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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Bár hivatalosan nincs köze a Teslának a napokban esedékes németországi bírósági tárgyaláshoz, mindenki tudja, hogy a per igazi oka a vállalat Berlin mellett épülő gyára, célja pedig a termelés indításának megakadályozása.

Eddig úgy tudtuk, hogy most pénteken lesz a német környezetvédők által indított per első tárgyalási napja, de most mégis csúszik az időpont.

Tovább húzódik

A per eredetileg december 10-én indult volna, azonban a feleknek még be kellett szerezniük különböző dokumentumokat, ezért elhalasztották a tárgyalást. Az új időpontot február 11-re tűzték ki, azonban a legfrissebb hírek szerint a környezetvédők ügyvédje koronavírusos lett, ezért halasztást kértek. A bíróság helyt adott a kérelemnek, azonban azt még nem tudni, mikor kerülhet sor a tárgyalásra.

Oda sem engedték

A német Die Grüne Liga és NABU környezetvédő szervezetek gyakorlatilag a projekt kezdete óta folyamatosan tiltakoznak az amerikai autógyártó első európai gyárának megépítése ellen. A kifogásolt pontok között szerepelt a fák kivágása, az ott élő fajok életének megzavarása, illetve az a tény, hogy a gyár területe részben egy vízvédelmi régióban található. Az aggodalmak kapcsán a döntéshozók és az autógyártó azzal érvelnek, hogy az erdő igazából egy papíripari ültetvény, amit rendszeresen kivágnak – ehelyett a Tesla háromszoros mennyiségű fát telepített az elmúlt két évben. A projekthez társuló szakvélemények szerint a korábbi monokultúrás ültetvény rendkívül kevés fajnak tudott csak otthont adni, a pótlás viszont sok fafajtából áll és nem okoz ilyen problémát. A vízvédelmi terület kapcsán pedig a cég megváltoztatta az építési terveket: korábban 15.000 vasbeton oszlopot döngöltek volna le a földbe, ám végül beérték 500 darabbal is.

Wasserwerks Eggersdorf – ilyen lenne a felújított, kibővített eggersdorfi vízmű. Forrás: WSE

Maradt azonban egy kérdéses terület: a vízhasználat. A Grünheide mellett felhúzott gyárnak évi 1,4 millió köbméter ivóvízre van szüksége, ami a környezetvédők szerint veszélyezteti a környék vízellátását. Bár Brandenburg tartományban számos ipari létesítmény található, amely ennek sokszorosát használja, a tiltakozók szerint az új gyár lenne az utolsó csapás a régiónak. A Tesla vízigényét a helyi vízmű egy meglévő kút bővítésével szolgálná ki, amelyre 2020. február 28-án kapott engedélyt a környezetvédelmi minisztériumtól. Csakhogy a Die Grüne Liga és a NABU hibát talált az eljárásban, és erre hivatkozva indítottak pert a hivatal és az engedély ellen a frankfurti bíróságon, de egyes információk szerint hatástanulmányokat is hiányolnak a szervezetek. A helyi vízmű (WSE) korábban jelezte, hogy ha a környezetvédők célt érnek, annak komoly következményei lesznek az egész régióra, 170.000 lakosra, mivel a 4 millió köbméteres bővítéssel nem csak a gyárat szolgálnák ki, hanem biztosítani akarják a környék ellátását.

Bár a Tesla szeretett volna részt venni a perben – feltehetőleg, hogy segítse a védelem munkáját – a bíróság úgy határozott, hogy erre nem ad lehetőséget, mivel a döntés szinte végtelen sok embert, minden lakost érint, és ha egynek engedélyt ad, akkor mindnek kellene. Az ítéletnek egyébként közvetlenül nincs köze a végleges építési engedély kiadásához, de többszöri ígéretek ellenére végül sem december, sem január végéig nem pecsételték le a papírokat a hatóságok.

Megint mindjárt megvan Berlin engedélye, de megint perelnek

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.