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
auto

Ez a monstrum a Cybertruck szélvédője

Bár a Tesla továbbra sem hirdet tévében, rádióban, online vagy nyomtatott sajtóban, a nemrég elkaszált ajánlói program mellett vannak azért még marketing eszközeik. Az egyik ilyen, hogy egyre több imázs-videót gyártanak, ami azt hivatott megmutatni, mennyire cool, a technika élvonalába tartozó cég is ők valójában.

Persze ettől még a hozzám hasonló kockák örömmel vesznek minden olyan videót, ami a színfalak mögé enged bepillantást. Most az üveggyártás van soron.

Ezt is maguk csinálják

Mármint az üvegek fejlesztését. Amennyire tudjuk ugyanis, maga a gyártás egy mexikói autóipari beszállítónál történik, legalábbis a fremonti gyár ellátásához – a kínai üzemhez biztosan nem a világ másik végéről viszik az üveget.

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

Így néz ki a Model 3 és első szélvédője. Forrás: Tesla

A Tesla autóban mindig is nagy szerepet játszottak a hatalmas üvegfelületek. A Model 3, Model Y, és a legújabb Model S is egy hatalmas egybefüggő üvegtetőt kapott, míg a Model X és a Cybertruck óriási, és egyedi szélvédőjéről (is) ismert. Az X kapcsán anno azt mondták a bemutatón, hogy ez a legnagyobb személyautó szélvédő amit valaha készítettek a világon – hogy ez költői túlzás volt-e azt nem tudjuk, de a szélvédő egészen az első két ülés fölé nyúlik be. A Cybertruck viszont biztosan a babérjaira tör majd, mivel annak első szélvédője konkrétan ekkora:

A Cyberturck szélvédője. Forrás: Tesla.

Biztonság, csend, egyedi forma

Természetesen nem törvényszerű, hogy egy autógyártó saját maga fejlessze az üveget is. Mint oly sok mindent, a Tesla ezt is azért vállalta be, mert így gyorsabban tudnak haladni a fejlesztéssel, és minden kifejezetten a saját egyedi igényeikhez van szabva.

Balra a hagyományos, jobbra a Tesla üveg UV szűrése. Forrás: Tesla

A videóban megmutatják, hogy milyen fóliákat tesznek két üveglap közé, hogy azok kiszűrjék az UV, valamint az infravörös sugárzás nagy részét, illetve sötétítsenek kicsit. Szó van arról is, hogy a hatalmas üvegfelületek milyen kihívást jelentenek a biztonság szempontjából, hiszen egy borulásos szituációnál az autó teljes súlyát el kell viselniük.

Törésteszt üvegtetővel. Forrás: Tesla

Természetesen a laminált üveglap, mint technológia nem újdonság, vagy Tesla találmány, de sikerült egy olyan változatot kifejleszteniük ebből, ami a törésteszteken sem befolyásolja a kiváló eredményt, nem engedi kirepülni az utasokat, és szilánkokat sem szór a nyakukba. Korábban csak az elő szélvédő és a tető üvege volt laminált, a többi edzett, biztonsági üvegből készült. Utóbbi ütésre széttörik, de ez sem hagy éles szilánkokat maga után. Idén év elejétől azonban már a vezető és a sofőr oldalablakok is lamináltak.

A Teslákat kezdetben sok kritika érte a menetzaj miatt. Na persze nem arról van szó, hogy Wartburg szerű élményt nyújtanak, de van náluk csendesebb utastér a piacon. A Model 3 legutóbbi frissítésével bevezetett, és mostanra már minden ma gyártásban lévő Teslán alkalmazott szendvics szerkezetű dupla üvegezés a sofőr és utasa ablakán sokat javított ezen a helyzeten, kevesebb jut be az utastérbe a szél és a város zajából. Az Tesla Bjørn mérései szerint a legfrissebb Model 3 átlagos kabinzaj szintje a Mercedes EQA és az Audi e-tron GT között van.

Ezek a rétegek kerülnek az üveglapok közé a szendvicsbe. Forrás: Tesla

Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az út zaját elsősorban a futómű közvetíti a kabinba, ezen pedig semmilyen üveg nem segít. Itt inkább az az üzenet, hogy van olyan gyártó, aminek fontosabb a csendesebb kabin, mint az extra hangszigeteléssel járó plusz tömeg, mivel ügyfelei ezt várják el. A Teslánál itt más kompromisszumot választottak, így utasterük nem éri el az eredeti Audi e-tron, a Porsche Taycan, vagy a Bjørn listáján vezető, Mercedes EQC alacsony zajszintjét.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.