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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Bíróság elé állt Elon Musk

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

Érdekes per zajlik jelenleg Amerikában, amelynek kapcsán Elon Musk, a Tesla legnagyobb részvényese és vezérigazgatója, bíróságon járt tegnap. A polgári per, amelyet szakszervezeti nyugdíjalapok* indítottak nagyjából 2 hétig fog tartani, a bíró döntésére pedig akár egy további hónapot is várni kell majd.

*Amerikában a nyugdíjalapok gyakori befektetők a tőzsdén.

Mit kell bizonyítani?

A per tárgya az a 2016-os üzlet, amikor a Tesla 2,6 milliárd dollárért megvásárolta a Solar City napelemes céget. A vállalat, amelyben Musknak szintén részesedése volt, és amelyet unokatestvérei alapítottak, az Egyesült Államok egyik legnagyobb ilyen jellegű vállalkozásaként működött abban az időben. A cég azonban veszteséges volt, mivel egy nem túl sikeres üzleti modellel, alacsony árakkal operált, és a finanszírozáson keresett profitból élt.

Az ügyeletet anno többen kritizálták, de mind a Tesla igazgatótanácsa, mind a részvényesek 85%-a jóváhagyta. Bár Musk ekkoriban – mint a legnagyobb részvényes – az igazgatótanács tagja és elnöke is volt, mind ő, mind testvére Kimbal tartózkodtak a szavazáson. Az ellenzők szerint a részvénycserével végrehajtott tranzakcióval Musk csak a csődtől akarta megvédeni a családi napelemes céget, a támogatók viszont arra hívták fel a figyelmet, hogy az üzlet részeként a Tesla megkapja mind a buffalói napelem gyárat (ma: Giga New York), a napelemes üvegcserepekhez kifejlesztett technológiát, valamint a Solar City akkori, havi részleteket fizető ügyfélkörét és szakembergárdáját is.

Bár az áttörésnek szánt üvegcserepes  technológia fejlesztése évekig húzódott és a tömegtermelés csak mostanában indult/indul be, ha valaki rossz üzleti döntésnek is tarja a felvásárlást, emiatt perelni nemigen lehetne. Nem is ez történik. A nyugdíjalapok azt állítják, hogy Musk megfélemlítette az igazgatótanács tagjait és nem fedtek fel minden részletet a Solar City valós állapotával kapcsolatban. Azt követelik, hogy fizesse vissza a 2,6 milliárd dollárt a részvényeseknek.

A 2,6 milliárdos összeg természetesen nem teljesen reális, hiszen ez azt jelentené, hogy a Solar City nulla dollárt ért, de itt nyilván nem is ez az igazi cél. A Tesla igazgatótanácsának többi tagja már korábban, egy 60 millió dolláros peren kívüli egyességben megállapodott a felperesekkel, amit fizet a vállalat biztosítása, ugyanakkor az egyesség értelmében nem kellett elismerniük semmit a vádakból, elég, ha fizetnek. Musk azonban ennél önérzetesebb, ő nem volt hajlandó ezt elfogadni, inkább bíróság elé ment, hogy bizonyítani kelljen a vádakat.

Ha ezt nem tudják hitelt érdemlően megtenni, akkor nehéz dolga lesz az ügyvédeknek, hiszen a felvásárlás bejelentése óta a TSLA részvények értéke 15-szörösére emelkedett, így igen problémás anyagi kárral érvelni.

Elon Musk egy szörnyeteg

A tárgyalás első napjának délelőttje azzal kezdődött, hogy Muskot saját ügyvédje kérdezte ki – ez ilyenkor nyilván egy előre egyeztetett, begyakorolt beszélgetés és nem tartogat túl sok izgalmat. Ennek megfelelően a Tesla vezére elmondta, hogy nem félemlített meg senkit, nincs befolyása az igazgatótanács tagjainak juttatásaira, és a végső árat az a Robyn Denholm állapította meg, aki jelenleg a tanács elnöke.

