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
auto
2024. 07. 27. szombat

Bár hivatalosan nincs köze a Teslának a napokban esedékes németországi bírósági tárgyaláshoz, mindenki tudja, hogy a per igazi oka a vállalat Berlin mellett épülő gyára, célja pedig a termelés indításának megakadályozása.

Eddig úgy tudtuk, hogy most pénteken lesz a német környezetvédők által indított per első tárgyalási napja, de most mégis csúszik az időpont.

Tovább húzódik

A per eredetileg december 10-én indult volna, azonban a feleknek még be kellett szerezniük különböző dokumentumokat, ezért elhalasztották a tárgyalást. Az új időpontot február 11-re tűzték ki, azonban a legfrissebb hírek szerint a környezetvédők ügyvédje koronavírusos lett, ezért halasztást kértek. A bíróság helyt adott a kérelemnek, azonban azt még nem tudni, mikor kerülhet sor a tárgyalásra.

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

Oda sem engedték

A német Die Grüne Liga és NABU környezetvédő szervezetek gyakorlatilag a projekt kezdete óta folyamatosan tiltakoznak az amerikai autógyártó első európai gyárának megépítése ellen. A kifogásolt pontok között szerepelt a fák kivágása, az ott élő fajok életének megzavarása, illetve az a tény, hogy a gyár területe részben egy vízvédelmi régióban található. Az aggodalmak kapcsán a döntéshozók és az autógyártó azzal érvelnek, hogy az erdő igazából egy papíripari ültetvény, amit rendszeresen kivágnak – ehelyett a Tesla háromszoros mennyiségű fát telepített az elmúlt két évben. A projekthez társuló szakvélemények szerint a korábbi monokultúrás ültetvény rendkívül kevés fajnak tudott csak otthont adni, a pótlás viszont sok fafajtából áll és nem okoz ilyen problémát. A vízvédelmi terület kapcsán pedig a cég megváltoztatta az építési terveket: korábban 15.000 vasbeton oszlopot döngöltek volna le a földbe, ám végül beérték 500 darabbal is.

Wasserwerks Eggersdorf – ilyen lenne a felújított, kibővített eggersdorfi vízmű. Forrás: WSE

Maradt azonban egy kérdéses terület: a vízhasználat. A Grünheide mellett felhúzott gyárnak évi 1,4 millió köbméter ivóvízre van szüksége, ami a környezetvédők szerint veszélyezteti a környék vízellátását. Bár Brandenburg tartományban számos ipari létesítmény található, amely ennek sokszorosát használja, a tiltakozók szerint az új gyár lenne az utolsó csapás a régiónak. A Tesla vízigényét a helyi vízmű egy meglévő kút bővítésével szolgálná ki, amelyre 2020. február 28-án kapott engedélyt a környezetvédelmi minisztériumtól. Csakhogy a Die Grüne Liga és a NABU hibát talált az eljárásban, és erre hivatkozva indítottak pert a hivatal és az engedély ellen a frankfurti bíróságon, de egyes információk szerint hatástanulmányokat is hiányolnak a szervezetek. A helyi vízmű (WSE) korábban jelezte, hogy ha a környezetvédők célt érnek, annak komoly következményei lesznek az egész régióra, 170.000 lakosra, mivel a 4 millió köbméteres bővítéssel nem csak a gyárat szolgálnák ki, hanem biztosítani akarják a környék ellátását.

Bár a Tesla szeretett volna részt venni a perben – feltehetőleg, hogy segítse a védelem munkáját – a bíróság úgy határozott, hogy erre nem ad lehetőséget, mivel a döntés szinte végtelen sok embert, minden lakost érint, és ha egynek engedélyt ad, akkor mindnek kellene. Az ítéletnek egyébként közvetlenül nincs köze a végleges építési engedély kiadásához, de többszöri ígéretek ellenére végül sem december, sem január végéig nem pecsételték le a papírokat a hatóságok.

Megint mindjárt megvan Berlin engedélye, de megint perelnek

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.