Sikeres európai együttműködés a Li-S akkuk fejlesztésében

Az Európai Unió által támogatott ALISE projekt 2015-ben indult. Nem kisebb célt tűztek ki, mint 500 Wh/kg energiasűrűségű lítium-kén kémiával rendelkező sorozatgyártásra kész akkumulátor kifejlesztését. A projektnek 16 résztvevője van, köztük például a Williams Advanced Engineering és a SEAT.

Az Európai Uniö által támogatott ALISE projekt 16 résztvevője

A lítium-kén (Li-S) akkumulátoroktól az várható, hogy kb. 15 százalékkal könnyebbek lehetnek, mint a mai li-ion akkumulátorok, emellett lényegesen nagyobb energiasűrűség érhető el. A Li-ion akkumulátorok jelenlegi energiasűrűsége 150 Wh/kg, ezzel szemben az ALISE projekt közelmúltban bejelentett prototípusa elérte a 440 Wh/kg energiasűrűséget. Ez az érték nem csak a ma gyakorlatban használt akkumulátorokhoz képest magas, de már nagyon közel áll a projekt kitűzött céljához is. A kutatások további fejlesztési lehetőséget is kínálnak, mivel a kén elméleti teljesítmény-sűrűsége 2600 Wh/kg, a legújabb prototípus pedig ennek csupán 17%-a. Ez magyarázza az ALISE projekt kutatóinak optimizmusát, ugyanis akár 800 Wh/kg energiasűrűségű akkumulátor fejlesztését sem tartják elérhetetlennek a belátható jövőben.

Ennyire azonban ne szaladjunk előre, hiszen a sorozatgyártás beindításához ígért 500 Wh/kg is kiemelkedő eredmény. A sorozatgyártásra kész akkumulátorokat az OXIS Energy gyárthatja majd. A gyártás a tervek szerint már 2020-ban megkezdődhet, az együttműködés pedig már Európa határain is túlnyúlik, ugyanis az OXIS Energy megállapodást is kötött Brazíliában egy akkumulátor gyár építésére, mégpedig egy olyan területen, ahol számos kénbánya található.

EZT OLVASTAD MÁR?  Magyarországon készülő akkucellákat vásárol a Jaguar

A technológia először nagy valószínűséggel a Williams Advanced Engineering autójába kerülhet be. A SEAT a sorozatgyártású autói egyelőre a Volkswagen MEB platformjára épülnek majd, azonban a nemrégiben külön márkává vált Cupra tanulmányautóiban is megjelenhet az új Li-S akkumulátor kémia.

Elektromos autót használsz?