Szivárognak a hírek az új Tesla aksikról
Természetesen az alábbiakat tessék a pletyka kategóriájába sorolni, mert bár általában jól értesült forrás osztotta meg, Sayer Merritt sem tévedhetetlen. Azt nem mondom, hogy egy csipet sóval fogyasszuk a cikket, mert a sok só egészségtelen, de nem biztos, hogy minden részlet 100%-ig megállja a helyét.
Ellenben a hír általános üzenete beleillik egyéb pletykákba, és hivatalos Tesla információkba, amiket mostanában hallottunk.
Hogy áll az új cella?
A Tesla pontosan egy éve tartotta a Battery Day című médiaeseményt, ahol bemutatták, milyen fejlesztésekkel készülnek az akkumulátortechnológia terén.
Az elmúlt időszakban a vállalat is beszámolt párszor a projekt státuszáról, és keringtek különböző pletykák is az interneten. Nagyjából annyival lehetne összefoglalni a történéseket, hogy hatalmas, megoldhatatlan, elvi vagy technológiai jellegű problémába nem ütköztek, de ahogy azt várni lehetett, a laborból átültetni egy ilyen folyamatot a kisszériás pilot gyártósorra soha nem egyszerű, ezután pedig a tömegtermelés egy újabb hatalmas ugrás, ami megannyi, apró, előre nem látható problémát vet fel.
A legutóbbi hivatalos információk arról szóltak, hogy inkább gyártástechnológiai jellegű, mérnöki problémák vannak, például a katód megfelelő magasságúra préselésénél, de a mérnökök aprólékos munkával haladnak előre.
4680s have been in production for a long time now on the pilot line. Some 4680s are going to multiple testing facilities in US & Germany. Other 4680s are being used by the structural pack engineering team, rest are being stockpiled. It’s unknown how many they've stockpiled.
2/4
— Sawyer🧂Merritt 📈🚀 (@SawyerMerritt) September 23, 2021
Az egyik ismert Tesla hírforrás Sawyer Merrit most arról számolt be, hogy informátorai szerint az új cellák kihozatali aránya (yield) már nagyon jó, és jelenleg a termelés ütemének folyamatos emelésekor felmerülő kisebb gyártási problémákon dolgoznak. A kihozatali arány egy kulcskérdés a tömegtermelésben, hiszen ez a mérőszám mutatja meg azt, hogy 100 legyártott darabból mennyi a selejt. A Hyperchange múlt havi értesülése szerint például a Giga Nevada 2170-es cellái 90% feletti kihozatali aránnyal készülnek, míg az új 4680-as cellák a kezdeti 20%-ról már 70-80% közé értek. Az új értesülés ezt látszik megerősíteni.
Merritt forrása arra is választ adott, hogy mi lett a sorsa az elmúlt egy évben legyártott celláknak. Eszerint egy részük német és amerikai tesztállomásokon végezte, de emellett a Tesla új strukturális akkupakkját fejlesztő csapatnak is jutott belőlük, illetve a fennmaradó részt raktározzák. Hogy ezek sorsa mi lesz, azt nem tudjuk, de a cikk végén felvetünk egy potenciális magyarázatot.
Tesla’s been very happy with the progress and they haven’t hit any major hurdles recently. All the FUD that 4680 design will fail/is bad, they will need to change the chemistry, production isn't anywhere close, etc. All that is completely wrong. What Tesla is accomplishing is🤯
— Sawyer🧂Merritt 📈🚀 (@SawyerMerritt) September 23, 2021
Az austini Giga Texasban az autógyár részeként épülő cellagyár kezdeti kapacitása évi félmillió járműhöz lesz elég, de ezt később növelni fogják. Ez a szám azért különösen óvatosan kezelendő, mivel Texasban készül majd új Model Y, Cybertruck, de a pletykák szerint Tesla Semi is, ezekbe pedig nagyon eltérő méretű akkupakkok kerülnek majd, úgyhogy így elsőre nehezen értelmezhető a félmilliós adat. Merritt forrása szerint alaptalanok azok a híresztelések, miszerint hatalmas késében lenne a gyártó, és át kellene tervezni az egész cellát, kémiát. Állítólag a Teslán belül nagyon elégedettek azzal, ahogy haladnak.

Az eredeti tervek szerint idén nyáron indult volna Berlinben az új Y gyártása, a fremonti Kato Roadon lévő pilot üzemből szállított cellákkal, a kezdetben alacsony, negyedévente pár tízezres termelés elment volna az import aksikkal, amíg megépül a német akkugyár. Amikor a német projekt csúszása egyértelművé vált, a Tesla is elengedte a feszített tempót a cellák gyártásával. A vállalat „B terve” szerint, ha nem készül el hamarosan az új cella, akkor október-november magasságában a hagyományos 2170-esekkel kezdődik meg az austini és berlini Model Y gyártás, és akkor állnak át a 4680-asokra, amikor már elég érett az a gyártósor is.
A fentiek alapján nehéz eldönteni, hogy a raktáron lévő cellákkal mégis az „A terv” valósul-e meg, azaz rögtön az új aksikkal kezdenek a két új gyárban, vagy még várni kell a 4680-asokra, de egyelőre úgy tűnik, a Tesla nem akarja mindenáron erőltetni az újdonságot, megvárja, hogy költséghatékony legyen a gyártása. Ugyanakkor a „B terv” sem tűnik éppen olcsónak, hiszen ehhez 2 külön akkupakkdizájnhoz kell felszerszámozni a termelést, és mindezt egy, gyártási léptékkel nagyon rövid, pár hónapos időszak miatt.