Elon Musk lehűtötte a várakozásokat

Már csak pár óra van hátra a Tesla ma éjszakai Akkumulátor Nap névre keresztelt rendezvényéig, de Elon Musk gondoskodott róla, hogy újabb csavar legyen a történetben. Az utóbbi napokban ugyanis kicsit elszaladt pár rajongó és újságíró fantáziája, ezért a cég első embere úgy látta jónak, ha menedzseli kicsit a várakozásokat.

A magyar idő szerint ma éjszaka esedékes Tesla Akkumulátor Napról holnap reggel fogunk részletesen beszámolni.

Mit mondott pontosan

Persze Elon Musk – mint oly sokszor – most is szelet vetett és vihart aratott. Az elmúlt hónapokban és különösen az elmúlt pár hétben alig tudta visszafogni magát, hogy ne kotyogjon ki részleteket, annyira szeretné már a világ elé tárni min dolgoztak ennyit. Van egy olyan érzésem, hogy a villanyautózás iránt érdeklődőkön és a Tesla rajongókon kívül csak egy ember van aki jobban várta már az aksi napot, az pedig maga Elon Musk.

Akárhogy is, az elmúlt hetek apró hírfoszlányaiba és Musk tweetjeibe mindenki sokfélét magyarázott bele, úgyhogy most nézzük meg mit is mondott pontosan és ez szó szerint véve mit jelent.

Mint Musk a fenti üzenetben írja, a most bejelentésre kerülő technológiáknak hatása van a cég hosszútávú termelésére, főleg ami a Semit, a Cybertuckot és a Roadstert illeti. Amit most bejelentenek nem lesz nagy mennyiségű tömeggyártásban 2022-ig.

És akkor itt most álljunk meg egy szóra.

Először is az üzenet megerősíti azt a feltételezést, hogy a Roadrunner cella kerül majd a cég kamionjába, őrült pick-upjába és az új sportautójába is. Ez teljesen logikus, mi is így gondoltuk legutóbbi összefoglalóinkban. Ezek a járművek igénylik majd csak igazán a nagy teljesítményű, magas élettartamú cellákat.

EZT OLVASTAD MÁR?  Még hogy nem éri meg az akkus energiatárolás!

Másodszor, már most páran úgy értelmezik mondandója második felét, hogy eszerint 2022-ig csúszik ennek a 3 járműnek a gyártása. Szerintem ez hibás olvasat.

Musk mindössze annyit mondott, hogy ekkorra várható az új szupercella komoly, nagy darabszámú gyártása („serious high-volume production”). A Tesla Semi és a Cybertuck a texasi gigagyárban készül majd ennek pedig még csak most kezdték el a földmunkáit és várhatóan jövő nyáron kezd csak üzemelni. A Roadstert még nem tudjuk pontosan, hol kerül gyártásba de akárhol is (Fremont? Nevada?), ehhez is üzemet kell bővíteni. Tehát értelemszerűen ezek az autók csak a gyártási fázisuk elején lesznek majd a jövő év második felében. Ráadásul a Model 3/Y programhoz képest kisebb darabszámban készülnek majd – mondjuk a Cybertucknál bármi előfordulhat, de a Roadsterből és a Semiből biztosan nem készül évi 300 ezer darab.

Musk valószínűleg ezzel azokat a találgatásokat akarta rövidre zárni, amelyek a a Model 3 és Y teljes és azonnali aksi technológia váltását vizionálták és ezen autók új, nagyobb akkumulátoros változatainak bejelentését várták ma estére. Ez teljesen esélytelen volt mindig is.

Maradnak a partnerek

Musk az első után egy második üzenetet is kirakott, amelyben az akkumulátor partnerekről és az aksi helyzetről is beszélt.

A fenti üzenet szerint nemhogy nem csökkentik, hanem egyenesen növelik megrendeléseiket a partnereik, így a Panasonic, az LG és a CATL felé – sőt, lehet még újakat is keresnek. És még ezzel együtt is, ha most nem állnának neki saját cellát gyártani, akkor az említett beszállítókkal együtt sem lenne elég akku a terveikhez.

Ezt valószínűleg azért emelete ki Musk, mert sokan úgy interpretálták a Roadrunner projektet, hogy az a fenti partnerek helyére lép majd és a Tesla egyikőjüktől sem rendel cellákat a jövőben. A Tesla vezére ezzel egyértelművé tette, hogy erről szó sincs, az utolsó darabig mindent megvesznek amire rá tudják tenni a kezüket.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ismét gyártásba kerül a Jaguar E-type – ezúttal elektromosként

A fenti üzenet megerősíteni látszik azt a feltételezést, miszerint a Tesla diverzifikálja a cella felhasználását és egyes típusok vagy modellek az egyiket, vagy másikat kapják majd. Így a kínai és talán a többi Model 3SR+ is a CATL LiFePO4 celláját kapja majd, aminek kisebb az energiasűrűsége, ezért a 400 kilométer körüli hatótávhoz több kell belőle, de olcsóbb és tartósabb is mint a hagyományos Tesla NCA/NMC. Ez utóbbi maradhat a Long Range 3 és Y privilégiuma, az új nagy teljesítményű, extra nagy hatótávú, illetve munkagépnek szánt alkalmazásokba pedig a jövőre még csak bevezetési fázisban lévő új Roadrunner cella kerül majd.

Mi lesz veled Model S  és X

Kérdés, hogy a fentiek mit sejtetnek a Model S/X frissítéssel kapcsolatos várakozásokról? Ezek viszonylag kisebb darabszámban gyártott autók, tehát akár meg is kaphatják az új cellát, főleg ha esetleg csak a legdrágább Plaid verzióba kerülne az új aksi.

Ezzel együtt konkrétan soha nem volt megígérve a frissítés aksi napon történő bejelentése, csak annyit tudunk, hogy idén nyárra tervezték a az újdonság gyártásba küldését, annak pedig lassan vége. Mivel az új Plaid S és X 3 motoros kialakítást kap majd és nagyobb teljesítményű is lesz, fura lenne, ha a mostani 100-as aksi csomag és az ebben lévő 18650-es cellák is maradnának. Akkor már valószínűbb, hogy esetleg ezek szintén a nevadai 2170-es cellákra állnak át, ha már nem jut nekik a Gyalogkakukkból.

Akárhogy is, sokáig már nem kell várnunk a válaszra. Holnap reggel pedig mindenről beszámolunk.

Elektromos autót használsz?