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
auto
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

2019 a fizetéses töltés bevezetésének az éve lesz Magyarországon, ugyanis a két olajtársaság után az ország egyik legnagyobb közműcégének elektromobilitásért felelős leányvállalata az NKM Mobilitás Kft. is megkezdte hálózatában a fizetési rendszer tesztelését. A Mobiliti néven ismert szolgáltatás két egyenáramú villámtöltője – a budaörsi Decathlon parkolójában, illetve a Köki Terminál bevásárlóközpont mélygarázsában – kedd délután óta már csak fizetés ellenében használható. A töltőkre kifüggesztett tájékoztatás szerint a rendszer április végéig tesztüzemben működik, és várhatóan kiterjesztik a cég többi DC töltőjére is. A lassabb, váltakozó áramú (AC) töltőket a változás egyelőre nem érinti, azok használata továbbra is ingyenes.

Az említett két helyszínen lévő töltők néhány hete már csak az NKM TöltőPont applikációval indulnak, és az alkalmazás legutóbbi frissítése óta a szolgáltatások használatához már bankkártyát és számlázási címet is regisztrálni kell. A töltési szolgáltatás árazása idő alapú, így egyelőre alapvetően nem az elhasznált energiáért, hanem a töltő használatáért kell fizessenek az autósok.

A szolgáltatás ára az applikációban a töltő adatlapján is látható, és a tesztidőszakban 10 Ft/perc (minden megkezdett perc fizetendő), ami jóval kedvezőbb, mint bármelyik másik fizetős töltőszolgáltatás hazánkban. A töltés díját a rendszer a folyamat leállításakor terheli be a regisztrált bankkártyára. A számla az előre megadott adatokkal 15 napon belül kerül kiállításra, de a töltési összesítőt a szolgáltató a töltés végén e-mailben azonnal elküldi.

Az NKM TöltőPont applikáció nem csak a Mobiliti saját töltőit, de az összes hivatalosan átadott, és ellenőrzött hazai töltőpont adatait is tartalmazza. A Mobiliti és néhány másik szolgáltató esetén a töltő adatlapján megjelenik az adott töltő állapota is (szabad, foglalt, üzemen kívül, stb.), de töltést indítani illetve fizetni egyelőre csak a Mobiliti töltőinél lehet vele. A Mobiliti jelenleg Budapesten a Köki Terminál bevásárlóközpontban, Budaörsön és Zalaegerszegen a Decathlon áruházak parkolóiban, illetve Sormáson és Balástyán az autópálya mentén egy-egy étterem parkolójában üzemeltet egyenáramú villámtöltőt, de AC töltői több tucatnyi városban biztosítják a célállomás töltést. A szolgáltató nemrég a Decathlon áruházakat üzemeltető céggel kötött megállapodást, aminek eredményeképpen az ország 12 pontján köztük Szombathelyen, Győrben, Székesfehérváron, Dunaújvárosban, Maglódon, Csömörön, Dunakeszin, Miskolcon és Debrecenben telepítenek mielőbbi továbbutazást biztosító 50 kW-os egyenáramú villámtöltőket. A Mobiliti telepítéseinek különlegessége, hogy Magyarországon egyedüliként a DC villámtöltők mellé mindenütt telepítenek AC töltőoszlopokat is, így torlódás, illetve üzemszünet esetén sem marad az autós töltés nélkül. A Decathlon áruházak az ország bejárhatósága szempontjából különösen jó helyen, szinte minden esetben autópályák mentén, egyéb szolgáltatók (gyorsétterem, élelmiszerüzletek, stb.) közelében  találhatók.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás