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
auto
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

Az elektromobilitás tovább folytatja térnyerését a közfeladatok ellátásában is. Arra már fel sem kapjuk a fejünket, ha rendőrautónak választanak tisztán elektromos járműveket, senki sem aggódik, hogy esetleg bűnüldözés közben lemerül a jármű. Az viszont még újdonságként hat, hogy az Egyesült Királyság egyik mentőszolgálata sürgősségi mentőorvosi járműnek választott villanyautót.

A mentőorvosi kocsi (MOK) nem végez betegszállítást. A feladata, hogy az orvos, és az életmentéshez szükséges felszerelés a lehető leghamarabb érkezzen a helyszínre. Ilyen járműnek motorkerékpárokat is szoktak alkalmazni, melyek gond nélkül átvágnak a bedugult útszakaszokon is, tisztán elektromos autóról azonban eddig nem hallottunk ebben a feladatkörben.

Az SCAS (South Central Ambulance Service NHS Foundation Trust) büszkén jelentette be, hogy két tisztán elektromos Kia e-Niro modellel bővült a mentőorvosi járművek flottája. Az autók átalakítását és felszerelését a mentőszolgálat tervezte, így megtalálható benne minden olyan gyógyszer és kellék, amelyre az ilyen beavatkozásoknál szükség lehet.

Sürgősségi mentőorvosi kocsi (MOK) felszerelése az Egyesült Királyságban (fotó: SCAS)

Az elektromos járművek vizsgálatát a SCAS több mint 18 hónappal ezelőtt kezdte meg, de akkoriban még korlátozott számú gyártó volt a piacon, és a rendelkezésre álló modellek hatótávolsága sem tűnt elegendőnek egy mentőorvosi jármű számára. 2021-re azonban világossá vált, hogy elérhető olyan tisztán elektromos autó, amely teljesíti az elvárásokat.

Nick Lambert, az SCAS oktatási vezetője elmondta: „Jó néhány elektromos járművet teszteltünk, és a Kia e-Niro végzett az élén, amikor mentőorvosi kocsit kerestünk. Munkatársainknak továbbképzésre lesz szükségük, mielőtt megkezdik a Kia e-Niro használatát. Az elektromos járművek viselkedése kissé eltérő a hagyományos járművektől. Ki kell képeznünk a személyzetet arra, hogy mennyire érzékeny a jármű a gyorsításra, és hogyan kell kihasználni a regeneratív fékezést az energiavisszanyeréshez a hatótávolság növelése érdekében.”

Nick Lambert, az SCAS oktatási vezetője (fotó: SCAS)

A hatótáv miatt azonban, úgy tűnik, nincs ok aggodalomra. A Kia e-Niro egy feltöltéssel akár 282 mérföld (450 km) megtételére is alkalmas, amely jóval magasabb, mint a mentőorvosi kocsik 10 órás műszakban megtett 90-100 mérföldes (150-160 km) futása, ráadásul a mentőállomásokon és a helyi kórházakban töltőpontok is rendelkezésre állnak, így az autók két bevetés között a készenléti időben szükség esetén feltölthetők.

Charles Porter, az SCAS pénzügyi igazgatója örömét fejezte ki, amiért zéró károsanyag-kibocsátású jármű került az operatív flottájukba, és köszönetet mondott a projektet véghez vivő csapatnak. Azt is hozzátette, hogy a szervezet több mint 1300 járművet működtet, ezért elengedhetetlen a teljesen elektromos járművekre való fokozatos áttérés a környezeti hatások folyamatos csökkentése érdekében. Már azt is vizsgálják, hogyan lehetne elektromos járműveket bevonni a sürgősségi mentőautó és betegszállító flottába.

Charles Porter, az SCAS pénzügyi igazgatója (fotó: SCAS)

Greg Edwards, a járművek üzembe helyezésével foglalkozó egység vezetője hozzátette: „Nagyon izgalmas volt számomra és a csapatom számára, hogy lehetőséget kaptunk arra, hogy az alapoktól megtervezzük a járműveket, átalakítva azokat egy megszokott elektromos közúti járműtől egy vészhelyzeti beavatkozásra alkalmas járművé.”

Greg Edwards, a járművek üzembe helyezésével foglalkozó egység vezetője (fotó: SCAS)

Számos kihívást kellett leküzdenünk, többek között biztosítanunk kellett, hogy a mentőorvosi kocsikhoz szükséges kiegészítő elektromos rendszerek és a megkülönböztető fényjelzések ne merítsék le az akkumulátort, meg kellett küzdenünk a súly- és a helykorlátokkal. Azonban nagyon örülünk a végeredménynek, és az operatív kollégák alig várják, hogy a volán mögé ülhessenek és segíthessenek a betegeinknek” – folytatta Edwards.

A mentőszolgálat mintegy 25%-os költségmegtakarításra számít az elektromos járművektől, mivel nincs az autóban belsőégésű motor, ezért jelentősen alacsonyabb a mozgó alkatrészek száma, nincs szükség olaj- és szűrőcserére, kevesebb hulladék keletkezik az üzemeltetés során. Ennél is fontosabb, hogy csökken a járművek állásideje.

Sürgősségi mentőorvosi kocsi (MOK) az Egyesült Királyságban (fotó: SCAS)

Az Egyesült Királyság célja, hogy 2040-re kizárólag nulla kibocsátású új autók és kisteherautók állhassanak forgalomba és 2030-ig 50%-kal csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást. A cél eléréséhez fontos mérföldkő a két első elektromos mentőorvosi kocsi beállítása az SCAS sürgősségi flottájába, ugyanis ez a két autó egy első kísérlet része lesz. Amennyiben a teljesítmény-, költség- és a környezeti előnyök normál üzemi körülmények között is bebizonyosodtak, várhatóan további elektromos járművek kerülnek forgalomba a mentőszolgálat flottájának minden területén.

Már 2030-tól betiltanák Nagy-Britanniában a benzines és dízel autókat

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás