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
auto

Február 11-től március 6-ig, Kőbánya-Kispest és Vecsés között a Volánbusz üzemeltetésében közlekedik majd az a Solaris Urbino 12 electric H2 típusú autóbusz, amely a legelső hidrogén-üzemanyagcellás buszként vesz részt Magyarországon a közösségi közlekedésben.

Forrás: HUMDA

A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú jármű a Zöld Busz Program több mint három hétig tartó demonstrációs mintaprojektjével érkezik hazánkba, és a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. azt várja tőle, hogy hasznos tapasztalatokkal szolgáljon majd a technológia hétköznapi felhasználhatóságával kapcsolatban. A tesztjelleggel közlekedő járművet bárki kipróbálhatja, díjmentesen igénybe vehető.

A Prim-Vol Trade Kft. által biztosított buszban egy 70 kW teljesítményű hidrogén-üzemanyagcella dolgozik, amelybe a jármű működése során hidrogéngáz kerül. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, melynek eredménye a ZF AV 130 integrált elektromos motort hajtó elektromos energia, valamint a kipufogón távozó víz. A jármű tetején elhelyezett, összesen 1560 literes össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni a jármű. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A zöld hidrogént a Linde Gáz Magyarország Zrt. szolgáltatja.

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

Forrás: HUMDA

Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára szerint az akkumulátoros elektromos buszok jó megoldást jelentenek a helyi és agglomerációs közösségi közlekedésben, de nagyobb távolságokon már a hidrogénhajtás jelentheti az optimális technológiát. Hozzátette, hogy ez a mintaprojekt azt a célt szolgálja, hogy jobban megismerjük a technológia lehetőségeit és határait a tömegközlekedésben, de hosszú távon az is fontos cél lesz, hogy a hidrogén előállításához használt energia szén-dioxid-kibocsátástól mentes legyen. Weingartner Balázs, a HUMDA elnök-vezérigazgatója hozzátette, hogy a hidrogénbuszok előnye, hogy hatótávban már felveszik a versenyt a dízelbuszokkal, és a töltési idejük sem sokkal hosszabb, azonban egyelőre egy viszonylag drága megoldásról van szó.

Nem jött ki a matek, a francia város lemondta a hidrogénes buszokat

A Solaris Urbino 12 electric H2 üzemanyagcellás jármű még 2019-ben volt a lengyel buszgyártó legújabb alternatív hajtású városi típusának bemutatópéldánya, azóta több nyugat-európai városban végzett próbafutásokat, most pedig Budapesten is bemutatkozik az utazóközönségnek. A tesztelés idejére az autóbusz üzemeltetéséhez szükséges hidrogént a Linde csoport magyarországi leányvállalata, a Linde Gáz Magyarország Zrt. biztosítja. A buszt a mintaprojekt ideje alatt a Linde első és eddig egyetlen magyarországi teszt hidrogéntöltő állomásán töltik az Illatos úti telephelyen.

A HUMDA közleményében azt is bejelentette, hogy HUMDA Green márkanév alatt folytatja a Zöld Busz Program és több elektromos meghajtású közlekedési eszköz támogatási rendszerének együttes kommunikációját a hatékonyság növelése érdekében. A HUMDA többi tevékenységétől elkülönülő új elnevezés célja, hogy segítse a zöld mobilitási megoldások ismertségének és népszerűségének növekedését, illetve azok fenntarthatósági szerepét.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.