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 Évekig vártunk rá, hogy Magyarországon is legyen az autópályák és a főutak mentén olyan töltőket üzemeltető hálózat, amely használatával kényelmesen el lehet jutni az ország egyik pontjából a másikra. Az elmúlt egy évben nem csak az autók száma duplázódott meg, de szerencsére a töltők száma is drasztikusan nőtt, így az elektromos autók egy jelentős részével már gond nélkül el lehet jutni bárhonnan bárhova. A legújabb autókkal az utazás már szinte semmi kompromisszumot nem igényel, így bátran el lehet velük indulni az ország bármely pontjára. A napokban nálunk vendégeskedik a 64 kWh-s akkumulátorral felszerelt Kia e-Niro, amivel olyanra készülünk, amit más nem próbált még előttünk: kevesebb mint 24 óra alatt körbejárjuk vele az egész országot, érintve a Mobiliti összes villámtöltőjét. Nem nagy ügy, hiszen mindössze 16 helyszínről van szó, de mivel ezeket az ország átjárhatósága szempontjából fontos pontokra telepítették, a két legtávolabbi töltő között több mint 450 km a távolság. A Kia e-Niro persze nem riad vissza egy ilyen úttól, de autópálya tempóban 450 km-re az sem képes. Márpedig a sebességgel ezúttal nem spórolhatunk, hiszen mindössze egy napunk van a közel 1300 km-es útra. Szurkoljatok nekünk, és kövessétek az utunkat 2019. augusztus 12-én hétfőn ezen a folyamatosan frissülő oldalon, és ha az időtök engedi, akkor találkozzunk a töltőknél személyesen is! A terv szerint hajnali fél 5-kor indulunk Veresegyházról, tízóraizni Debrecenben, ebédelni Balástyán, uzsonnázni Sormáson, vacsorázni pedig Szombathelyen fogunk. Ugyan elég lenne 5-6 alkalommal tölteni, de ha már töltőkhöz megyünk, akkor mindet ki is fogjuk próbálni. A Kia e-Niro 130 km/h-s autópálya tempó mellett is elmegy 250-300 km-t, úgyhogy a hatótáv parát otthon hagyjuk, hiszen a Debrecen és Balástya közötti 245 km-es szakasz lesz a leghosszabb, amit egyhuzamban kell teljesítenünk. Az ország 19 megyéjéből 16-ot így vagy úgy érintünk, így szinte az egész országot bejárjuk. Az aktuális pozíciónkat és sebességünket az alábbi térképen követhetitek. 04:32 – Elindultunk Szinte hihetetlen, de nagyjából terv szerint sikerült elindulnunk. Még Veresegyház határában elkészítettük a hivatalos induló fotót, és már húzunk is Hatvan felé. Az autó éjjel 100%-ra töltődött, így a korábbi napok városi autózásait figyelembe véve közel 434 km-es hatótávot jósolt. Ha minden jól megy, akkor egy fél óra múlva jelentkezünk. 05:00 – Rövid megálló Hatvanban Még fel sem kelt a nap, de már 21 °C van. Akár 34-35 °C-ra is felmehet a hőmérséklet. Az út eddig eseménytelen. Gödöllőnél felhajtottunk az autópályára és a sávtartó asszisztens, illetve az adaptív tempomat tették a dolgukat. A múlt héten átadott hatvani töltő egyelőre kakukktojás a Mobiliti hálózatában, mert ilyenkor hajnalban még nincs nyitva, így mi sem töltünk. Amint elkészül a külső parkolóban az elektromos bekötés a töltőt áttelepítik, így a többi helyszínhez hasonlóan ez is elérhető lesz a nap 24 órájában. A töltöttség 30 km megtétele után 90%-on áll, ilyen teli akkura pedig nem sok értelme lenne egyébként sem rátölteni. 5:10-kor már robogtunk is tovább Miskolcra. 06:10 – Hatvan-Miskolc Az e-Niro akkuja annyira nagy, hogy nem okoz gondot a valós 130 km/h-s sebesség sem az autópályán. Az M3-ason nem volt nagy forgalom ma reggel, úgyhogy zavartalanul tudtunk haladni. Az akku 50%-ra merült mire a miskolci Decathlon áruház parkolójában lévő Mobiliti töltőhöz értünk. A tervek szerint 20 perc alatt 72%-ig töltünk, és indulunk is tovább Debrecenbe. 