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 Az elektromobilitás tovább folytatja térnyerését a közfeladatok ellátásában is. Arra már fel sem kapjuk a fejünket, ha rendőrautónak választanak tisztán elektromos járműveket, senki sem aggódik, hogy esetleg bűnüldözés közben lemerül a jármű. Az viszont még újdonságként hat, hogy az Egyesült Királyság egyik mentőszolgálata sürgősségi mentőorvosi járműnek választott villanyautót. A mentőorvosi kocsi (MOK) nem végez betegszállítást. A feladata, hogy az orvos, és az életmentéshez szükséges felszerelés a lehető leghamarabb érkezzen a helyszínre. Ilyen járműnek motorkerékpárokat is szoktak alkalmazni, melyek gond nélkül átvágnak a bedugult útszakaszokon is, tisztán elektromos autóról azonban eddig nem hallottunk ebben a feladatkörben. Az SCAS (South Central Ambulance Service NHS Foundation Trust) büszkén jelentette be, hogy két tisztán elektromos Kia e-Niro modellel bővült a mentőorvosi járművek flottája. Az autók átalakítását és felszerelését a mentőszolgálat tervezte, így megtalálható benne minden olyan gyógyszer és kellék, amelyre az ilyen beavatkozásoknál szükség lehet. Sürgősségi mentőorvosi kocsi (MOK) felszerelése az Egyesült Királyságban (fotó: SCAS) Az elektromos járművek vizsgálatát a SCAS több mint 18 hónappal ezelőtt kezdte meg, de akkoriban még korlátozott számú gyártó volt a piacon, és a rendelkezésre álló modellek hatótávolsága sem tűnt elegendőnek egy mentőorvosi jármű számára. 2021-re azonban világossá vált, hogy elérhető olyan tisztán elektromos autó, amely teljesíti az elvárásokat. Nick Lambert, az SCAS oktatási vezetője elmondta: „Jó néhány elektromos járművet teszteltünk, és a Kia e-Niro végzett az élén, amikor mentőorvosi kocsit kerestünk. Munkatársainknak továbbképzésre lesz szükségük, mielőtt megkezdik a Kia e-Niro használatát. Az elektromos járművek viselkedése kissé eltérő a hagyományos járművektől. Ki kell képeznünk a személyzetet arra, hogy mennyire érzékeny a jármű a gyorsításra, és hogyan kell kihasználni a regeneratív fékezést az energiavisszanyeréshez a hatótávolság növelése érdekében.” Nick Lambert, az SCAS oktatási vezetője (fotó: SCAS) A hatótáv miatt azonban, úgy tűnik, nincs ok aggodalomra. A Kia e-Niro egy feltöltéssel akár 282 mérföld (450 km) megtételére is alkalmas, amely jóval magasabb, mint a mentőorvosi kocsik 10 órás műszakban megtett 90-100 mérföldes (150-160 km) futása, ráadásul a mentőállomásokon és a helyi kórházakban töltőpontok is rendelkezésre állnak, így az autók két bevetés között a készenléti időben szükség esetén feltölthetők. Charles Porter, az SCAS pénzügyi igazgatója örömét fejezte ki, amiért zéró károsanyag-kibocsátású jármű került az operatív flottájukba, és köszönetet mondott a projektet véghez vivő csapatnak. Azt is hozzátette, hogy a szervezet több mint 1300 járművet működtet, ezért elengedhetetlen a teljesen elektromos járművekre való fokozatos áttérés a környezeti hatások folyamatos csökkentése érdekében. Már azt is vizsgálják, hogyan lehetne elektromos járműveket bevonni a sürgősségi mentőautó és betegszállító flottába. Charles Porter, az SCAS pénzügyi igazgatója (fotó: SCAS) Greg Edwards, a járművek üzembe helyezésével foglalkozó egység vezetője hozzátette: „Nagyon izgalmas volt számomra és a csapatom számára, hogy lehetőséget kaptunk arra, hogy az alapoktól megtervezzük a járműveket, átalakítva azokat egy megszokott elektromos közúti járműtől egy vészhelyzeti beavatkozásra alkalmas járművé.” Greg Edwards, a járművek üzembe helyezésével foglalkozó egység vezetője (fotó: SCAS) Számos kihívást kellett leküzdenünk, többek között biztosítanunk kellett, hogy a mentőorvosi kocsikhoz szükséges kiegészítő elektromos rendszerek és a megkülönböztető fényjelzések ne merítsék le az akkumulátort, meg kellett küzdenünk a súly- és a helykorlátokkal. Azonban nagyon örülünk a végeredménynek, és az operatív kollégák alig várják, hogy a volán mögé ülhessenek és segíthessenek a betegeinknek” – folytatta Edwards. A mentőszolgálat mintegy 25%-os költségmegtakarításra számít az elektromos járművektől, mivel nincs az autóban belsőégésű motor, ezért jelentősen alacsonyabb a mozgó alkatrészek száma, nincs szükség olaj- és szűrőcserére, kevesebb hulladék keletkezik az üzemeltetés során. Ennél is fontosabb, hogy csökken a járművek állásideje. Sürgősségi mentőorvosi kocsi (MOK) az Egyesült Királyságban (fotó: SCAS) Az Egyesült Királyság célja, hogy 2040-re kizárólag nulla kibocsátású új autók és kisteherautók állhassanak forgalomba és 2030-ig 50%-kal csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást. A cél eléréséhez fontos mérföldkő a két első elektromos mentőorvosi kocsi beállítása az SCAS sürgősségi flottájába, ugyanis ez a két autó egy első kísérlet része lesz. Amennyiben a teljesítmény-, költség- és a környezeti előnyök normál üzemi körülmények között is bebizonyosodtak, várhatóan további elektromos járművek kerülnek forgalomba a mentőszolgálat flottájának minden területén. Már 2030-tól betiltanák Nagy-Britanniában a benzines és dízel autókat 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!