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 A Tesla honlapja szerint a kínai gyártású, LFP akkus Model 3 SR+ WLTP hatótávja 448 kilométer. A hivatalos hatótáv érték most sem változott, de úgy tűnik a legújabb szoftverfrissítés után mégis messzebb mehetünk egy feltöltéssel, mint korábban. Mindenki Bjørnja Bjørn Nylandot talán nem kell bemutatni olvasóinknak, a norvég villanyautós mára az egyik legismertebb tesztelő és vlogger lett az európai elektromos autós tartalomgyártók között. Bár tesztmetódusai nem biztos, hogy mindig teljesen tudományosak, valós körülmények között hajtja a kocsikat, és már olyan sok típust mutatott be, hogy a csomagtartók kapacitását próbára tevő banánosdoboz-tesztje, vagy a épp 1000 kilométeres hatótáv tesztje gyakran idézett a sajtóban is. Az 1000 kilométeres teszt még a szoftverfrissítés előtt készült. A leggyorsabb autó egy konnektoros hibrid Kia, ami a miheztartás végett van a listán, hogy lássuk egy benzinesnek mennyi idő ez a távolság. Forrás: Bjørn Nyland, Youtube Bjørn már párszor kipróbálta a Tesla Model 3 SR+ változatát is, volt nála fremonti gyártású autó 2170-es Giga Nevada cellákkal szerelve, de vezette már a kínai LFP aksis változatot is. Meglepő eredmény volt, amikor ez utóbbi az eddigi legolcsóbb autóként fért be a 10 órás menetidó alá az 1000 kilométeres teszten, a sajátjánál kétszer nagyobb akkukapacitású kocsikat maga mögé utasítva. Bár még egy hónapja sincs, hogy tesztelte a kínai kis Teslát, most ismét nála járt az autó, kijött ugyanis egy szoftverfrissítés, ami megnövelte a hatótávot. Ingyen kilométerek De hogyan tud utólag nőni egy villanyautó hatótávja? Ennek alapvetően két módja van. Ha a gyártó tudja utólag frissíteni a motor, vagy a légkondi, esetleg a fűtés vezérlését, a mérnökök folyamatos munkájának köszönhetően idővel jobb, optimalizáltabb működési módokat alkotnak, amik növelik az autó hatékonyságát. Tekergetnek kicsit a motor vezérlésén, vagy a visszatöltésen, reszelgetnek a hőszivattyú programján, és a frissítés után kevesebbet fogyaszt az autó, nő a hatótáv. A másik eset amikor az akkuból nyernek ki több energiát. Minden gyártó egy előre meghatározott ráhagyást, buffert használ az akkuinál, azaz a teljes elérhető, ún. bruttó kapacitásból csak egy bizonyos százalék áll rendelkezésre a sofőrnek – ezt szoktuk nettó kapacitásnak is nevezni. A Teslánál bevett gyakorlat, hogy egy új aksi gyártásának elején kicsit konzervatívabbak a mérnökök, és nagyobb ráhagyással dolgoznak. Aztán ahogyan az autók küldik vissza a millió kilométerek alatt összegyűjtött valós adatokat, úgy lesz egyre bátrabb a gyártó. Most is ez történt. Bjørn friss videójában megjegyzi, hogy amikor először próbálta ki a kínai, LFP akkus kis Teslát, feltűnt neki, hogy szokatlanul magas, nagyjából 10%-os, 5,5 kWh-s tartalékot építettek be a Teslánál az akkupakk szoftverébe. Most egy frissítés során ezt csökkentette a gyártó kevesebb, mint a felére, 2,5 kWh-ra. Sárgával a frissítés utáni, fehérrel a korábbi értékek. Forrás: Bjørn Nyland, Youtube Az autó ideális időjárási körülmények között, felhős, száraz, 20 fokos időben 90 km/h sebességnél 11,8 kWh fogyasztást produkált 100 kilométeren és ezzel 443 km hatótávra lett volna képes, ha teljesen lemerítik, ami gyakorlatilag hozza a WLTP számokat. (Persze a WLTP nem egy konstans 90-es teszt, hanem egy program, szóval ez inkább véletlen egybeesés.) 120-as tempónál a fogyasztás 16,8 kWh-ra nő, ezzel pedig 313 kilométeres hatótávot ér el. Ez azt jelenti, hogy országúton 35 kilométerrel nőtt a hatótáv, autópályán pedig 13 extra kilométert kapunk a frissítés után. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!