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
auto
2024. 07. 27. szombat

Szivárognak a hírek az új Tesla aksikról

Természetesen az alábbiakat tessék a pletyka kategóriájába sorolni, mert bár általában jól értesült forrás osztotta meg, Sayer Merritt sem tévedhetetlen. Azt nem mondom, hogy egy csipet sóval fogyasszuk a cikket, mert a sok só egészségtelen, de nem biztos, hogy minden részlet 100%-ig megállja a helyét.

Ellenben a hír általános üzenete beleillik egyéb pletykákba, és hivatalos Tesla információkba, amiket mostanában hallottunk.

Hogy áll az új cella?

A Tesla pontosan egy éve tartotta a Battery Day című médiaeseményt, ahol bemutatták, milyen fejlesztésekkel készülnek az akkumulátortechnológia terén.

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

Az elmúlt időszakban a vállalat is beszámolt párszor a projekt státuszáról, és keringtek különböző pletykák is az interneten.  Nagyjából annyival lehetne összefoglalni a történéseket, hogy hatalmas, megoldhatatlan, elvi vagy technológiai jellegű problémába nem ütköztek, de ahogy azt várni lehetett, a laborból átültetni egy ilyen folyamatot a kisszériás pilot gyártósorra soha nem egyszerű, ezután pedig a tömegtermelés egy újabb hatalmas ugrás, ami megannyi, apró, előre nem látható problémát vet fel.

Új cellák, bődületes mennyiségű aksi – a 4680-asokról is beszélt a Tesla

A legutóbbi hivatalos információk arról szóltak, hogy inkább gyártástechnológiai jellegű, mérnöki problémák vannak, például a katód megfelelő magasságúra préselésénél, de a mérnökök aprólékos munkával haladnak előre.

Az egyik ismert Tesla hírforrás Sawyer Merrit most arról számolt be, hogy informátorai szerint az új cellák kihozatali aránya (yield) már nagyon jó, és jelenleg a termelés ütemének folyamatos emelésekor felmerülő kisebb gyártási problémákon dolgoznak. A kihozatali arány egy kulcskérdés a tömegtermelésben, hiszen ez a mérőszám mutatja meg azt, hogy 100 legyártott darabból mennyi a selejt. A Hyperchange múlt havi értesülése szerint például a Giga Nevada 2170-es cellái 90% feletti kihozatali aránnyal készülnek, míg az új 4680-as cellák a kezdeti 20%-ról már 70-80% közé értek. Az új értesülés ezt látszik megerősíteni.

Merritt forrása arra is választ adott, hogy mi lett a sorsa az elmúlt egy évben legyártott celláknak. Eszerint egy részük német és amerikai tesztállomásokon végezte, de emellett a Tesla új strukturális akkupakkját fejlesztő csapatnak is jutott belőlük, illetve a fennmaradó részt raktározzák. Hogy ezek sorsa mi lesz, azt nem tudjuk, de a cikk végén felvetünk egy potenciális magyarázatot.

Az austini Giga Texasban az autógyár részeként épülő cellagyár kezdeti kapacitása évi félmillió járműhöz lesz elég, de ezt később növelni fogják. Ez a szám azért különösen óvatosan kezelendő, mivel Texasban készül majd új Model Y, Cybertruck, de a pletykák szerint Tesla Semi is, ezekbe pedig nagyon eltérő méretű akkupakkok kerülnek majd, úgyhogy így elsőre nehezen értelmezhető a félmilliós adat. Merritt forrása szerint alaptalanok azok a híresztelések, miszerint hatalmas késében lenne a gyártó, és át kellene tervezni az egész cellát, kémiát. Állítólag a Teslán belül nagyon elégedettek azzal, ahogy haladnak.

Új Tesla aksicsomag 4680-as cellákkal. Nincsenek modulok, a cellák közvetlenül a szendvicsszerkezetbe kerülnek. Forrás: Tesla

Az eredeti tervek szerint idén nyáron indult volna Berlinben az új Y gyártása, a fremonti Kato Roadon lévő pilot üzemből szállított cellákkal, a kezdetben alacsony, negyedévente pár tízezres termelés elment volna az import aksikkal, amíg megépül a német akkugyár. Amikor a német projekt csúszása egyértelművé vált, a Tesla is elengedte a feszített tempót a cellák gyártásával. A vállalat „B terve” szerint, ha nem készül el hamarosan az új cella, akkor október-november magasságában a hagyományos 2170-esekkel kezdődik meg az austini és berlini Model Y gyártás, és akkor állnak át a 4680-asokra, amikor már elég érett az a gyártósor is.

A fentiek alapján nehéz eldönteni, hogy a raktáron lévő cellákkal mégis az „A terv” valósul-e meg, azaz rögtön az új aksikkal kezdenek a két új gyárban, vagy még várni kell a 4680-asokra, de egyelőre úgy tűnik, a Tesla nem akarja mindenáron erőltetni az újdonságot, megvárja, hogy költséghatékony legyen a gyártása. Ugyanakkor a „B terv” sem tűnik éppen olcsónak, hiszen ehhez 2 külön akkupakkdizájnhoz kell felszerszámozni a termelést, és mindezt egy, gyártási léptékkel nagyon rövid, pár hónapos időszak miatt.

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.