HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

A kis Teslák is megkaphatják a 12 voltos lítium aksit

Amikor a Tesla bemutatta a Model S legújabb generációját, a Palladium kódjelű fejlesztést, volt egy apró részlet, amelyről méltatlanul kevés szó esett.

Ez pedig a kocsi új 12 voltos aksija volt.

A mumus

Kevesen gondolnák, de az elektromos autók egyik mumusa a jó öreg 12 voltos akkumulátor. Bár azt feltételezhetnénk, hogy a nagy 50-100 kWh-ás aksik mellett ez már teljesen meghaladott és felesleges alkatrész, a villanyautók vakbele, amivel csak a baj van, sajnos még mindig nem lehet teljesen száműzni az autókból.

A kis, hagyományos akkumulátor üzemelteti a kocsik 12 voltos alrendszerét, erről megy a világítás, az infotainment, de a legtöbb vezérlő berendezés, elektronika is. Enélkül elindulni sem tudnánk, mert ez helyezi üzembe a nagyfeszültségű aksit is. Sokszor azonban komoly hibák forrása is tud lenni ez a kis akku, mivel ezeket alapvetően a belsőégésű motorok generátoraihoz, indításához és fogyasztásához tervezték. A villanyautónál más a felhasználás módja, és ezt nem viselik jól. Van is velük baj bőven, sokan panaszkodnak a gyakori meghibásodásokra.

Nincs ez máshogy a Teslánál sem, a cég pedig megelégelte az állandó problémaforrást, és az új S/X sorozatban váltott. Az autóba egy új, 12 voltos (pontosabban a leírás szerint 15,5V-os), 6,9Ah-s és 99Wh kapacitású lítium-ion aksi került, amely 4 darab, sorba kötött cellát tartalmaz. Musk azt állítja, egy ilyen aksinak ki kell bírnia a kocsi élettartamát.

Megkapja a 3 és az Y is?

A cég vezérének szokásos internetes fogadóórája alkalmával valaki megkérdezte Twitteren, hogy nem lehetne-e azt tenni minden Teslába, hogy ne szívjanak a tulajdonosok a problémás hagyományos indítóakkumulátorokkal.

Musk válaszában azt ígérte, megpróbálják megoldani. Hozzátette, ez egyben az ő érdekük is, mivel az új aksi sokkal hosszabb élettartamú, így kevesebb vele a szervizek problémája is. A Tesla vezetője ismét megismételte, amit már többször elmondott: céljuk, hogy lehetőleg soha ne kelljen szervizbe vinni az autóikat, nekik ez nem profitcentrum, hanem szükséges rossz.

Az Li-ion 12 voltos indítóaksi egyébként nem Tesla-találmány, itthon is lehet kapni ilyet, de eléggé borsos, 120 ezer forintos áron. Ebből azért kijön 4-5 hagyományos akkumulátor. Hogy a Teslának mennyibe kerül, veszi-e, vagy saját gyártású (gyanítjuk igen), azt nem tudjuk, de ha hozzávesszük a szervizek munkadíját, költségét, akkor már lehet, hogy elég hamar kifizetődne a váltás még az olcsóbb autóiknál is.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.