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 Természetesen az alábbiakat tessék a pletyka kategóriájába sorolni, mert bár általában jól értesült forrás osztotta meg, Sayer Merritt sem tévedhetetlen. Azt nem mondom, hogy egy csipet sóval fogyasszuk a cikket, mert a sok só egészségtelen, de nem biztos, hogy minden részlet 100%-ig megállja a helyét. Ellenben a hír általános üzenete beleillik egyéb pletykákba, és hivatalos Tesla információkba, amiket mostanában hallottunk. Hogy áll az új cella? A Tesla pontosan egy éve tartotta a Battery Day című médiaeseményt, ahol bemutatták, milyen fejlesztésekkel készülnek az akkumulátortechnológia terén. Az elmúlt időszakban a vállalat is beszámolt párszor a projekt státuszáról, és keringtek különböző pletykák is az interneten. Nagyjából annyival lehetne összefoglalni a történéseket, hogy hatalmas, megoldhatatlan, elvi vagy technológiai jellegű problémába nem ütköztek, de ahogy azt várni lehetett, a laborból átültetni egy ilyen folyamatot a kisszériás pilot gyártósorra soha nem egyszerű, ezután pedig a tömegtermelés egy újabb hatalmas ugrás, ami megannyi, apró, előre nem látható problémát vet fel. Új cellák, bődületes mennyiségű aksi – a 4680-asokról is beszélt a Tesla A legutóbbi hivatalos információk arról szóltak, hogy inkább gyártástechnológiai jellegű, mérnöki problémák vannak, például a katód megfelelő magasságúra préselésénél, de a mérnökök aprólékos munkával haladnak előre. 4680s have been in production for a long time now on the pilot line. Some 4680s are going to multiple testing facilities in US & Germany. Other 4680s are being used by the structural pack engineering team, rest are being stockpiled. It’s unknown how many they've stockpiled. 2/4 — Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) September 23, 2021 Az egyik ismert Tesla hírforrás Sawyer Merrit most arról számolt be, hogy informátorai szerint az új cellák kihozatali aránya (yield) már nagyon jó, és jelenleg a termelés ütemének folyamatos emelésekor felmerülő kisebb gyártási problémákon dolgoznak. A kihozatali arány egy kulcskérdés a tömegtermelésben, hiszen ez a mérőszám mutatja meg azt, hogy 100 legyártott darabból mennyi a selejt. A Hyperchange múlt havi értesülése szerint például a Giga Nevada 2170-es cellái 90% feletti kihozatali aránnyal készülnek, míg az új 4680-as cellák a kezdeti 20%-ról már 70-80% közé értek. Az új értesülés ezt látszik megerősíteni. View this post on Instagram A post shared by EVMadrid (@evmadrid) Merritt forrása arra is választ adott, hogy mi lett a sorsa az elmúlt egy évben legyártott celláknak. Eszerint egy részük német és amerikai tesztállomásokon végezte, de emellett a Tesla új strukturális akkupakkját fejlesztő csapatnak is jutott belőlük, illetve a fennmaradó részt raktározzák. Hogy ezek sorsa mi lesz, azt nem tudjuk, de a cikk végén felvetünk egy potenciális magyarázatot. Tesla’s been very happy with the progress and they haven’t hit any major hurdles recently. All the FUD that 4680 design will fail/is bad, they will need to change the chemistry, production isn't anywhere close, etc. All that is completely wrong. What Tesla is accomplishing is🤯 — Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) September 23, 2021 Az austini Giga Texasban az autógyár részeként épülő cellagyár kezdeti kapacitása évi félmillió járműhöz lesz elég, de ezt később növelni fogják. Ez a szám azért különösen óvatosan kezelendő, mivel Texasban készül majd új Model Y, Cybertruck, de a pletykák szerint Tesla Semi is, ezekbe pedig nagyon eltérő méretű akkupakkok kerülnek majd, úgyhogy így elsőre nehezen értelmezhető a félmilliós adat. Merritt forrása szerint alaptalanok azok a híresztelések, miszerint hatalmas késében lenne a gyártó, és át kellene tervezni az egész cellát, kémiát. Állítólag a Teslán belül nagyon elégedettek azzal, ahogy haladnak. Új Tesla aksicsomag 4680-as cellákkal. Nincsenek modulok, a cellák közvetlenül a szendvicsszerkezetbe kerülnek. Forrás: Tesla Az eredeti tervek szerint idén nyáron indult volna Berlinben az új Y gyártása, a fremonti Kato Roadon lévő pilot üzemből szállított cellákkal, a kezdetben alacsony, negyedévente pár tízezres termelés elment volna az import aksikkal, amíg megépül a német akkugyár. Amikor a német projekt csúszása egyértelművé vált, a Tesla is elengedte a feszített tempót a cellák gyártásával. A vállalat „B terve” szerint, ha nem készül el hamarosan az új cella, akkor október-november magasságában a hagyományos 2170-esekkel kezdődik meg az austini és berlini Model Y gyártás, és akkor állnak át a 4680-asokra, amikor már elég érett az a gyártósor is. https://villanyautosok.hu/wp-content/uploads/2020/11/2020-11-27-tesla-4680-cella-01.mp4 A fentiek alapján nehéz eldönteni, hogy a raktáron lévő cellákkal mégis az „A terv” valósul-e meg, azaz rögtön az új aksikkal kezdenek a két új gyárban, vagy még várni kell a 4680-asokra, de egyelőre úgy tűnik, a Tesla nem akarja mindenáron erőltetni az újdonságot, megvárja, hogy költséghatékony legyen a gyártása. Ugyanakkor a „B terv” sem tűnik éppen olcsónak, hiszen ehhez 2 külön akkupakkdizájnhoz kell felszerszámozni a termelést, és mindezt egy, gyártási léptékkel nagyon rövid, pár hónapos időszak miatt. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!