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
auto
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

Románia töltőhálózata ránézésre sokkal ritkásabb ugyan mint a magyarországi, de az egymástól kb. 60-160 km távolságra, elhelyezett töltők hálószerűen lefedik az ország jelentős részét, nagyon jól segítve az ország átjárhatóságát. Az infrastruktúra legnagyobb részét a román Renovatio a Kaufland üzlethálózattal együttműködve építette ki úgy, hogy az áruházak nem csak helyet adnak a töltésnek, de a töltés költségét is átvállalják az autósoktól. A Renovatio hálózatának nem Kauflandos töltői fizetősek, de a Lidl, a Penny és a MOL is kínál ingyenes vagy fizetős töltőket az ország több pontján.

A Renovatio és a Kaufland közös töltőszigete Kolozsváron.

2019. július 8-tól azonban megváltozik az e-charge.ro szolgáltatás, és ezzel együtt a Kauflandokhoz telepített töltők működése is. Az eddig teljesen önállóan működő kártyák mától csak akkor indítják a töltést, ha azok hozzá vannak rendelve egy a https://rnvapp.e-charge.ro oldalon létrehozott felhasználói fiókhoz. Enélkül a Kauflandos kártyák is inaktívak. A kártyán lévő sorszámot már a regisztrációnál meg kell adni, de aki korábban már regisztrált és kártyája is van, az a kártyaszámot az ügyfélszolgálat segítségével tudja hozzárendelni a felhasználói fiókjához. Így az eddig csak a Kauflandoknál használható kártya a Renovatio hálózatának összes töltőjénél használhatóvá válik.

Ennek azonban van egy hátulütője is: az összes így indított töltésér ugyanúgy fizetni kell, mint az összes többi, nem Kaufland helyszínes töltőnél, hacsak nem használjuk a megfelelő kupont.

A Kaufland továbbra is támogatja a vásárlóit, így felhasználónként és naponta egy töltés árát átvállalja az autósoktól. Ráadásul a limit városonként értendő, így elvileg a hosszú úton lévőket nem érinti, hiszen egy másik városba érve új kupont igényelhetnek a weboldalon keresztül, amivel az újabb városban egy újabb ingyenes töltésre jogosultak. Az első alkalom utáni töltéseket, illetve a kupon aktiválása nélkül megkezdett töltéseket a szolgáltató a https://e-charge.ro/ev-driver#tarife oldalon található árazás szerint kiszámlázza. A fizetős töltés díja jelenleg AC töltőn 1,45 RON (100 forint), DC töltőn pedig 1,95 RON (133 forint) kWh-nként. Jó tudni, hogy a napi egyszeri töltés nem naptári napokra, hanem 24 órára vonatkozik, így két töltés között legalább 1440 percnek kell eltelnie, hogy a másodiknál felhasználható legyen az ingyenességet biztosító kupon.

Előre több város kuponja is felvihető, így nem kell a helyszínen vagy út közben kínlódni. A kuponok közel két évig érvényesek.

A kupon aktiválásához a https://rnvapp.e-charge.ro oldalra kell belépni (angol nyelvű felület), ahol a bal oldali Coupons almenüben a New gombra kattintva adható meg a kívánt város kódja. Ezután az adott városban a következő töltés ingyenes, a felhasznált kupon pedig törlődik. A következő ingyenes töltéshez új kupont kell generálni.

Ehhez a töltőhöz Szatmárnémetiben nincs kód, így ez csak fizetés ellenében használható.

A kuponok az alábbi városokban a városnév melletti kóddal (a kódok félkövéren) igényelhetők:

  • Arad: K-ARAD
  • Gyulafehérvár: K-ALBA IULIA
  • Alexandria: K-ALEXANDRIA
  • Brassó: K-BRASOV
  • Bukarest: K-BUCURESTI
  • Kolozsvár: K-CLUJ
  • Konstanca: K-CONSTANTA
  • Craiova (Királyi): K-CRAIOVA
  • Déva: K-DEVA
  • Jászvásár: K-IASI
  • Nagyvárad: K-ORADEA
  • Pitești: K-PITESTI
  • Ploiești: K-PLOIESTI
  • Râmnicu Vâlcea: K-RAMNICU VALCEA
  • Szászsebes: K-SEBES
  • Sibiu: K-SIBIU
  • Segesvár: K-SIGHISOARA
  • Marosvásárhely: K-TARGU MURES
  • Temesvár: K-TIMISOARA
  • Torda: K-TURDA

A töltés egyébként elvileg e-charge.ro regisztráció nélkül a Plugsurfing applikációval is indítható, azonban ez legutóbbi tesztünk során nem működött. Az ár egyelőre a Plugsurfing applikáción keresztül is 1,45 illetve 1,95 RON. Fontos továbbá tudni, hogy az útdíj fizetése alól a villanyautók sem mentesülnek, ezért az országhatárt átlépve érdemes azt az első benzinkúton megfizetni.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.