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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

Három vadonatúj tehergépjárművet mutatott be a Daimler Trucks egy berlini rendezvényen tegnap, melynek témája az áruszállítás jövője, és a vállalat járműkínálatának elektromosítása volt a párizsi klímaegyezményben kitűzött célok elérése érdekében. Az eActros, eActros LongHaul, valamint a GenH2 Truck teherautóban közös, hogy valamennyien helyi károsanyag-kibocsátásmentes hajtásláncot hordoznak, ám az elektromos technológiájuk nem ugyanazon megoldáson alapul: a két eActros akkumulátoros elektromos meghajtást kapott, míg a GenH2 Truck hidrogéntartályokból nyeri az energiáját.

Mercedes-Benz eActros, eActros LongHaul, GenH2 Truck

Ez a legelső üzemanyagcellás nyerges vontató a német autógyártó haszongépjárművekkel foglalkozó részlegétől, de nem az utolsó, hiszen a Daimler a Volvóval közös leányvállalatot is alapított ezen technológia fejlesztésére, gyártására, és értékesítésére. Mindkét cég vallja, hogy a közúti teherszállítás megtisztítása nem lehetséges egyetlen alternatív meghajtás-technológiával, a nagyobb tömeget cipelő, hosszabb távolságra induló járművek számára a hidrogén az ideális, míg a városi, elővárosi, és regionális szállítási feladatokra az akkumulátoros elektromos technológia is megfelelő. A most bemutatott három újdonsággal a Daimler minden vásárlói igényre megoldást szeretne kínálni.

A GenH2 Truck koncepció gyártási változata akár 1000 kilométert is meg tud majd tenni egy feltöltéssel. A megszokott módszerrel ellentétben a Daimler nem gázként, hanem folyékony halmazállapotban tárolja a hidrogént két, egyenként 40 kilogramm kapacitású rozsdamentes acéltartályban, így ugyanis magasabb energiasűrűség érhető el, és elmondásuk szerint a kamion sokkal inkább képes leutánozni a hagyományos dízeles járművek teljesítményét, hatótávját, és terhelhetőségét. A folyékony állapothoz a hidrogént -253°C-ra kell hűteni, éppen emiatt ezt a megoldást jelenleg csak fixen telepített rendszereknél alkalmazzák. A GenH2 Truck bruttó össztömege 40 tonna, teherbírása pedig 25 tonna.

Egy ekkora monstrumhoz a 70 kWh-s akkucsomag kevésnek tűnhet, de üzemanyagcellás rendszer lévén ennek nem szükséges fedeznie a jármű energiaszükségletét, mindössze alkalomadtán, gyorsuláskor vagy emelkedőn való felhajtáskor biztosít némi plusz energiát, a többit megoldják a hidrogéntartályok. A tanulmányban két villanymotor dolgozik egyenként 230 kW folyamatos, 330 kW csúcsteljesítménnyel, egyelőre nem tudni, hogy ez fog-e változni, amikor a gépkocsi sorozatgyártásba megy az évtized második felében. Az ügyfelekkel való közös tesztprogram 2023-ban indul.

A trió legkisebb tagját, az eActrost névről már ismerhetjük, ez a városi áruszállításra tervezett jószág ugyanis már 2016-ban bemutatkozott, 2018 óta pedig intenzíven folyik a tesztelése a vásárlóknál. A német fővárosban bemutatott változat viszont már egy továbbfejlesztett darab, mely nagyobb hatótávval rendelkezik, mint az utakon futó példányok. Ennek sorozatgyártása a jövő évben kezdődik.

Az eActros nagytestvéreként állt a színpadra az eActros LongHaul. Ez az első alkalom, hogy a Daimler relatíve nagy távolságra próbál meg akkumulátoros elektromos nyerges vontatót küldeni. Az akkukapacitás nem ismert, de a jármű állítólag akár 500 kilométert is elmegy egy töltéssel, ami a gyártó szerint a legtöbb távolsági szállítás esetében elég is lehet, hiszen az EU-ban például előírások szerint 4,5 óránként egyébként is kötelező megállni egy legalább 45 perces szünetre. A legfontosabb tehát, hogy ez idő alatt a lehető legtöbb energia legyen visszatölthető, amit a Daimler elvileg megoldott, de nem árult el részleteket. A sorozatgyártás várhatóan 2024-ben lesz lehetséges. Valamennyi elektromos tehergépjármű alatt ugyanazon moduláris ePowertrain padlólemez kap helyet, amit a Daimler házon belül fejlesztett.

A Daimlernél egyébként már számos másik elektromos járműprogram fut: az eEconic kukásautó 2022-ben megy sorozatgyártásba, ugyanabban az évben, amikor a Freightliner eM2 és a Freightliner eCascadia teherautók. A FUSO eCanter városi áruszállító 2017 óta tesztelés alatt áll.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.