PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Vadonatúj tisztán elektromos meghajtású koncepcióautót mutatott be a Stellantis autógyártó csoporthoz tartozó DS: az E-TENSE Performance sportkupé szénszálas önhordó karosszériája 600 kW (805 LE) csúcsteljesítményt rejt maga alatt, a kerekeknél pedig akár 8000 Nm nyomaték is mérhető.

A franciák a Formula E versenysorozatban szerzett fejlesztési tapasztalataikat építették bele a tanulmányba, amely részben azt jeleníti meg, hogyan képzelik el a cégnél a teljesítményorientált modellek jövőjét, másrészt pedig kísérleti laboratóriumként szolgál, ahol a magas teljesítményű hajtáslánc viselkedését vizsgálják későbbi, utcai modellek fejlesztéséhez. A jármű összkerékmeghajtású, az első tengelyen egy 250 kW-os, a hátsón pedig egy 350 kW-os villanymotor dolgozik, a regeneráció teljesítménye pedig elérheti a 600 kW-ot, így a hagyományos fékrendszer nélkül is – ami egyébként be van szerelve az autóba biztonsági okokból – állóra fékezhető.

Az autó akkumulátorát a TotalEnergies-zel és leányvállalatával, a Safttal közösen fejlesztette a DS. A partnerség eredménye egy innovatív kémia és különleges hűtési rendszer a cellák számára, ami elbírja a sportkocsi őrült gyorsulását. A villanyautó állítólag 2 másodperc alatt felér nulláról 100 km/h-ra, de a végleges adatokra még várni kell a fejlesztés legvégéig. Február 22-től Jean-Éric Vergne, és Antonio Felix da Costa, a DS Techeetah Formula E csapat két bajnoka teszteli majd a prototípust, mielőtt közutakra is kiengedik az elektromos bestiát.

Az E-TENSE Performance, mely a 2016-ban bemutatott E-Tense tanulmány továbbfejlesztése, a gyártó közleménye szerint egy egyszeri prototípus, azaz nem megy sorozatgyártásba, de a hajtásláncában található innovatív megoldásokat, valamint néhány dizájnelemet a következő években érkező modellek is átveszik.

DS elektromos luxusautóval a londoni Westfieldben?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.