PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Ez a monstrum a Cybertruck szélvédője

elektromos autó

Bár a Tesla továbbra sem hirdet tévében, rádióban, online vagy nyomtatott sajtóban, a nemrég elkaszált ajánlói program mellett vannak azért még marketing eszközeik. Az egyik ilyen, hogy egyre több imázs-videót gyártanak, ami azt hivatott megmutatni, mennyire cool, a technika élvonalába tartozó cég is ők valójában.

Persze ettől még a hozzám hasonló kockák örömmel vesznek minden olyan videót, ami a színfalak mögé enged bepillantást. Most az üveggyártás van soron.

Ezt is maguk csinálják

Mármint az üvegek fejlesztését. Amennyire tudjuk ugyanis, maga a gyártás egy mexikói autóipari beszállítónál történik, legalábbis a fremonti gyár ellátásához – a kínai üzemhez biztosan nem a világ másik végéről viszik az üveget.

Így néz ki a Model 3 és első szélvédője. Forrás: Tesla

A Tesla autóban mindig is nagy szerepet játszottak a hatalmas üvegfelületek. A Model 3, Model Y, és a legújabb Model S is egy hatalmas egybefüggő üvegtetőt kapott, míg a Model X és a Cybertruck óriási, és egyedi szélvédőjéről (is) ismert. Az X kapcsán anno azt mondták a bemutatón, hogy ez a legnagyobb személyautó szélvédő amit valaha készítettek a világon – hogy ez költői túlzás volt-e azt nem tudjuk, de a szélvédő egészen az első két ülés fölé nyúlik be. A Cybertruck viszont biztosan a babérjaira tör majd, mivel annak első szélvédője konkrétan ekkora:

A Cyberturck szélvédője. Forrás: Tesla.

Biztonság, csend, egyedi forma

Természetesen nem törvényszerű, hogy egy autógyártó saját maga fejlessze az üveget is. Mint oly sok mindent, a Tesla ezt is azért vállalta be, mert így gyorsabban tudnak haladni a fejlesztéssel, és minden kifejezetten a saját egyedi igényeikhez van szabva.

Balra a hagyományos, jobbra a Tesla üveg UV szűrése. Forrás: Tesla

A videóban megmutatják, hogy milyen fóliákat tesznek két üveglap közé, hogy azok kiszűrjék az UV, valamint az infravörös sugárzás nagy részét, illetve sötétítsenek kicsit. Szó van arról is, hogy a hatalmas üvegfelületek milyen kihívást jelentenek a biztonság szempontjából, hiszen egy borulásos szituációnál az autó teljes súlyát el kell viselniük.

Törésteszt üvegtetővel. Forrás: Tesla

Természetesen a laminált üveglap, mint technológia nem újdonság, vagy Tesla találmány, de sikerült egy olyan változatot kifejleszteniük ebből, ami a törésteszteken sem befolyásolja a kiváló eredményt, nem engedi kirepülni az utasokat, és szilánkokat sem szór a nyakukba. Korábban csak az elő szélvédő és a tető üvege volt laminált, a többi edzett, biztonsági üvegből készült. Utóbbi ütésre széttörik, de ez sem hagy éles szilánkokat maga után. Idén év elejétől azonban már a vezető és a sofőr oldalablakok is lamináltak.

A Teslákat kezdetben sok kritika érte a menetzaj miatt. Na persze nem arról van szó, hogy Wartburg szerű élményt nyújtanak, de van náluk csendesebb utastér a piacon. A Model 3 legutóbbi frissítésével bevezetett, és mostanra már minden ma gyártásban lévő Teslán alkalmazott szendvics szerkezetű dupla üvegezés a sofőr és utasa ablakán sokat javított ezen a helyzeten, kevesebb jut be az utastérbe a szél és a város zajából. Az Tesla Bjørn mérései szerint a legfrissebb Model 3 átlagos kabinzaj szintje a Mercedes EQA és az Audi e-tron GT között van.

Ezek a rétegek kerülnek az üveglapok közé a szendvicsbe. Forrás: Tesla

Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az út zaját elsősorban a futómű közvetíti a kabinba, ezen pedig semmilyen üveg nem segít. Itt inkább az az üzenet, hogy van olyan gyártó, aminek fontosabb a csendesebb kabin, mint az extra hangszigeteléssel járó plusz tömeg, mivel ügyfelei ezt várják el. A Teslánál itt más kompromisszumot választottak, így utasterük nem éri el az eredeti Audi e-tron, a Porsche Taycan, vagy a Bjørn listáján vezető, Mercedes EQC alacsony zajszintjét.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.