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
auto

Sorra zárnak be a belsőégésű motorok alkatrészeit gyártó üzemek

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

A Handelsblatt információi szerint akár 3000 munkahelyet is érinthetnek a Bosch gyárbezárásai, de nem ők az egyetlenek, akik hasonló lépéseket fontolgatnak.

Csak jó kifogás a villanyautós váltás, vagy elkezdődött a belsőégésű motoros gyártáshoz szükséges infrastruktúrák felszámolása?

Bezárják, eladják

A német sajtó úgy tudja, a Bosch arra készül, hogy bezárja a München Berg am Laim kerületében található 250 fős gyárát, amely üzemanyagpumpákat és befecskendező rendszereket állít elő. Az ok az autóipari termelés felesleges kapacitása és az elektromos autók terjedése a hivatalos indoklás szerint. Hasonló sorsra juthat a cég göttingeni gyára is, amely 300 embernek ad munkát. Itt kicsit azért jobb a helyzet, mivel az üzemet meg akarja vásárolni a kínai Gotion, hogy akkumulátor-összeszerelő üzemet létesítsen a helyén. Arról nem tudni, hogy hány embert vennének át.

Ebbe sem kell benzinpumpa. Elektromos BMW készül.

Az arnstadti Bosch-gyár 100 alkalmazottjának munkahelye is veszélyben van. Itt a cég autók generátoraihoz gyártott alkatrészeket, de bejelentették, hogy beszüntetik a termelést. A munkásoknak viszont ajánlott a cég munkát egy másik német városkában, bár Asbach 250 kilométerre van a korábbi helyszíntől, így kérdés, hányan élnek ezzel a lehetőséggel.

Sajtóértesülések szerint a Continental is hasonló lépéseket fontolgat, és globálisan 30.000 munkahely szűnhet meg a cégnél. A 36 milliárd eurós forgalmú német autóipari óriáscég, a ZF is 15.000 állás megszüntetését mérlegeli.

Kérdés persze, hogy miközben a nagy autógyártók sorra jelentgetik be, hogy idén hány százezerrel kevesebb kocsit tudnak majd legyártani a chiphiány miatt, mennyire a villanyautós váltás számlájára kell írnunk ezeket a híreket. A tavalyi évben a pandémia 20%-kal vetette vissza világszerte az eladásokat, most pedig, amikor kereslet már lenne, a félvezetőipar problémái miatt eshet ki több millió autó az egyenletből. Simán okozhatja egy ilyen 2 évig tartó visszaesés is a bezárásokat, de ha cinikusak akarnánk lenni, azt is mondhatnánk, remek kifogás most a nagy cégeknek a vírus és a chiphiány mellett a villanyautózás is, hogy a régóta halogatott, esetleg korábban a politika és a szakszervezetek ellenállása miatt elbukott racionalizálásokat meglépjék.

Fényezni a villanyautót is kell. Forrás: Geico Taiki-Sha

Ettől függetlenül teljesen biztos, hogy a sokkal kevesebb alkatrészből álló, és a belsőégésű motoros szakértelmet, gépsorokat és mérnöki gárdát nem igénylő elektromos hajtáslánc okán fognak még megszűnni állások. A kérdés csak az, melyik cég lép elég korán ahhoz, hogy új, a villanyautókhoz tervezett alkatrészek gyártásával átmenekítse a vállalatot a következő évtizedbe? Valószínűleg nem az, amelyik a fejlesztések helyett a villanyautózás ellen kampányolva próbálta lassítani, vagy megállítani a változást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.