánál az automata fényszóró csak ki-be állapotot ismer, tehát ha jön egy autó szembe, magától le, majd visszakapcsol. Az egybefüggő hátsó lámpában összesen 280 LED van. Az első fényszóró 84 LED-je egyenként vezérelhető. Forrás: Youtube/Polestar A Polestar 2 a Model 3-hoz hasonlóan kulcs helyett a mobiltelefonos appal nyitható, illetve nyílik automatikusan, ha másfél méteren belül vagyunk és megfogjuk a kilincset. Ugyanígy, indítógomb sincs, hanem amint az ülés súlyérzékelője azt mutatja, hogy valaki beleült készenlétbe áll. Csak „drive”-ba rakjuk a kocsit és a gázpedál lenyomásával indulhatunk is. Az a sárga kis fém alkatrész a kép tetején SPOCK. Forrás: Youtube/Polestar Az autó biztonsága minden bizonnyal Volvósan kifogástalan lesz. Az akku csomag a kaszni szerkezeti eleme, hozzájárul annak merevségéhez. Mutattak animációkat a digitális töréstesztekről, van vagy 9 légzsák is és kiemelték a SPOCK névre keresztelt karosszéria elemet ami az ütközés esetén az utascella felé tartó nagy és kemény alkatrészeket hivatott eltéríteni. (Igen a Star Trek referencia szándékos). A kocsi rendelkezik kamerákkal és radarokkal felszerelt biztonsági/önvezető rendszerrel, amely vigyáz ránk, de az önvezetés szintjét nem részletezték. Ez a biciklis megúszta hála a Polestar önvezető rendszerének. Forrás: Youtube/Polestar. Hajtáslánc és hatótáv Az autó az alapjaitól tisztán villanyosnak lett tervezve, ezért a Tesla „gördeszka” padlólemezéhez hasonlóan a hajtáslánc és az akkumulátorok az autó alatt vannak. Illetve ez majdnem teljesen igaz, mert a Polestar 2 esetében az akkumulátor formájával igyekeztek kreatívak lenni, hogy minél kisebb helyre minél nagyobb kapacitást préseljenek. A megoldás kicsit mégis azokra az öszvér-hibridekre és benzinesen alapuló villanyosokra emlékeztet, amiknél az ülések alatti helytől kezdve mindenhova beszuszakolták a cellákat, mert nem volt máshol hely. Ettől függetlenül ez maximum nem elegáns megoldás, de különösebb gondot nem okoz. A Polestar 2 aksija. Forrás: Youtube/Polestar Az akkumulátor csomag 27 modulból, modulonként 12, azaz összesen 324 cellából áll, és rendelkezik a hőmérsékletet szabályozó hűtőlemezekkel. A cellák a Teslától eltérően nem henger alakúak, hanem az autóiparban szokásos prizmatikus megoldást használják – azt nem árulták el ki szállítja őket. Az aksi teljesítménye 78 kWh (Kínában valamiért csak 72) amivel a WLTP szerint 500, az EPA mérése alapján pedig 440 kilométeres hatótávot céloznak meg. A Polestar az aksit Long Range-nek nevezi, ami egyrészt ismét a Teslára utal, másrészt azt sejteti, hogy lesznek majd kisebb hatótávú, olcsóbb verziók is. Összehasonlításképpen a Tesla Model 3 hasonló méretű akkumulátorával a WLTP szabvány szerint 544, az EPA szerint 500 kilométerre képes, ezért az elméleti adatok alapján azt mondhatjuk, hogy a Polestar 2 kb. 10%-kal pazarlóbb mint a kis Tesla. 324 ilyen cella van az autó aljában. Forrás: Youtube/Polestar Az autó összkerékmeghajtású verziójában elöl és hátul is egy-egy 150 kW teljesítményű motor van, amelyek együtt 408 lóerőre képesek és 4.7 másodperces gyorsulást produkálnak. Ismét a Model 3-hoz hasonlítva, a Long Range AWD 346, a Performance verzió 450 lóerős az amerikai autóban előbbi 4,8, utóbbi 3,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Ami a töltést illeti, a Polestar 150 kW-os DC villámtöltést ígér – a fedélzeti AC töltőről nem beszéltek. Árak és elérhetőség A Polestar 2 gyártása 1 év múlva, 2020 februárjában indul és Kínában, az USA-ban, Kanadában, Belgiumban, Németországban, Hollandiában, Norvégiában, Svédországban és az Egyesült Királyságban fogják forgalmazni. Ára, a német piacon 40-60 ezer Euró lesz – az első 12 hónapban csak legdrágább 60 ezer eurós AWD Performance verzió lesz elérhető, utána, tehát 2021-ben jön a 40 ezer Eurós alapkivitel. Arról nem volt szó, hogy utóbbi is a Long Range lesz-e csak hátsókerék hajtással, vagy esetleg ehhez kisebb akku jár-e majd, de a Tesla Model 3 jelenlegi áraival (55-66 ezer Euro) ez nagyjából versenyképes – kérdés 1 év múlva is az lesz-e majd még. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!