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
auto

Teljesen önvezető elektromos buszok tesztelésére készül a Scania Svédországban

elektromos autó

A technológia már elég érett ahhoz, hogy nyilvános utakon, létező buszvonalakon tesztelhessük – így indokolta a Scania buszgyártó részlegének igazgatója annak a projektnek az elindítását, mely során teljesen önvezető buszok állnak szolgálatba a Stockholm külvárosában fekvő Barkarby utcáin. A következő néhány hónapban a Scania a skandináv országok legnagyobb buszos tömegközlekedési szolgáltatójával, a Nobinával közösen tökéletesíti a két alacsonypadlós Scania Citywide LF típusú autóbusz önvezető szoftverrendszerét, hogy azok teljesen biztonságosan gurulhassanak ki a svéd főváros központjától húsz kilométerre fekvő, villámgyorsan terjeszkedő lakóövezet közútjaira 2020 elején. A két tisztán elektromos meghajtású jármű a projekt első szakaszában még utasok nélkül közlekedik egy helyi metróállomás és a lakótelep közötti 5 kilométeres szakaszon, melyből kezdetben 1 kilométert fognak megtenni emberi segítség nélkül. Bár a kormányhoz csak vészhelyzet esetén nyúlhat, a volán mögött azért ülni fog egy a balesetmentes utazásért felelős felügyelő személy.

A második szakaszban már a teljes távolságot a mesterséges intelligencia fogja levezetni, és ekkor már utasok is élvezhetik a modern technológia által nyújtott kalandot. Az elektromos buszok négy megállóban fogják felvenni az ott várakozó embereket, és naponta várhatóan 300 utasnak szolgáltatnak fuvart. A partnerek a projekt teljes ideje alatt rögzítik az adatokat az átlagsebességről, az utasfelvétel idejéről, a teljesítményről, és az utasok elégedettségéről. Svédországban már korábban is teszteltek önvezető buszokat közúton, ám a Scania és a Nobina egész Európában az elsők közé tartozik, melyek ekkora (12 méter hosszú, 80 férőhelyes) járművel próbálkoznak.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.