A tárgyalás akkor lett igazán izgalmas, amikor a felperesek ügyvédje, Randy Baron kérdezte Muskot. Az ügyvéd nem tanúkat hívott, hogy bizonyítsa Musk egy agresszív vezető, aki megfélemlíti beosztottjait, hanem bejátszott egy felvételt egy a Tesla vezérrel folytatott korábbi beszélgetéséről. Az ügyvéd szerint ezen a felvételen hallatszott, hogy Musk milyen gúnyosan beszél vele is, amikor 2019-ben már egyszer rögzítette a cégvezető vallomását. Musk ezt el is ismerte, mint elmondta, hogy magát a bíróságot nagyon tiszteli, de nem tiszteli az őt kérdező ügyvédet, mert szerinte ő egyszerűen egy rossz ember.

Musk felhozta, hogy Baron a karrierjéét a Milberg Weiss ügyvédi irodánál kezdte, itt tanulta ki a szakmát. Ennek a praxisnak a két alapítóját később börtönbe csukták, mivel kiderült, több mint 150 csoportos perben 216 millió dollár ügyvédi díjat kaszáltak az évek alatt azáltal, hogy 11 millióra rúgó kenőpénzzel fizettek le tanúkat és szakértőket az ügyeik során. Az irodát 20 vádpontban találták bűnösnek, 44 millió dollárnyi pénzmosást, valamint 3 rendbeli okirat hamisítást bizonyítottak rájuk. Az interneten fellelhető források szerint az alapítók állítják a náluk dolgozó ügyvédek mit sem tudtak ezekről a cselekedetekről – mindenki döntse el maga ezt mennyire tartja hihetőnek.

Forrás: Tesla Facts, Twitter.

De Musk még nem végzett, felelevenítette, hogy Baron a karrierjét Robbins Geller Rudman & Dowd ügyvédi irodánál folytatta, ahol szintén partnereket küldtek börtönbe. Az irodának egyébként a közelmúltban, idén májusban is volt egy botrányos ügye, amikor a bíróság kizárta őket egy folyamatban lévő ügyből, ahol a felpereseket képviselték. Kiderült ugyanis, hogy elhallgatták az ügyfeleik perelt céggel szembeni short pozícióját – magyarul a per által keltett negatív hírverésen nyerészkednek.

A maga mentorai bűnözők voltak, ezután pedig ismét bűnözők vették pártfogásukba, ezért nem tisztelem magát. Maga egy rossz ember” – zárta gondolatait Musk mielőtt a bíróság ebédszünetet rendelt el.

A nap folyamán összesen 6 órán át faggatták a Tesla vezetőjét, aki a beszámolók szerint végig nyugodt maradt és többször kijelentette, hogy ő ráér, és zokon vette, amikor egy hosszabb, komplikáltabb kérdés után nem engedte a felperesek ügyvédje, hogy befejezze a mondandóját. Musk megismételte amit már korábban is mondott interjúkban, hogy ő abszolút nem szeret főnök lenni, sokkal közelebb áll hozzá a mérnöki munka, de anno úgy érezte, ha nem áll a Tesla élére, nem fog fennmaradni a cég. Amikor az ügyvéd arról kérdezte, mégis miért adta magának a Techno King titulust, Musk azt mondta, ilyen az ő humora, ráadásul ezekkel az akciókkal rengeteg szalagcímet és nagy sajtóvisszhangot generál a Teslának, amely cég egyébként nem vásárol fizetett hirdetéseket. A hirdetések költsége emelné az autók árát – tette hozzá.

Baron ezután azt kérdezte Musktól, hogy alapvetően egyetért-e azzal a kijelentéssel, hogy ő nem szereti, ha megmondják neki mit tegyen. Ez nem teljesen igaz, – válaszolta a cégvezér – ha hibázom, kifejezetten hasznosnak érzem a kritikus visszajelzést.

