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
auto
2024. 04. 23. kedd

Sikeres európai együttműködés a Li-S akkuk fejlesztésében

elektromosautó-akkumulátor

Az Európai Unió által támogatott ALISE projekt 2015-ben indult. Nem kisebb célt tűztek ki, mint 500 Wh/kg energiasűrűségű lítium-kén kémiával rendelkező sorozatgyártásra kész akkumulátor kifejlesztését. A projektnek 16 résztvevője van, köztük például a Williams Advanced Engineering és a SEAT.

Az Európai Uniö által támogatott ALISE projekt 16 résztvevője

A lítium-kén (Li-S) akkumulátoroktól az várható, hogy kb. 15 százalékkal könnyebbek lehetnek, mint a mai li-ion akkumulátorok, emellett lényegesen nagyobb energiasűrűség érhető el. A Li-ion akkumulátorok jelenlegi energiasűrűsége 150 Wh/kg, ezzel szemben az ALISE projekt közelmúltban bejelentett prototípusa elérte a 440 Wh/kg energiasűrűséget. Ez az érték nem csak a ma gyakorlatban használt akkumulátorokhoz képest magas, de már nagyon közel áll a projekt kitűzött céljához is. A kutatások további fejlesztési lehetőséget is kínálnak, mivel a kén elméleti teljesítmény-sűrűsége 2600 Wh/kg, a legújabb prototípus pedig ennek csupán 17%-a. Ez magyarázza az ALISE projekt kutatóinak optimizmusát, ugyanis akár 800 Wh/kg energiasűrűségű akkumulátor fejlesztését sem tartják elérhetetlennek a belátható jövőben.

Ennyire azonban ne szaladjunk előre, hiszen a sorozatgyártás beindításához ígért 500 Wh/kg is kiemelkedő eredmény. A sorozatgyártásra kész akkumulátorokat az OXIS Energy gyárthatja majd. A gyártás a tervek szerint már 2020-ban megkezdődhet, az együttműködés pedig már Európa határain is túlnyúlik, ugyanis az OXIS Energy megállapodást is kötött Brazíliában egy akkumulátor gyár építésére, mégpedig egy olyan területen, ahol számos kénbánya található.

A technológia először nagy valószínűséggel a Williams Advanced Engineering autójába kerülhet be. A SEAT a sorozatgyártású autói egyelőre a Volkswagen MEB platformjára épülnek majd, azonban a nemrégiben külön márkává vált Cupra tanulmányautóiban is megjelenhet az új Li-S akkumulátor kémia.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.