06:36 – Töltés Miskolcon 22 perc 51 mp töltés után elértük a 72%-os töltöttséget. Ezalatt 16,49 kWh energia ment az akkuba. Enélkül is elértünk volna Debrecenig, de ha már Miskolcon voltunk, akkor leteszteltük a töltőt. Ha minden jól megy, akkor már 8 előtt Debrecenben leszünk. 07:43 – Miskolc-Debrecen Simának indult, de csak elrontottuk. Az M35-ös autópályán a debreceni lehajtónál két csomópont van egy szervizútra fűzve, mi pedig elfelejtettünk letérni. Nem figyeltük a navigációt. A büntetésünk kb. 10 km és 10 perc. A tervezett 37% helyett 34%-kal értünk a töltőhöz. Eredetileg 35 percet akartunk tölteni, de így lehet, hogy kénytelenek leszünk 40 percig maradni. Az útra a Mobilititől kaptunk néhány kupont, amivel kedvezményesebben tölthetünk. Itt az ideje kipróbálni. Hasonló kupont kaptak, akik részt vettek a szolgáltató legutóbbi kérdőíves felmérésében. A kupont a most következő hosszú hétvégén lehet felhasználni. Ne hagyjátok elveszni! 08:28 – Töltés Debrecenben A töltő melletti Csülök Bisztró már reggel 6-tól nyitva van, így tudtunk inni egy kávét. Reggel a csülök erős lett volna, úgyhogy inkább megkóstoltuk a rétest. 42 perc alatt 76%-ra töltöttünk, ami közel 300 km-re elegendő. Az akku semmit sem melegedett, pedig végig 40 kW feletti teljesítménnyel töltődött, és a 29 °C-os külső levegő már nem sokat tudott hűteni rajta. 12:20 – Debrecen-Balástya Nem indult jól ez az etap. Debrecenben vissza kellett forduljunk, mert ottfelejtettünk egy napszemüveget a bisztróban, ahol kávéztunk, majd Berettyóújfalunál elnéztünk egy kereszteződést és boldogan mentünk Románia felé. A 47-es út forgalma rosszabb volt, mint amire számítottam, így nem csak a fogyasztásunk volt rosszabb, de a menetidőnk is. Majd az egészet megfejeltük Hódmezővásárhelyen egy kávé invitáció elfogadásával. Balástyára így a tervezettnél fél órával később érkeztünk, az előzőleg saccolt 11% helyett 13%-os töltöttséggel. Kint már 35 °C-os a hőség, sokkoló volt kiszállni a kellemesen hűtött autóból. Az átlagfogyasztás 16 kWh/100 km-re jött ki, pedig ahol lehetett igyekeztünk. Debrecenben elrontottam a kuponos töltést (nem kattintottam be, hogy használja fel), így azt most használtuk fel a töltés indításakor. Bár Kecskemétig nincs szükségünk 10-15 percnél több töltésre, de annyi idő alatt nem tudunk megebédelni, úgyhogy egy 40 perces töltést tervezünk. Egyébként már túl vagyunk 500 km-en, úgyhogy ha nem kelet fele indultunk volna, akkor már a tengerpartnál lehetnénk. 13:00 – Töltés Balástyán Eredetileg 40 percet akartunk tölteni, de a saját szükségleteink több időt igényeltek, így összesen 51 percig maradtunk. A tervezett 56% helyett az autó is 65%-ig töltődött. A kupon beváltása is remekül sikerült. A következő állomás Kecskemét, ahova fél kettő után érkezünk. 13:36 – Balástya-Kecskemét Kint már 37°C van, de a Kia e-Niro klímája teszi a dolgát. Balástya után Kecskeméten nem igazán van szükségünk a töltésre, hiszen 49%-on állunk, de ha már azt ígértük, hogy beugrunk minden Mobiliti villámtöltőhöz, akkor a kecskemétit nem hagyhatjuk ki. A Szeged és Budapest táv felénél az M5-ös autópálya lehajtójának közelében lévő töltő több dél-alföldi célpont miatt is rendkívül fontos helyszín. Az e-Niro akkuja sehogy sem akar túlmelegedni. Már túl vagyunk három villámtöltésen és komoly autópályás szakaszokon, kint tombol a nyár, de a hűtőrendszer sikeresen tartja a 33-34 °C környéki hőfokot. Ezúttal nem tervezünk 10-15 percnél többet tölteni. 