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 Különleges elektromos versenyautókat csodálhattak meg azok az érdeklődők, akik július 27-én kilátogattak a BME Formula Racing Team Rollout eseményére a Hungaroringre, itt mutatkozott be ugyanis az egyetemi hallgatókból álló csapat 10. villanyautója, valamint egy szintén teljesen elektromos meghajtású, önvezető versenyautó is. A fiatal mérnökök 2007 óta terveznek és építenek együléses formulaautókat azzal a céllal, hogy a Formula Student bajnokság több mint 700 csapatának élmezőnyébe kerüljenek, és eközben karrierjük számára értékes tapasztalatokat szerezzenek. Az idei fejlesztés a megszokottnál több kihívást tartogatott a járványhelyzet miatt, de ez sem akadályozhatta a munkát: a legtöbben otthonról dolgoztak a projekten, de akadtak olyan hallgatók is, akik a hazautazás helyett inkább a műhelyt választották, hogy a gyakorlati teendőkön dolgozhassanak. A BME Formula Racing Team 2011-ben mutatta be első elektromos autóját FREC-001 Aranka néven, ez a pályagép még 425 kilót nyomott, és 5,2 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből 75 km/h-ra. Azóta sokat sikerült fejleszteni a technológián, az idei FREC-009 már csak 201 kilóval nehezedik az aszfaltra, és gyorsulni is izgalmasabb vele, merthogy mindössze 2,8 másodpercre van szüksége, hogy elérje a 100 km/h-t 0-ról. A bemutatón Nagy Dániel túraautó-versenyző ült a pilótafülkében, aki elmondta, hogy több éves versenyzői tapasztalata ellenére az elektromos hajtás képességei alaposan meglepték: „Az elmúlt nyolc-tíz évben sok versenyautót vezettem, de ez volt az első tisztán elektromos, és sokkal, de sokkal többet kaptam tőle, mint amit vártam. A benzines autókhoz képest szinte azonnal óriási erő áll a versenyző rendelkezésére, az autó nagyon hamar felgyorsul száz kilométer per órás sebességre. Érdekes technikai megoldás, hogy minden kerékhez külön motor tartozik, és a fedélzeti számítógép folyamatosan számolja, hogy alul-, vagy túlkormányozott az autó, és folyamatosan változtatja a hajtáskiosztást. Ez olyasvalami, amivel korábban nem találkoztam, segít az autót úton tartani, már-már helyettem végzi el a munkát.” A FREC-009 motorjaihoz egyenként 21 Nm forgatónyomaték tartozik, az autó végsebessége pedig 119 km/h. Az energiát egy 7 kWh-s akkucsomag biztosítja. A csapat nemrég a sofőr nélküli versenyzés irányába is elindult, a Hungaroringre kilátogató barátok, családtagok, és újságírók erre is láthattak példát: az FRDC-002 egy Basler kamerával, és két darab Velodyne VLP-16 típusú LIDAR-ral navigál, melyek adatait Nvidia Jetson TX2, dSPACE MicroAutoBox, valamint dSPACE Embedded PC számítógépek dolgozzák fel. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!