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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Nemrég számoltunk be róla, hogy a Tesla német gyárában jövő nyártól készülő új Model Y kapcsán az amerikai anyavállalat megkezdte az új konstrukciójú autók prototípusának kis szériás gyártását. Mivel már régen foglalkoztunk ezzel, nézzük meg gyorsan, hol is tart a berlini üzem építése.

Hétfőn 17 különleges prototípus készült a Teslánál

Gyorsabb, mint Sanghaj

A német építkezés első üteme alapvetően jól halad – egyesek szerint gyorsabban folyik a munka, mint anno a 11 hónap alatt elkészülő sanghaji első fázis esetében. Elon Musk 2019 novemberében jelentette be a gyár építését, és idén februárban megkezdték a terület megtisztítását is. A tereprendezés után 2020 júniusában indult meg az építkezés.

Berlin mellett épül a Tesla európai gyára

A munkálatok elején nem ment minden teljesen simán – előbb a környezetvédők aggódtak az élővilágért, később a lakosság tiltakozott az üzem tervezett vízfelhasználása miatt, de végül sikerült lenyugtatni a kedélyeket.

Rengeteg új anyag érkezett a Tesla berlini gigagyáráról

A Tesla például módosított a terveken, és így már sokkal kevesebb vizet fognak vételezni – feltehetően az új, ultramodern festőüzem, és a szárazelektródás technológiájú 4680-as aksi cellák okán.

Giga Berlin, 2020 December közepén. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Mostanra a legtöbb épület már tető alá került – bár a földszint betonpadlóját még nem mindenhol öntötték ki. Így viszont a tél beállta ellenére folyhatnak a belső munkák, és megkezdődhet a gépsorok telepítése is.

Megérkeztek az első gyártósorok a Giga Berlinbe

A festőüzemhez szükséges engedélyeket nemrég kapta meg a cég, és itt már nagyban folyik a munka az olasz-japán beszállító zéró kibocsátású gyártósorának szerelése kapcsán. Egyébként végleges építési engedélye még mindig nincsen a gyárnak, a hatóságok hónapról hónapra, egyesével adják ki az ideiglenes engedélyeket a különböző munkafázisokra.

A következő megálló a Giga Berlin, a vágányok mellett kérjük vigyázzanak. Itt lesz a tehervonatok fogadóállomása. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

A gyár területének keleti szélén egy régi ipari vasútvonal húzódik, amit már most az építkezéshez is használ a Tesla. Már épül a vasútállomás is, ami a nyersanyagokat és kész autókat szállító tehervonatok fogadásához kell.

Drive Unit – itt készül majd a motor és az inverter. Ez az épület a többitől távol áll, valószínűleg az összes következő fázis, a majdani többi berlini gyártású típus is innen kapja a hajtásláncot. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

A drive unit, azaz hajtómű (motor, inverter)-csarnok már gyakorlatilag készen is van, és a karosszériaüzem is jól halad.

Drive Unit épület szemből. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

A prés-öntő gépekből 8 darabot kap Berlin, amelyek 4-4 felállásban egymással szemben helyezkednek majd el. Ezeken készül majd a Model Y eleje és hátulja. Egy-egy ilyen gép napi 1000 öntvény készítésére is alkalmas, így ez biztosan nem lesz majd szűk keresztmetszet.

Az öntő-prés gépek alapjai – 4-4 van egymással szemben. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

A végszerelő sor főépülete már gyakorlatilag szerkezetkész, de úgy néz ki, oldalról még bővítik, és valaminek hatalmas nagy alapokat ásnak.

Itt lesz a végszerelő-sor, ahol a vázba bekerülnek a berendezések, kábelek, a kárpitok, az ülések és a műszerfal . Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Egy helyi munkaerő-közvetítő nemrég arról nyilatkozott a német lapoknak, hogy eddig 2000 munkást vettek fel a fél év múlva startoló gyárba, és még 5000 üres hely van. Különösebb képzettség nélkül havi bruttó 2700 eurónál indulnak a bérek, de a szakképzett munkaerő már 3500-nál kezd – ez állítólag remek ajánlat a helyi viszonyokhoz képest. Jelenleg még 100 nyitott mérnöki pozíció is van az üzemben.

A második ütem kapcsán ismét volt egy kis kalamajka, mert egy német természetvédelmi csoport a papíripari faültetvény területén feltételezetten telelő kígyók miatt leállíttatta a munkálatokat. Nem kellett sokáig várni azonban a fellebbviteli bíróság döntésére, amely kimondta, hogy egyrészt nem tudták bizonyítani, hogy ténylegesen vannak ott kígyók, másrészt ezek élőterülete nagyrészt a gyár területén kívül esik, harmadrészt pedig ez nem egy erdő, hanem ültetvény, és hivatalosan ipari zóna. Így a munkálatok egy-két napos szünet után folytatódtak is.

A bíróság döntése felettébb érdekes, mert mi innen távolról is elég sok kígyót látunk tekeregni a Tesla német projektje körül.

Már tisztítják a terepet a második fázishoz. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: The Wolfpack Berlin / Youtube

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.