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
auto
2024. 10. 31. csütörtök

Élő: Mit bír a Leaf ha 8 éves?

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbiIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbicsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb212LWxlYWRlbW9pdG9uLWFwcC1rYW1wYW55LW1haW4tbGF1bmNoLWJhbm5lci02MDB4NTAwLTMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9vbXYtbGVhZGVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9vbXYtbGVhZGVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Sok kezdő villanyautós kezd el azon agyalni az első villanyautója megvásárlása előtt/után, hogy majd mikor néhány év múlva tönkremegy az autó akkuja, akkor majd újat, nagyobb kapacitásút vesz a helyére, és használja tovább az autót. A valóság azonban egyre inkább az, hogy egyrészt az akku nem megy csak úgy tönkre, másrészt amikor a hatótáv egy bizonyos szint alá csökken, akkor az akku cseréje helyett inkább a teljes autót lecseréli a tulajdonos. Ilyenkor az autó egy olyan autóshoz kerül, akinek a napi rutinjához még ez a lecsökkent hatótáv is elegendő. És ez a folyamat néhány évente megismétlődik, mindaddig, amíg az akku vagy az autó el nem éri azt a szintet, amikor már nem érdemes komoly összeget költeni rá.

Ez történt az általam 2014-ben vett 24 kWh-s Nissan Leaffel is, ami azóta már a második gazdájánál jár, és ma már mindössze napi 10-15 km-t kell teljesítsen. Ezt a kihívást még mindig képes úgy megtenni, hogy csak hetente egyszer töltik, ugyanis az akkuja az elmúlt 4 évben alig 10%-ot romolva még mindig 72% feletti állapotú.

 

Ezt az autót kértem kölcsön a hétvégére, hogy megismételjem vele egy 4 évvel ezelőtti tesztem. Akkor Hódmezővásárhelyről egy kis kerülővel indultam Szolnokra, hogy megnézzem mit tud az autó vidéki városi környezetben, szigorúan 50 km/h-s tempó mellett. 4 éve 196 km után kellett csak töltőre tenni. Vajon eljutok vele Tótkomlóson, Csorváson és Gyomaendrődön keresztül Szolnokra, vagy szégyen szemre ott ragadok valahol?

Kövessétek az utamat szombat délelőtt az alábbi térképen és a Facebook live bejelentkezésekben a Villanyautósok Facebook oldalán.

Az első 10% után nagyon úgy tűnik, hogy gondok lesznek a célbaéréssel.

A 72%-os akkuban a LeafSpy szerint 16 kWh energia volt. A fogyasztás kiváló, 9 kWh/100 kilométert mutat az autó, ez alapján, ha sikerül tartani a fogyasztást, akkor meg kell legyen a 176 km. Ha a műszerfal további adataira hagyatkozunk, akkor már nem ilyen rózsás a helyzet.

Kerek 30% felhasználásával 44 kilométert sikerült megtenni, ebből kalkulálva a hatótáv 146 kilométer, ami 30 kilométerrel kevesebb, mint amire szükség lenne. Az autó 119 kilométer még megtehető hatótávot tippel, ami már 40 kilométeres mínuszt jelent. Ha minden kötél szakad, Mezőtúron, a cél előtt 50 kilométerrel már van egy AC töltő, eddig minden bizonnyal sikerül eljutni, de előfordulhat, hogy itt még nem lesz egyértelmű, hogy szükség van-e rátöltésre. Töltés nélkül az utolsó 50 km nagyon-nagyon izgalmas lesz.

Az izgalmak fokozódnak, esett az eső, ezért a LEAF fogyasztása 9,3 kWh-ra emelkedett, pedig a nedves út előtt már lement 8,9-re. Nagyon úgy tűnik, hogy kevés lesz az akkuban lévő energia a 4 évvel ezelőtti cél, a Szolnok belvárosában lévő töltőoszlop eléréséhez.

Szűcs Gábor (szocske): Haladok Szolnok felé a Hondával, amiben van egy max. 1500W teljesítményre képes konnektor, azonban a LEAF-hez csak 8 amperes töltőnk van, ami jó eséllyel sok lesz, hisz 230 × 8= 1840. Tehát jó esély van rá, hogy nem tudom megmenteni Tibort, ha lemerül, kivéve, ha valamelyik olvasónk a segítségünkre siet.

Van-e valakinek Szolnok környékén egy 6A-re is beállítható Type1-es konnektoros töltésvezérlője, amit a küldetés teljesítése érdekében kölcsön tudna adni nekünk egy fél órára?

Szöcske felhívására sajnos senki sem jelentkezett, ezért Tibor úgy döntött, hogy bár a szerkesztőségben mostanában szokássá vált máséval verni a csalánt, egy kölcsönautót mégsem lenne jó üres akkuval valahol Szolnok előtt hagyni, ezért az utolsó útba eső AC töltőnél, Mezőtúron, 44 kilométerrel a kitűzött cél előtt vételez 1 kWh extra energiát a Leaf akkumulátorába.

Bár az autó tippelőórája még éppen 44 km megtehető hatótávot tippelt, a LeafSpy szerint az akkuból még felhasználható bő 3 kWh-nyi energia az eddigi út 9,3 kWh/100 km fogyasztásából kiindulva nem lenne elegendő a célbaéréshez.

A hatótáv-tesztet az 1 kWh utántöltés miatt nem teljes lemerülésnél, hanem akkor tekintjük befejezettnek, amikor a LeafSpy még 1,4 kWh hátralévő energiát jelez az akkuban.

Az akkuba végül 1,8-2 kWh-nyi energia került, így a Leaf könnyedén elért Szolnokra. Részletes összefoglaló hamarosan következik.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.