PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9lbGVrdHJvbW9zYXV0b3Njc2FsYWRpbmFwLmh5dW5kYWkuaHUvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2VsZWt0cm9tb3NhdXRvc2NzYWxhZGluYXAuaHl1bmRhaS5odS8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTE5NDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUtZWd5ZWItcmVuZGV6dmVueWVrLWV2Y3NhbGFkaW5hcC12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lci0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Hivatalos: itt a radar kivezetésének menetrendje a Teslánál

Mint arról tegnap beszámoltunk, a Tesla elkezdte weboldalának frissítését, és kigyomlálták a radarra utaló mondatokat a vezetéstámogató rendszerek leírásából.

Máris kikapcsolja a radart a Tesla?

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

Nem kellett sokat várni, Elon Musk a Teslarati cikkére válaszul Twitteren erősítette meg a változást, és osztotta meg a részleteket. Mostanra már a vállalat hivatalos támogatási oldalán is született egy bejegyzés erről.

Fokozatos bevezetés

Musk tegnap esti tweetjében tisztázta, hogy miről is van szó.

Észak-Amerikában megkezdődött a vezetéstámogató rendszerek szoftverének frissítése a Tesla Vision, avagy Pure Vision néven is emlegetett fejlesztési szintre, amely már nem használja a radart. 2 hét múlva egy újabb frissítés érkezik, egy hétre rá pedig kiadják az FSD beta, tehát a teljes önvezetést elhozó rendszer legújabb, 9-es főverzióját. Nagyjából ekkor érkezik majd az FSD havi előfizetéses opciója is.

Mégsem alkatrészhiány?

A Tesla weboldala közben további részelteket közölt a váltás menetrendjéről, illetve a radar hardverének kivezetéséről.

Eszerint a 2021 májusi, tehát az ebben a hónapban az észak-amerikai piacra gyártott Model 3 és Model Y autókban már egyáltalán nincsen radar berendezés. Ez egyébként akár magyarázat is lehet arra, hogy miért várt több ezer autó az átadásra egy állítólagos alkatrészhiány miatt, miközben a szalonokba és átadópontokra folyamatosan érkeztek az autók, és a tengerentúlra induló hajókat is menetrend szerint indították útnak. Ha a hazai piacra gyártott 3/Y készletekben már fizikailag sincs radar hardver, akkor ezek a kocsik meg kellett várják az új szoftver kiadását, így nem lehetett átadni őket – ez azonban egy vezeték nélküli frissítés, a gyártást és a logisztikát nem befolyásolta.

Alkatrészhiány a Teslánál – veszélyben a negyedéves rekord?

Az új autók kiszállításának megkezdésekor elképzelhető, hogy pár funkció korlátozva lesz, így az Autopilot sebességhatára 75 mérföld/óra, azaz 120 km/h lesz, ami egyébként Amerikában a legtöbb autópályán a maximális sebességhatár felett van. Továbbá a Smart Summon és a sávelhagyás-figyelő átmenetileg ki lesz kapcsolva. Valószínűleg ezért mondta Musk, hogy 2 hét múlva jön egy újabb frissítés.

Érdekesség, hogy az új Model S és X, illetve az Amerikán kívülre gyártott 3 és Y továbbra is radarral kerül gyártásba – legalábbis még egy darabig. A Tesla magyarázata szerint, a hazai piacra szánt, nagy mennyiségben forgalmazott modellek adatait fogják felhasználni a szoftver finomhangolására, és ezután várható csak, hogy teljesen kivezetik a szóban forgó alkatrészt.

A hírek kapcsán érdekes megemlíteni, hogy a radar mellőzésének ötlete nem újdonság, csak amikor Elon Musk erről először beszélt 2018-ban, még senki nem tulajdonított neki túl nagy jelentőséget. Persze akkor még úgy gondolta a Tesla vezére, hogy a berendezés kiegészítő, plusz információként megmarad, de mostanra már úgy látják, több problémát vet fel a kameráknak ellentmondó információ (lásd. fantom fékezések), mint amennyi haszna van.

Arra sem kellett sokat várni, hogy az internet népe elkezdjen poénkodni a dolgon, és (kamu) apróhirdetéseben próbáljanak túladni a feleslegessé vált alkatrészen.

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.