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 Halványan emlékszem még rá, hogy amikor anno bemutatták a Tesla Model X-et, milyen szemforgatás volt egyesek részéről a Bioweapon Defense Mode, azaz a biológiai támadások elleni funkció kapcsán, ami azután kisvártatva a Model S-ben is megjelent. OK, OK, elismerem, amolyan Muskosan grandiózus elnevezést kapott ez az üzemmód és természetesen valószínűleg a Teslánál sem gondolják komolyan, hogy egy biológiai fegyverekkel folytatott háborúban a hadsereg Teslákba rakja majd a katonákat. De ezzel együtt ez a szériafelszereltség nem simán csak porhintés, valóban elég jól megszűri a levegőt. Na de mi van a koronavírussal? Így működik A fenti kérdés megválaszolásához először nézzük meg, hogyan működik a Tesla rendszere. A Bioweapon Defense Mode kapcsolóját a klíma vezérlésénél találjuk és ez már sok mindent elárul. Igen, ez igazából a légkondicionáló egy speciális üzemmódja. A rendszer hardveres része egy túlméretes HEPA filter, illetve inkább kettő. Az elsődleges szűrő felülete tízszer akkora, mint egy hagyományos autó légszűrője, de van egy másodlagos is. Emellett 3 rétegnyi aktív szén bevonatot is alkalmaznak. Fent a Model S/X elsődleges szűrője, alatta balra a másodlagos szűrő. Jobbra egy átlagos autó légszűrője. A HEPA (High-Efficiency Particulate Air, azaz nagy hatékonyságú részecske szűrő) megjelölés azt is jelenti, hogy a filter mechanikusan kiszűri a levegőben lévő 0,3 mikrométeres részecskék legalább 99,97%-át. Emellett van még egy u.n. diffúz filter hatás is, ami a 0,1 mikrométernél kisebb szemcséket fogja meg. Csak a miheztartás végett, az emberi hajszál 17-180 mikrométer közötti vastagságú. HEPA szűrő. Forrás: Wikipedia Ez az extra, belső keringtetéses funkció egyébként még önmagában nem lenne elég, hiszen az ajtók és ablakok szigetelésénél, vagy az autó egyéb illesztési pontjainál bejuthatnának a porszemcsék és kórokozók – nem tengeralattjárónak építik ezeket a kocsikat. Ezen segít, hogy klímát ebbe az üzemmódba kapcsolva a kabinban enyhe túlnyomás keletkezik, ami megakadályozza ezt. Persze nem tudunk hivatalos állami tesztekről, de a különböző Youtube videók azt mutatják, hogy a tulajdonosok a rossz hírű 2,5 mikrométeres koromszemcsékkel szennyezett városi levegőt gyakorlatilag teljesen megtisztítják a kocsiban. Igen is meg nem is Na de mi a helyzet a vírusokkal? A fellelhető szakirodalom szerint a koronavírusok a 0,08-0,15 mikrométeres tartományba tartoznak, ezért ezeknél a HEPA filter mechanikus szűrése nem működik, de a diffúziós elkaphatja a kórokozókat. Szerencsére azonban a SARS-COV-2 levegővel közvetlenül nem, csak cseppfertőzéssel terjed, amihez az ember által kiköhögött, vagy kitüsszögött váladék kell. Egyes vizsgálatok szerint ezek akár 3 órán keresztül is a levegőben lehetnek, de nyilván ez nem kültérre igaz, ahol szél van, jár a levegő. Tehát konkrétan valakinek bele kellene köhögnie autónk szellőzőrendszerébe – ennek azért kevés esélye van. Szóval akkor megvéd-e minket a Model S/X szuper szűrője? Valószínűleg igen, de a gyakorlatban nincs erre szükség. A városok piszkos levegője, a bozóttüzek füstje, az allergiát okozó pollenek, vagy az út melletti sertéshizlalda bűze ellen azonban nem rossz ha van ilyen a kocsiban. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!