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 Eltelt az idei első negyedév és lassan, de biztosan beérkeztek az adatok a globális autópiacról. Nézzük mik voltak az első három hónapban a világ és Európa legnépszerűbb elektromos és plug-in hibrid autói. Eszelős növekedés Kezdjük mindjárt egy jó hírrel: a tavalyi év hasonló időszakához képest 145%-kal növekedtek a konnektorról tölthető autók eladásai a világon. Igen, tavaly ilyenkor már indultak a korona-lezárások, és az időszakot 7%-os csökkenéssel zártuk, de a most eladott több mint 1,1 millió ilyen autó több mint duplája nem csak 2020, de 2019 első negyedévének is. Ha a konkrét típusokat nézzük, van a Top 20-ban 6 autó, ami csak Kínában kapható – mi most ezeket elegánsan átugorjuk. Nyilván nem teljesen irrelevánsak, de itt most inkább foglalkozunk a globális modellekkel. A Top 20-ból 14 autó tisztán elektromos – a villanyosok 3,8%-ot hasítottak ki az autóeladásokból, míg a tölthető hibridek 2%-ot értek el. Ez az 5,8% majd’ másfélszerese a tavalyi értéknek és március végén egyébként már 8,2% volt a mérőszám. Talán nem túl meglepő senkinek, hogy 77%-os növekedéssel első a Tesla Model 3, és a harmadik a Tesla Model Y, melynek kiszállításai egy éve, tavaly márciusban indultak. Az autó egyelőre az Egyesült Államokban, Kanadában és Kínában vásárolható meg, nagy kérdés, hogy Európa tényleg megvárja-e Berlint, vagy ha ott nem indul el a gyártás év vége előtt, akkor megkezdődik-e a kínai import? Bár a Nissan Leafről már jó ideje csak szomorú statisztikákat vezetünk, a versenytársak gyengélkedése miatt a további csökkenés ellenére megtartotta a dobogós helyet a globális modellek között. Az elektromosok között szépen növekedett a Kona, az e-Tron, a Niro és a Bolt is – az ID.3 tavaly ilyenkor még nem volt a piacon, a mostani kevesebb mint 12 ezres szám pedig jócskán elmarad az előző negyedév teljesítményéhez képest, de majd kiderül merre mozdulnak tovább a mutatók. (A testvér ID.4 egyelőre kiesett a listáról). A plug-in hibrideknél továbbra sincs a listán az egykori kirobbanthatatlan bajnok Mitsubishi Outlander, de a Volvo két modellel is a kategória legkeresettebb autóit mondhatja magáénak. A BWM 530e, 330e, valamint a Mercedes GLC 300e/de zárják a konnektoros hibridek sorát. Európa A globális eladási listák után nézzük, hogyan alakultak az adatok itt nálunk Európában. Az európai listán fele-fele a villanyosok és konnektoros hibridek aránya. Utóbbiakkal kezdve érdekes, hogy az itthon is népszerű Mitsubishi Outlander az európai listáról is kiesett, miközben sokáig (évekig) vezetett a kategóriát. Jelenleg a Volvo XC40 a legnépszerűbb hibrid, de mivel a CO2 kvóták miatt minden gyártó ebbe az irányba megy, valószínű, hogy egyre több ilyen autót látunk majd a tisztán belsőégésű motoros verziók helyett. Érdemes megfigyelni, hogy amikor egyazon típusból van hibrid és villanyos, akkor hogyan alakulnak a számok. Kicsit előre szaladva ugyan, de említsük meg, hogy Kia Niro EV már tavaly ilyenkor is verte hibrid tesót, majd negyedével nagyobb eladásokat produkálva, idén pedig a PHEV verzió már be sem fért a Top 20-ba, míg az elektromos változat több mint duplájára növelte eladásait. Visszatérve a tisztán elektromosok toplistájára, a Zoe, a Leaf és az e-tron eladásai csökkentek a tavalyi számokhoz képest, míg a Model 3, a Kona, az e-208, az e-Niro és az e-Up! volumene növekedni tudott. A Tesla jelenlegi legolcsóbb modellje ismét visszavette az első helyet, miután közel 50%-kal nőttek az eladások. Jó hír, hogy a konnektoros autók eladásai duplázódtak a tavalyi év hasonló időszakához képest, de azért ne legyünk naivak, ez a hibrideknek is köszönhető. Ha az üzemanyag fajtája szerint nézzük az adatokat, akkor egy év alatt 7,5%-kal szorultak vissza a tisztán belsőégésű motoros, illetve hagyományos, nem tölthető hibrid autók kontinensünkön. Messze még az év vége, de 3 hónap múlva ismét megnézzük, hogyan alakultak ezek a számok 2021 első felében. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!