13:51 – Töltés Kecskeméten Mindig olvassátok el a Mobiliti alkalmazás által küldött üzenetet! Mi nem tettük, azt hittük, hogy csak a töltés indítását nyugtázó üzenet jött meg későn, közben az már a töltés leállásáról szólt. 15 perc után, mikor már indultunk volna vettük észre, hogy a folyamat 2 perc után megszakadt. Nem katasztrófa, de azért jól jött volna ez a 13 percnyi töltés. Mindjárt indulunk tovább, viszont a kecskeméti töltőre most ne számítsatok. A Mobiliti már dolgozik a javításon. 14:57 – Kecskemét-Dunaújváros Autópálya szintű forgalom kétszer egy sávon. Katasztrofális ez az útszakasz. Még 118 km-re van áramunk, töltünk egy kicsit, és elmegyünk mosdóba. Kb. 15-20 percet leszünk. 15:25 – Töltés Dunaújvárosban 22 perc alatt elkészültek a szükséges fotók, voltunk mosdóban, vettünk vizet, és már mehetünk is tovább. Nagyon jók ezek a helyszínek. 16:25 – Dunaújváros-Székesfehérvár Nem tűnik soknak az 56 km a két város között, de ahol nincs autópálya, ott nehéz haladni. Pláne ha nem követjük a navigációt, és emiatt újra kerülőre kényszerülünk. Innen Sormásig kb. 155 km a táv, amit 60% töltöttséggel meg fogunk tudni oldani. Székesfehérváron valószínűleg elég lesz 25 perc töltés, de épp most érkezett egy Nissan LEAF, és azt ígértük, hogy 10 perc múlva átadjuk a töltőt. 16:45 – Töltés Székesfehérváron Ebben a hőségben már vadul ment az e-Niro akkuhűtése is, de így is csak 36,8°C-ra melegedett az akku. Sormásig 154 km a táv végig autópályán, és 234 km-t tippel a gép. De a nagyobb sebesség miatt nincs ennyi tartalékunk. A zalai dombok ráadásul viccesek tudnak lenni. 18:06 – Székesfehérvár-Sormás Végre újra autópálya. Itt érzi igazán jól magát az e-Niro. Hihetetlen, hogy ez a nem kimondottan áramvonalas forma mennyire jól megy a pályán. Mivel Fehérváron csak 61%-ra töltöttünk, és tempósan jöttünk, az autópályáról az István Parkhotelhez lekanyarodva már csak 3%-on volt az akku, és a rendszer le is korlátozta magát, illetve lekapcsolta a légkondit. Ha az ember nagyon akarja, akkor lehet ezzel is hatótávparát előidézni, de nagyon kell akarni. Az itt lévő két Mobiliti villámtöltő közül az Efacecet választottuk, amin 125 A-rel el is indult a töltés. Érkezéskor az akku hőmérséklete 39,5 °C volt, de az aktív hűtés a nagy teljesítményű töltés ellenére is letolta a hőmérsékletet 36 fokra. 18:50 – Töltés Sormáson Sormáson az István Parkhotel éttermében a totyogós túrós lepényt mindenkinek csak ajánlani tudjuk, mert rendkívül finom. Egyetlen gond, hogy mire megrendeltük, megkaptuk és megettük, elment 42 perc. Hiába csak 20 perc töltés volt betervezve, ennél gyorsabban nem tudtuk megoldani. De a valóságban még ennyinek sem tűnt. A 42 perces töltés során a töltő átlagosan 43 kW-tal töltött, amiből az autó hűtésre átlagosan 3 kW-ot használt el, így az akkuba ez alatt az idő alatt nagyjából 28 kWh energia jutott. Így mire leállítottuk a töltést, az akku 46%-ra már fel is volt töltve. A következő állomás Zalaegerszeg, ahol valószínűleg csak kipróbáljuk a töltőt, és megyünk is tovább Szombathelyre. 19:30 – Sormás-Zalaegerszeg Alig 11%-nyi energiával eljutottunk Sormásról Zalaegerszegre, ahol csak a rend kedvéért töltünk 5 percet, majd megyünk tovább Szombathelyre, ahol már várnak bennünket a helyi villanyautósok. 