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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Kell az állami támogatás, de nem ettől terjednek a villanyautók

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

Mit gondolnak a világ autóipari vezetői a szektor radikális, mélyreható átalakulásáról, és arról, hogy miként alakul majd a nyereség az elektromos autók és légitaxik korában? Erre a kérdésre kereste a választ a KPMG, amely az úgynevezett Global Automotive Executive Survey legújabb, 22. kiadásához 23 országból 1118 autóipari és kapcsolódó iparági felsővezetőt, köztük 372 vezérigazgatót kérdezett meg a témában.

A felmérésben résztvevők 53%-a magabiztosan állítja, hogy a következő öt évben az autóipar növekedése nagyobb nyereséget hoz a jelenleginél, szemben azzal a 38%-kal, akik aggódnak amiatt, hogy az új technológiák megjelenése következtében csökkenni fog a profitabilitás. Ez egyébként országonként változó, az Egyesült Államokban és Kínában például kiugróan optimisták a cégvezetők, míg Indiában és Franciaországban a kétség uralkodik.

Laurent Des Places, a KPMG franciaországi szakértője az európaiak mérsékelt lelkesedését a politikai nyomással indokolja – szerinte a karbonmentes gazdaságért folytatott versenyfutás nagy terhet ró a beszállítói láncokra, és úgy tűnik, mintha a nagy autógyártók teljesen elvesztették volna az irányítást a technológiai stratégiájuk felett, és újra kéne építeni versenyelőnyeiket.

A kétségeket leginkább a nyersanyagok hiányának gondolata táplálja. A megkérdezettek több mint fele extrém módon, vagy nagyon tart a lítium és más akkumulátor-alapanyagok hiánya miatt, de a chiphiány is hasonló félelmeket generál. (Hogy véleményünk szerint mennyire tartós a jelenleg tapasztalható áruhiány, arról itt írtunk részletesebben.)

Az autóipari vezetők egyetértenek abban, hogy 2030-ra széleskörűen elterjednek a villanyautók, de piaci részesedésükről megoszlanak a vélemények. Nyugat-Európában, Japánban, Kínába, valamint az Amerikai Egyesült Államokban átlagosan 49% és 52% közötti részesedést várnak, Brazíliában és Indiában alacsonyabbat, 41 és 39 százalékot.

Toyota: korai még csak a villanyautókkal foglalkozni

Az elektromobilitás terjedésében azért bíznak ennyire, mert úgy vélik, 2030-ra megvalósul az elektromos és hagyományos autók közötti árparitás. És ehhez kormányzati beavatkozás sem feltétlenül szükséges: a válaszadók 77%-a szerint az elektromos autók széles körű elterjedése állami támogatás nélkül fog megtörténni. Ennek ellenére 91%-uk egyetért azzal, hogy közvetlen pénzügyi támogatással ösztönözzék a villanyautók vásárlását.

Arról már jobban megoszlanak a vélemények, hogy mely autók vásárlóit kellene támogatni. Az elektromosautó-támogatást helyeslők 41%-a úgy véli, hogy az 50 ezer dollárnál drágább villanyautóknál nem szabadna támogatást nyújtani. 8 százalék 30 ezer dollárnál, 35 százalék 70 ezer dollárnál húzza meg a határt, 23% pedig úgy gondolja, hogy vételártól függetlenül minden villanyautót támogatni kell – ez mondjuk egy több millió eurós luxusautónál elég erős lenne.

Az ár mellett a másik fontos tényező a töltőhálózat, az autóipari vezetők közel háromnegyede szerint a vásárlók nem hajlandóak fél óránál többet várakozni a töltőállomáson egy 80%-os töltéshez.

Az autóvásárlási szokások is átalakulóban vannak, a válaszadók 78%-a gondolja azt, hogy 2030-ra az új autók többségét online fogják megvásárolni a vevők, ez pedig a kereskedői hálózatok teljes átformálást vonja maga után. Maga az autóvásárlás is háttérbe szorul, miközben az autómegosztás, autóbérlés fellendül.

Érdekes eredményt mutatnak az önvezető technológiával kapcsolatos kérdések is. A cégvezetők szinte egyhangúan szavazták meg a Teslát, mint az önvezető technológia éllovasa. A kaliforniai autógyártó 331 szavazatot kapott, míg a második helyezett a Huawei lett 120 szavazattal. Őket a Cruise, a Waymo, a Motional, és a Mobileye követi. Ez egyébként alátámasztja azt a feltételezést, hogy az autógyártás és az új digitális technológiák egyre inkább összeforrnak, és ez a másik oldalról nézve is igaz: nemcsak az autógyártók portfóliója bővül újfajta szolgáltatásokkal, hanem a technológiai cégek is autógyártásba kezdenek. A KPMG felmérésében résztvevők többsége egyetért abban, hogy a Google, Apple, Amazon, és a Huawei is saját márkás autóval lép majd piacra.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.