Miért kell ez a show?

Az ilyen és ehhez hasonló ügyeknek soha nem az a lényege, amiről papíron szólnak.

Azt a felperesek sem gondolják komolyan, hogy a bíróság kimondja, nulla centet ért a Solar City, és Musk legyen szíves befizetni a 3-as számú pénztárnál 2,6 milliárd dollárt.

Ha lenne is komoly döntés a felvásárlás valós értékéről, azt hónapokig, vagy évekig húzódó szakértői csata előzné meg, hiszen ez mindig nagyon szubjektív. Gondoljunk csak azokra az esetekre, amikor az Apple, a Google, vagy a Microsoft dollármilliárdokat fizet az épp aktuális butácska telefonos app megalkotójának egy olyan kis alkalmazásért, amit ingyen adnak a virtuális boltjukban. Ezek a felvásárlások néha bejönnek, de legtöbbször inkább nem. Az értékben nem csak a fizikai, könnyen számszerűsíthető vagyontárgyak vannak benne, mint a cég eszközei és gyárai, de olyan szubjektív megítélés alá eső dolgok is, mint egy ígéretes technológia, egy szabadalom, a piaci részesedés, vagy a brand értéke.

Az ilyen jellegű per célja sokkal inkább az, hogy az legyen annyira kellemetlen a kiszemelt célpontnak, hogy az peren kívül megállapodjon és fizessen – ahogy ezt tette a normál vállalati szereplőként viselkedő Tesla igazgatótanács is. Azonban Musk gyermekkorában folyamatos zaklatásnak (bullying) volt kitéve az iskolában, felnőttként pedig gyenge pontja, amikor úgy érzi azt várják tőle, hogy hajtsa le a fejét, maradjon csendben és tegyen olyat, aminek az igazságérzete ellent mond. Bizonyos szempontból a Tesla, illetve a SpaceX sikere is ennek köszönhető, mivel Musk úgy érezte, igaza van, a matek kiadja az elméletét, és nem hajlandó szépen elkullogni a sarokba, csak azért, mert az aktuális piaci szereplők és elemzők kinevetik, és megpaskolnák az ő naiv, kis butácska fejét.

Szenzációs kép a NewSpaceEra.com csapatától. Az előtérben egy Model S, egy Model 3, és egy Model X, a háttérben pedig az látszik a hosszú expozícióval készült képen, ahogyan 2018.06.29-én a Falcon 9-es rakéta a nemzetközi űrállomás felé viszi a rakományát a CRS-15 küldetés keretében.

A felperes ügyvédje is erre az önérzetességre játszik most, mivel, úgy tűnik, kézzelfogható bizonyítékai nincsenek, hanem azt próbálja bebizonyítani a bírónak, hogy Musk egy egoista, öntörvényű akarnok, akinek nincsenek morális gátlásai, és az igazgatótanácsot megfélemlítve kikényszerítette, hogy mentsék meg a családja cégét. A felperesek ügyvédje azért játszotta be a vele készült felvételt, azért faggatta Muskot arról, szokott-e dühből kirúgni embereket, és azért hozta szóba a saját magának adott Techno King titulust, hogy a Tesla vezetőjének jellemét mutassa be olyan szemszögből, ami alátámasztja a fenti képet.

Musk valószínűleg ügyvédjei tanácsa ellenén ment bele ebbe az ő karakteréről szóló perbe, ami, bár elsőre picit abszurdnak tűnhet, de abszolút kétesélyes, pont azért mert ennyire szubjektív. Ha kell valamennyi büntetést fizetnie, akkor elsősorban nem a pénz, hanem az egóján esett csorba lesz a fájdalmas, de ha végig nyugodt, racionális, kiegyensúlyozott ember benyomását kelti, akkor kézzel fogható bizonyítékok, az igazgatótanácsot fenyegető hangfelvételek és emailek hiányában nehéz lesz fogást találni rajta.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.