PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

A koronavírus hatása a villanyautó gyártásra

egyéb
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Decemberben érkeztek az első hírek a korábban ismeretlen 2019-nCoV koronavírus járvány kitöréséről, Kína Hubei tartományában, Wuhan nagyvárosában. Az Egészségügyi Világszervezet január végén hívta fel a figyelmet a nemzetközi egészségügyi helyzet súlyosságára. Kínában jelentős méretű lezárt övezeteket alakítottak ki. A koronavírus következményei egyre inkább megjelennek a gazdaságban, és a számos kínai autóipari beszállító miatt komoly kihívásokat jelent az elektromos autók gyártásban is. Az elektroauto-news.net portál foglalta össze, milyen nehézségeket okoz az egyes gyártóknak a járvány.

A Tesla Giga Shanghai a veszélyes területen helyezkedik el

Alighogy megkaptuk a híreket a Tesla kínai üzemében a gyártás felpörgetéséről, valamint arról, hogy az első negyedéves termelést már le is kötötték a vásárlók, megkezdődött a járvány, ezért a Tesla gyárában is meghosszabbították a kínai újév miatti üzemszünetet, a jelenlegi tervek szerint február 10-én indulhat újra a termelés. A nem tervezett kiesés veszélybe sodorhatja a Tesla félmillió autós 2020-as terveit és késleltetheti a Model Y gyártásának kínai megkezdését.

Forrás: Tesla (Model Y premier)

A Fiat-Chrysler (FCA) esetében európai gyárleállás is bekövetkezhet

Bár a Fiat-Chrysler eléggé el van maradva az elektromobilitás területén, mégis érdemes odafigyelni arra a tényre, hogy az európai gyárak termelése is veszélybe kerülhet a kínai beszállítók leállása miatt, hiszen ez bármelyik gyártó számára problémát jelenthet. Az FCA négy olyan beszállítóval dolgozik, akik Kínában kénytelenek voltak leállítani a termelést, a négy közül az egyik annyira kritikus, hogy Európában is gyárleállást eredményezhet, ha a kínai szállítmányokat nem sikerül még februárban újraindítani. A Fiat-Chrysler munkatársai keresik az alternatív beszállítókat, ez azonban nem megy egyik napról a másikra, hiszen az új alkatrészeket el kell látni a szükséges tanúsítványokkal, mondta Mike Manley vezérigazgató.

A Volvo másik beszállítóra összpontosít

A Volvonál a hibrid járművek gyártását veszélyezteti a koronavírus, mivel a Volvo a kínai CATL és a dél-koreai LG Chem beszállítóktól vásárolja a lítium-ion akkumulátorokat. A járvány kitörésekor a Volvo igyekezett a megrendeléseit a koreai LG Chem-re összpontosítani. Hakan Samuelsson, a Volvo vezérigazgatója elmondta, hogy azért létfontosságú, hogy több beszállítóval is szerződést kössenek, hogy hasonló esetben biztosítva legyen az alkatrész utánpótlás, hiszen a elengedhetetlen számukra a biztonságos akkumulátor ellátás, ha tartani szeretnék a 2020-ra kitűzött célokat.

Volvo XC40 Recharge

Német gyártók is meghosszabbítják a kínai újévet

A német autógyártók a Teslához hasonlóan egy héttel, február 9-ig meghosszabbítják a kínai újévi ünnepeket a Kínában lévő üzemeikben. A BMW három gyárat zárt be Shenyang városában. A három üzemben körülbelül 18 000 alkalmazott dolgozik. A német autógyártók éves nyereségüknek körülbelül egyharmadát Kínában érik el, így egy elhúzódó járvány jelentős pénzügyi veszteségeket eredményezhet számukra.

A BMW, Mercedes-Benz és Volkswagen csoport gyárait egyaránt veszélyeztetik az FCA-hoz hasonló alkatrész-ellátási nehézségek, hiszen mindannyian számos kínai beszállítóval dolgoznak együtt. Mindhárom gyártónál érintheti az alkatrész hiány az elektromos autók gyártását is. A Volkswagen csoportnál az Audi Peking munkatársait érinti a koronavírus, náluk február 17-ig otthonról dolgoznak azok a munkatársak, akik esetében ez lehetséges. A kínai alkalmazottak esetében felfüggesztik az országon belüli és a külföldi üzleti utazásokat is.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás