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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A héten a SpaceX és a NASA közös tesztje, a Crew Dragon űrhajó első embereket is szállító küldetése tartotta lázban az Elon Musk, SpaceX és űrutazás rajongókat, na és egy kicsit talán az Egyesült Államokat is. Elon Musk űrkutatással foglalkozó privát cége ugyanis az első lehetett 2011 óta, amely amerikai területről tudott az űrbe juttatni űrhajósokat. Az űrsikló program nyugdíjazása után ugyanis az amerikai asztronauták is csak az oroszok segítségével tudtak feljutni a nemzetközi űrállomásra. Bár az első kilövést szerdán az időjárás miatt 16 perccel a tervezett időpont előtt meg kellett szakítani, a második, szombati start a terveknek megfelelően sikerült, és e sorok írása közben a Crew Dragon fedélzetén lévő űrhajósok már útban vannak a Nemzetközi Űrállomás felé.

Az első, szerdai kilövési kísérlet után a netet hamar ellepték a beszámolók arról, hogy a Kennedy Space Centertől feltehetőleg a szállása felé visszatérő Elon Musk milyen türelmesen várt a sorára a közeli Palm Bay bevásárlóközpontjában lévő Supercharger állomásnál, hogy feltölthesse a Tesláját. A legmeglepőbb a dologban, hogy a Twitter beszámolók és az azok alapján született cikkek mennyire rácsodálkoztak arra, hogy Musk ahelyett, hogy előre kéredzkedett volna a sorban, türelmesen kivárta a sorát, ráadásul még beszélgetett is a többi autóssal.

Hú, tényleg, mekkora dolog ez!?

Sokszor megkapjuk itt az oldalon, hogy mennyire elfogultak vagyunk a Teslával, és mennyire istenként kezeljük Muskot. Azt nehéz tagadni, hogy amit Musk eddig letett az asztalra, az igazán figyelemreméltó. Nagyon kevés olyan ember van a világon, aki egymás után (vagy egymással párhuzamosan) több, egymástól nagyon különböző iparágakat is felforgatott a sikeres vállalkozásaival. Musk ezt megtette a Zip2-val a cégkereső üzletben (Yellow Pages), a Paypallal a bankszektorban, a Teslával az autóiparban és a SpaceX-szel az űriparban. Nagyon sok ügyes és rendkívül gazdag ember van, aki egy-két területen maradandót alkotott, de ritka amikor ez ennyi különböző vállalkozásban is sikerül. De ennek ellenére nem isten, még akkor sem, ha az elvakult rajongók egy köre annak látja.

Az lett volna a legnagyobb hiba, amit ebben a helyzetben elkövethet, hogy prioritást kér vagy intéz magának azon a helyszínen, miközben mások töltenek vagy a töltőre várnak. Már ennek a jelentéktelen esetnek is híre ment, mi lett volna akkor, ha visszaél a cégvezetői vagy milliárdos státuszával. A legészszerűbb dolog az, hogy nem tette. Az is meglehetősen furcsán adta volna ki magát, ha nem beszél egy szót sem az ott várakozó autósokkal. Ők nem csak hétköznapi autósok, hanem az ő cégének az ügyfelei.

Számomra azonban nem ez volt a furcsa. Egyáltalán mit keresett Musk azon az állomáson, ami alig 80 km-re található a Kennedy Space Centertől? Mi lett a 600 km-es Tesla hatótávval? Miért kellett 80 km után megállni tölteni? Ráadásul pont egy olyan helyszínen, ami Amerikai mércével kimondottan kicsinek számít? Az autója kijelzőjén látnia kellett, hogy az összes állás foglalt. Tény, hogy az a környék nincs még tele Superchargerekkel, de dél felé 50 km-en belül található a következő 8 állásos helyszín. Tényleg nem volt annyi töltése?

Célállomás töltők a Kennedy Space Center látogatóközpont bejáratánál. (forrás: Plugshare)

Ha ennyire üres volt az akkuja, az azt jelenti, hogy a célállomáson (Kennedy Space Center), ahol több órát is eltöltött nem tették fel tölteni az autóját. Pedig az űrközpontban biztosan van kiépítve töltő, hiszen az űrhajósokat is Model X-ekkel szállították ki a kilövőálláshoz. Ha ott felteszik az autókat (két autóval voltak) töltőre, akkor a programja végén teletöltött akkuval indulhattak volna vissza a szállodába (vagy ahova tartottak).

A szerda esti eset nekem sokkal inkább egy hirtelen felindulásból elkövetett rajongói találkozónak tűnik, mint szükségszerű töltésnek. Musk jól tudta, hogy a Twitter és a rajongói blogok tele lesznek vele, ha ott megáll fotózkodni és beszélgetni. Ha ez volt a terv, akkor ez részben sikerült is, és a rajongók ismét isteni szintre emelték a Tesla vezérét.

Kívülállóként mégis visszatetsző. Nem az amit Musk csinált, hanem amit a rajongók. Ezt most kicsit túltolták (nyilván máskor is előfordul). Viszont az sem tűnik szerencsésnek, hogy a vezér pont olyankor áll meg beszélgetni egy ilyen kis áteresztőképességű állomásnál (V2, 150 kW max teljesítménnyel), amikor torlódás van. A hálaadáskor és karácsony környékén minden évben megjelenő sorbanállós videók kapcsán én szoktam leginkább védeni Teslát, hiszen képtelenség az 1-2 napra megsokszorozódó forgalomra töltőhálózatot méretezni (arról nem is beszélve, hogy a legtöbb autósnak lenne alternatívája, csak rosszul dönt). De most se hálaadás, se karácsony nem volt, csak egy elhalasztott rakétakilövés, amire a NASA a vírusjárvány miatt nem is szervezett közönségprogramot. Ennek ellenére megtelt a 8 állásos Supercharger, ami sokkal inkább a hálózat fejletlenségére utal, és már nem igazán jó reklám a Teslának.

Elon Musk az Isten? Nem, nagyon nem, bár kétségtelenül rendkívül ügyes.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.