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 Monacóban mutatta be a FIA a Formula E harmadik generációs versenyautóját, amely a valaha épített leggyorsabb, legkönnyebb, legerősebb és leghatékonyabb elektromos versenyautó. Az E-Prix előtt a Monacói Yacht Clubban rántották le a leplet az ABB FIA Formula E világbajnoki versenysorozat új autójáról, amely immár a harmadik generációjához érkezett. A Gen3 a világ első versenyautója, amelyet kifejezetten utcai versenyekre terveztek és optimalizáltak. Az új kocsi az ABB FIA Formula E világbajnokság 9. szezonjában debütál majd, ahol a világ legnagyobb gyártói versenyeznek ikonikus világvárosok utcáin. Az FIA és a Formula E mérnökei és fenntarthatósági szakértői által kifejlesztett Gen3 a nagy teljesítmény, a hatékonyság és a fenntarthatóság csúcsa. A Gen3 célja, hogy megmutassa a világnak, hogy a nagy teljesítmény és a fenntarthatóság hatékonyan, kompromisszumok nélkül létezhet együtt. Míg az aerodinamikai fejlesztési programok évtizedek óta központi szerepet játszanak a motorsport fokozatos fejlődésében, a Gen3 piacra dobása a szoftverfejlesztést teszi a motorsport innovációjának és versenyének új csataterévé. A Gen3 teljesítményfrissítései szoftverfrissítésként kerülnek be közvetlenül az autóba, az abba épített fejlett operációs rendszernek köszönhetően. A világ vezető autógyártói közül hét regisztrált az FIA-nál, hogy az új Gen3-mal versenyezzenek az ABB FIA Formula E világbajnokság 9. szezonjában, és idén télen pedig szezon előtti tesztelést tarthassanak: DS Automobiles (Franciaország), Jaguar (Egyesült Királyság), Mahindra Racing (India), Maserati (Olaszország), NIO 333 (Egyesült Királyság / Kína), Nissan (Japán) és Porsche (Németország). Teljesítmény: Az eddigi leggyorsabb Formula E autó, végsebessége 322 km/h-n is túlmutat (a Gen2 maximális sebessége 280 km/óra volt). A valaha volt leghatékonyabb formula versenyautó, amely a verseny során felhasznált energia több mint 40%-át regeneratív fékezéssel állítja elő (a Gen2 esetében 25% volt a verseny során visszanyert mozgási energia). Hozzávetőlegesen 95%-os energiahatékonyságú (a belsőégésű motorok körülbelül 40%-os hatékonyságúak), akár 350 kW (470 LE) teljesítményű villanymotor mozgatja az autót (a Gen2 motorjai 250 kW-osak voltak). Az első formula-autó, amely első és hátsó hajtáslánccal is rendelkezik. Az új első hajtáslánc 250 kW-os, míg a hátsó 350 kW teljesítményű, együtt több mint kétszeresére, összesen 600 kW-ra növelik a jelenlegi Gen2 rekuperációs képességét (a Gen2 maximális regenerációs képessége 250 kW volt). Ultra-nagy sebességű, 600 kW-os töltési teljesítmény a verseny közbeni töltéshez, ez majdnem kétszer akkora teljesítmény, mint amit a világ legfejlettebb kereskedelmi töltői kínálnak. Az első formula-autó, amely nem rendelkezik hidraulikus hátsó fékekkel. A Gen3 autók 60 kg-mal könnyebbek elődeiknél, így fogyasztásuk is alacsonyabb. A Gen3 gyártásának minden aspektusát újragondolták és újratervezték, hogy az autó a nagy teljesítményű, fenntartható, ugyanakkor kompromisszumok nélküli versenyzés etalonja legyen. Természetes anyagokat vezettek be például a gumiabroncsoknál, valamint hosszabb életciklusú akkumulátorokat alkalmaztak. Fenntarthatóság: A Gen3 akkumulátorai a valaha készült legfejlettebb, legfenntarthatóbb