19:35 – Töltés Zalaegerszegen Kipróbáltuk, működik, megyünk tovább. 20:48 – Zalaegerszeg-Szombathely Ahogy csökken a forgalom, úgy lehet egyre jobban haladni az utakon. Szombathelyen a helyi villanyautós kemény mag várt bennünket a töltőnél, így csak most, a 21 perces töltés végén tudjuk összefoglalni a történteket. 25%-os töltöttséggel értünk a Decathlonhoz, és 47%-kal vágunk neki a Győrig tartó ~100 km-es távnak. Győrben lehet, hogy egy kicsit hosszabb töltést iktatunk be, hogy tudjuk enni valamit. Közben a napi számláló átlépte az 1000 km-es értéket. 21:49 – Szombathely-Győr Győrig egészen jól összebarátkoztunk az e-Niro automatikus országúti fényszóró-állításával, és természetesen hibátlanul tette a dolgát a sávtartó automatika is. Így nem fárasztó a vezetés még 1000 km-en túl sem. Győrben a töltés előtt elkanyarodtunk egy közeli gyorsétterem felé, hogy tudjunk enni, amíg az autó tölt. 23:33 – Győr-Budaörs Már otthon lennénk, ha mindenütt ilyen jól lehetett volna haladni, mint éjjel az M1-esen. Budaörsre azért is jó jönni a Mobiliti töltőhöz, mert az applikáció nem csak azt mutatja, hogy szabad-e a töltő, de azt is, hogy szabad-e a parkolóhely a töltő előtt. Ha a töltőnél mindkét parkoló foglalt, akkor hiába szabad a töltőfej, ott nem lehet tölteni. Szerencsére ez egyre ritkább a Mobiliti töltőknél, de elképzelhető, hogy ha jók a Budaörsön szerzett tapasztalatok, akkor máshol is bevezetik a parkolószenzorokat. 00:06 – Budaörs-Köki Terminál A Köki Terminál mélygarázsában nagyon rég nem jártam. Annak idején a Villanyautósok Közössége avatta fel a töltőt, ami az első volt a Mobiliti villámtöltők sorában. A reptérhez való közelsége miatt különösen kedvelt töltési helyszín. Itt sem maradunk 5 percnél tovább. 0:34 – Köki Terminál-Maglód A térképen nézve az M0-ás menti helyszínek nagyon közel vannak Budapesthez, így feleslegesnek tűnhet ezekre töltőt telepíteni, pedig ez a körgyűrű óriási forgalmat bonyolít le. Az errefelé autózókat hiba lenne a városba beterelni a töltés miatt. A Mobiliti Maglódra, Csömörre és Dunakeszire is telepített egy-egy villámtöltőt, így az ezeken a szakaszokon közlekedőket több helyen is ki tudják szolgálni. Ma ezzel a három helyszínnel zárunk, mindenütt 5-5 percet töltve. 0:53 – Maglód-Csömör A csömöri Tritium töltő is tökéletesen működik, úgyhogy mehetünk tovább a mai utolsó helyszínre, Dunakeszire. 01:13 – Csömör-Dunakeszi Mindig több és több töltőt szeretnénk, de most az egyszer örülök, hogy csak ennyi Mobiliti töltő van. Nagyon fárasztó egyhuzamban közel 1300 km-t utazni még így is, hogy 16 helyen ki tudtunk szállni mozogni. A dunakeszi Decathlonnál lévő villámtöltő is remekül működik, úgyhogy a nap lezárásához már csak Veresegyházra kell eljussunk. 01:43 – Dunakeszi-Veresegyház Hosszú út volt, de sikerült. Ráadásul bő fél órával a tervezett időn belül. A Kia e-Niro még annál is jobban teljesített, mint amire számítottunk. Pedig több helyen is hibáztunk, ami mindenütt komoly percekbe került. A töltőkre viszont sehol sem kellett várni, pedig az nagyon felboríthatta volna az egész nap programját. De jól látszik, hogy ha valamiért fizetni kell, akkor azt mindenki csak addig használja, amíg feltétlen szükséges, így ugyanaz az eszköz sokkal több autóst ki tud szolgálni. Az útról tervezünk írni egy rövid összefoglalót, de előbb kipihenjük magunkat. Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!