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
auto
2024. 04. 19. péntek

Kiszállni az autóból, és csatlakoztatni a kábelt a töltőoszlop és az autó közé nem a legidőigényesebb része az elektromosautó-töltésnek, legalábbis semmiképp sem bonyolultabb procedúra, mint egy füstös autót megtankolni a benzinkúton, mégis akadnak olyan fejlesztések, melyek pont a töltőre való rácsatlakozást igyekeznek megkönnyíteni, és nem az önvezető technológia érkezése miatt. Ilyen újítás az Enio eniDock elnevezésű automata dokkolórendszere, mely mindenféle bonyolult elektronika, és a mostanság népszerű high-tech robotkarok nélkül képes emberi segítség nélkül összekapcsolni az autót a töltőberendezéssel. A töltőmegoldásokkal foglalkozó osztrák cég ezt egy az autóba épített rugós és hajlékony, de mégis robusztus töltőkarral oldja meg, amit egy oldalra néző kamera segítségével pozicionálhatunk a töltőpont felé. Az sem baj, ha nem sikerült pontosan beparkolni, mert a konnektor is úgy lett megtervezve, hogy a kissé ferdén érkező kar is bele tudjon találni. A frankfurti IAA rendezvényen is bemutatott működő prototípuson lévő csatlakozó Type 2-es, és maximálisan 40 kW-tal használható, de a rendszer állítólag az AC és DC töltést is tudja kezelni.

Az osztrákok ezzel a fejlesztéssel elsősorban azokat a villanyautósokat célozzák meg, akiknek munkájukból adódóan sokszor kell rövidebb időkre megállni tölteni (például a taxisofőröknek), vagy egyszerűen csak unják magukkal hordozni a töltőkábelt, majd miután alaposan felsepregették vele az utcát, összehajtani, és úgy elcsomagolni, hogy ne foglaljon több helyet, mint előtte. Persze nem csupán a lusták, hanem a mozgássérültek és az idősek is megszakítás nélkül élvezhetik az autó kényelmét ezzel a megoldással. Az Enio jelenleg autógyártó partnereket keres a projektjéhez, és úgy kalkulál, hogy egyetlen autó, valamint egyetlen töltőpont átalakítása is 500 euró alatt megoldható lenne.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.