akkumulátorok közé tartoznak, amelyek fenntartható forrásból származó anyagokból állnak, az akkumulátorcellákat az élettartam végén újrahasznosítják. Újrahasznosított szénszálat használnak fel a karosszéria építésében, amely a Gen2 autókból származó anyagokat tartalmaz, csökkentik a felhasznált új szénszálas kompozit anyagok mennyiségét. Ez több mint 10%-kal csökkenti a Gen3 karosszéria gyártásának karbonlábnyomát. Az összes hulladékszénszálat új alkalmazásokhoz használják fel a légiközlekedési ipar innovatív eljárásának átvételével. A természetes gumi és az újrahasznosított szálak teszik ki az új Gen3 abroncsok 26%-át, és minden abroncsot teljesen újrahasznosítanak a verseny után. A Gen3 karbonlábnyomát a tervezési fázistól kezdve mérik, hogy tájékozódjanak a környezeti hatások csökkentése érdekében tett összes csökkentési intézkedés hatékonyságáról, miközben a Formula E nettó nulla szén-dioxid-kibocsátási kötelezettségének részeként minden elkerülhetetlen kibocsátást ellensúlyoznak. Valamennyi Gen3 beszállító a legszigorúbb nemzetközi szabványoknak megfelelően működik a gyártás környezeti hatásainak csökkentése érdekében (ISO 14001), és megkapja az FIA Environmental Accreditation 3-Star minősítését. Gen1 Gen2 Gen3 Hossz 5320 mm 5160 mm 5016,2 mm Magasság 1050 mm 1050 mm 1023,4 mm Szélesség 1780 mm 1770 mm 1700 mm Tengelytáv 3100 mm 3100 mm 2970,5 mm Tömeg (pilótával) 920 kg (akku 450 kg) 900 kg (akku 385 kg) 840 kg Max. teljesítmény 200 kW 250 kW 350 kW Max. rekuperáció 100 kW 250 kW 600 kW Csúcssebesség 224 km/h 280 km/h 322 km/h Meghajtás hátsó hátsó első és hátsó Gumik Michelin Michelin Hankook Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke így nyilatkozott: „Mind technológiai, mind környezeti szempontból a Gen3 új mércét állít fel a sportban. Az FIA és a Formula E fejlesztőcsapata nagyszerű munkát végzett, és köszönöm nekik a projektben nyújtott kemény munkájukat. Örülök, hogy ennyi vezető gyártó jelentkezett a bajnokság következő korszakára, és nagy várakozással várják a Gen3 9. évadban való bemutatkozását.” „Monaco a motorsport spirituális hazája, és nincs más hely, ami alkalmasabb lenne Gen3 versenyautónk bemutatására.” – mondta Jamie Reigle, a Formula E vezérigazgatója. „Az FIA-val együtt büszkék vagyunk arra, hogy bemutathatjuk a Gen3-at a Formula E rajongóknak, és demonstrálhatjuk a szélesebb sportágnak azt, miként tud együtt jelen lenni az élsport, a nagy teljesítmény és a fenntarthatóság az ABB FIA Formula E világbajnokságon. Alig várjuk, hogy a saját szemünkkel lássuk, ahogy csapataink és pilótáink az autó korlátait feszegetik majd a 2023-as évadban.” „A Gen3 a Formula E és az ABB FIA Formula E világbajnokság ambiciózus harmadik korszakát képviseli. A versenyautók minden generációjával tovább tágítjuk az elektromosautó-technológia lehetőségeinek határait, és a Gen3 az eddigi legambiciózusabb projektünk. A világ most a Monacói E-Prix-re figyel, így itt és most büszkén mutatjuk be azt az autót, amely két éve készül a motorsport történelmi otthonában. Köszönöm a Formula E és az FIA mögött álló nagyszerű csapat munkáit – az összes elektromos versenyzés fényes jövő előtt áll.” nyilatkozta Alejandro Agag, a Formula E alapítója és elnöke. Irházy Róbert Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!