PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Hivatalos: ember vezette a rommá tört texasi Teslát

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

Úgy néz ki elhamarkodottak voltak azok a szalagcímek amelyek a gyilkos Autopliotot látták a texasi Tesla baleset hátterében. Megszületett az előzetes szakértői jelentés, amely egyértelműen leszögezi: még csak bekapcsolni sem engedte magát a rendszer a kérdéses útvonalon.

Összefoglaljuk mi tudható jelenleg.

Zűrzavar

Mint arról mi is beszámoltunk, alig egy hónapja, április 17-én tragikus autóbaleset történt Houston külvárosában, Springben, amelyben két ember életét vesztette. Természetesen rengeteg halálos baleset történik naponta a világon, ez pedig azért kapott helyet a világ számos újságjának címlapján mert egy Tesla Model S volt a főszereplője és felmerült, hogy nem volt sofőr a vezetőülésben.

Két ember meghalt egy autóbalesetben (csak erre nem kattint senki)

Ahogyan korábban írtuk, a balesetről nyilatkozó rendőr dobta be a köztudatba, hogy amikor a tűzoltók levonultak, az egyik utast a jobb első, a másikat a bal hátsó ülésben találták meg holtan, ezért felmerül, hogy be volt kapcsolva az Autopilot. Később más források arról számoltak be, hogy igazából nem is ez a rendőr volt illetékes a területen, hanem egy másik őrsről vonultak ki kollégái. Elhangzott egyébként a részéről egy olyan állítás is, hogy a tűzoltók 4 órán át harcoltak a lángokkal – ezt később maga a mentést vezető tűzoltóparancsnok cáfolta. Mint elmondta, kollégái pár perc alatt eloltották a lángokat, de az autó akkucsomagját még néhány órán keresztül, folyamatos, szerényebb mennyiségű vízsugárral hűtötték, hogy ne lobbanjon vissza.

Megszólalt a tűzoltóparancsnok és Musk is a texasi Tesla-baleset ügyében

Az eddig megszólaló tanúk és ismerősök arról számoltak be, hogy egy 59 éves úriember és felesége látták vendégül egy 69 éves barátjukat, együtt vacsoráztak, a két férfi pedig ezalatt az autó képességeiről beszélgetett. Az esete végén a házigazda és barátja beszálltak a Teslába, hogy kipróbálják a kocsit. Az örömautózás azonban alig pár méter után tragédiába torkollott, amikor az autó az első kanyarban kiszaladt az útról és fáknak csapódott.

Humanpilot

A baleset kapcsán azonnal kész tényként kezelte a sajtó, hogy a Tesla robotpilótája volt felelős. Akadt még olyan fogyasztóvédő lap is, amelyik videón demonstrálta, hogy hogyan lehet átverni a rendszert, hogy az akkor is tovább működjön, ha a sofőr már nem tartózkodik a vezetőülésben. (Az eset pikantériája, hogy míg a Tesla rendszerét csak egy 3 lépcsőből álló procedúra és plusz felszerelés beiktatásával tudták kicselezni, idő közben felkerült egy videó az internetre, amely azt mutatja, hogy a tesztben egyik pozitív példaként emlegetett Ford utasfigyelőjét sem érdekli, ha menet közben eltűnik a súly az ülésből, de a Tesla rendszerével szemben az sem zavarja, ha menet közben kikapcsoljuk a biztonsági övet.)

Újabb információt osztott meg a Tesla a horror balesetről

A balesetet az elmúlt hónap során a két illetékes amerikai közlekedésbiztonsági szerv, az NTSB és az NHTSA közösen vizsgálta a helyi rendőrség és a Tesla bevonásával. Az autó adattároló rendszere oly mértékben károsodott, hogy abból információt nem tudtak kinyerni, de egy hasonló évjáratú és felszereltségű Teslával lemodellezték a baleset helyszínén az eseményeket.

Az NTSB, amely többek között arról híres, hogy légiközlekedési baleseteknél akár a roncs darabjaiból is újjáépíti a gépet, hogy a végére járjon a baleset okának, most kiadta előzetes jelentését a texasi szerencsétlenségről. A szakvélemény egyértelmű: az adott útszakaszon az Autopilotot nem lehet aktiválni. A vizsgálat eredménye szerint, a távolságtartó tempomatot ugyan be lehet kapcsolni, de az automatikus kormányzást nem engedélyezi az autó. (Ez feltehetőleg annak tudható be – tesszük mi hozzá -, hogy egy felfestések nélküli mellékútról van szó, ami nincs engedélyezve a rendszernek.)

Az NTSB jelentése azt is megemlíti, hogy kielemezték a tulajdonos házának biztonsági kamerái által rögzített felvételeket is. Bár szemtanúk korábban azt mondták, hogy a tulaj nem is az első, hanem a hátsó ülésre ült be, a videófelvételeken az látszik, hogy baloldalt elöl szállt be az autóba. Mintegy 160 méterrel később, az autó a padkán, egy vízelvezető csatornán és egy emelt csatornafedélen keresztül száguldva a fákba csapódott.

Az NHTSA jelentése még várat magára, a balesetnek hivatalos oka egyelőre nincsen.

A címlapkép forrása az NTSB.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.