PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Halványan emlékszem még rá, hogy amikor anno bemutatták a Tesla Model X-et, milyen szemforgatás volt egyesek részéről a Bioweapon Defense Mode, azaz a biológiai támadások elleni funkció kapcsán, ami azután kisvártatva a Model S-ben is megjelent. OK, OK, elismerem, amolyan Muskosan grandiózus elnevezést kapott ez az üzemmód és természetesen valószínűleg a Teslánál sem gondolják komolyan, hogy egy biológiai fegyverekkel folytatott háborúban a hadsereg Teslákba rakja majd a katonákat. De ezzel együtt ez a szériafelszereltség nem simán csak porhintés, valóban elég jól megszűri a levegőt.

Na de mi van a koronavírussal?

Így működik

A fenti kérdés megválaszolásához először nézzük meg, hogyan működik a Tesla rendszere.

A Bioweapon Defense Mode kapcsolóját a klíma vezérlésénél találjuk és ez már sok mindent elárul. Igen, ez igazából a légkondicionáló egy speciális üzemmódja. A rendszer hardveres része egy túlméretes HEPA filter, illetve inkább kettő. Az elsődleges szűrő felülete tízszer akkora, mint egy hagyományos autó légszűrője, de van egy másodlagos is. Emellett 3 rétegnyi aktív szén bevonatot is alkalmaznak.

Fent a Model S/X elsődleges szűrője, alatta balra a másodlagos szűrő. Jobbra egy átlagos autó légszűrője.

A HEPA (High-Efficiency Particulate Air, azaz nagy hatékonyságú részecske szűrő) megjelölés azt is jelenti, hogy a filter mechanikusan kiszűri a levegőben lévő 0,3 mikrométeres részecskék legalább 99,97%-át. Emellett van még egy u.n. diffúz filter hatás is, ami a 0,1 mikrométernél kisebb szemcséket fogja meg. Csak a miheztartás végett, az emberi hajszál 17-180 mikrométer közötti vastagságú.

HEPA szűrő. Forrás: Wikipedia

Ez az extra, belső keringtetéses funkció egyébként még önmagában nem lenne elég, hiszen az ajtók és ablakok szigetelésénél, vagy az autó egyéb illesztési pontjainál bejuthatnának a porszemcsék és kórokozók – nem tengeralattjárónak építik ezeket a kocsikat. Ezen segít, hogy klímát ebbe az üzemmódba kapcsolva a kabinban enyhe túlnyomás keletkezik, ami megakadályozza ezt.

Persze nem tudunk hivatalos állami tesztekről, de a különböző Youtube videók azt mutatják, hogy a tulajdonosok a rossz hírű 2,5 mikrométeres koromszemcsékkel szennyezett városi levegőt gyakorlatilag teljesen megtisztítják a kocsiban.

Igen is meg nem is

Na de mi a helyzet a vírusokkal? A fellelhető szakirodalom szerint a koronavírusok a 0,08-0,15 mikrométeres tartományba tartoznak, ezért ezeknél a HEPA filter mechanikus szűrése nem működik, de a diffúziós elkaphatja a kórokozókat.

Szerencsére azonban a SARS-COV-2 levegővel közvetlenül nem, csak cseppfertőzéssel terjed, amihez az ember által kiköhögött, vagy kitüsszögött váladék kell. Egyes vizsgálatok szerint ezek akár 3 órán keresztül is a levegőben lehetnek, de nyilván ez nem kültérre igaz, ahol szél van, jár a levegő. Tehát konkrétan valakinek bele kellene köhögnie autónk szellőzőrendszerébe – ennek azért kevés esélye van.

Szóval akkor megvéd-e minket a Model S/X szuper szűrője? Valószínűleg igen, de a gyakorlatban nincs erre szükség. A városok piszkos levegője, a bozóttüzek füstje, az allergiát okozó pollenek, vagy az út melletti sertéshizlalda bűze ellen azonban nem rossz ha van ilyen a kocsiban.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás