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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Frankfurti Autószalon és az ehhez hasonló rendezvények nem csupán arra jók, hogy a gyártók reklámozni tudják a már megvásárolható, illetve a hamarosan érkező modelljeiket, hanem a látogatók ízelítőt kaphatnak arról, hogy hogyan fog átalakulni a közlekedés a következő évtizedekben, vagy legalábbis hogyan vélekednek erről a mobilitás globális szereplői. A legtöbb autógyártó tudja, hogy előbb-utóbb eljön az önmagukat vezető járművek korszaka: erről meséltek nekünk az idegenvezetők a Daimler standjának egyik szegletében, ahol egy teljesen autonóm Mercedes-Benz S-osztály volt kiállítva. Az autóról első ránézésre meg lehetett mondani, hogy az önvezetést hirdeti, hiszen a 360°-ban látó kamerák, szkennerek, radarok, és érzékelők kicsit sem voltak elrejtve a karosszériában, mint ahogyan azt a legmodernebb koncepciókban teszik a gyártók. A németek szerint az önvezetés drámaian átalakítja majd a nagyvárosok képét: nem lesz szükség közlekedési lámpákra, hiszen az intelligens járművek önmaguk között lerendezik, kinek van elsőbbsége, és a sofőr nélküli taxiszolgáltatás a parkolóhelyek számának csökkenését is eredményezi, ami több zöld-, vagy lakóterületet jelent. Az önvezető hardverrel és szoftverrel felruházott S-osztály hamarosan az Egyesült Államokba utazik, hogy a közutakon gyűjtsön információt a további fejlesztésekhez.

Pár métert odébb sétálva egy ESF 2019 feliratot viselő plug-in hibrid meghajtású, és bizonyos vezetési szituációkban autonóm Mercedes-Benz GLE-vel találkoztunk, amiről kiderült, hogy a gyártó által fejlesztett biztonsági funkciókat mutatja be az érdeklődőknek. Ilyen például a visszahúzódó kormány és pedál önvezető módban, melyek csökkentik a sérülés lehetőségét egy baleset esetén. Különleges figyelmet kap a gyermekek védelme speciális gyereküléssel és biztonsági övvel, melyek mérik és közvetítik a gyerek életjeleit az autó kijelzőjére. Ha a jövőben lerobbanunk az úton, akkor nem kell kiszállnunk és hátragyalogolnunk, hogy kitegyük a fényvisszaverő háromszöget, ugyanis ez is teljesen automata lesz: egy kedves kis robot leválik az autó hátuljáról, és elgurul helyettünk 100-200 méter távolságba.

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.