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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Ezért választják egyre többen a lítium helyett a cink-akkumulátorokat

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Az amerikai házépítő vállalat, a Horton World Solutions (HWS) 200 ezer olyan házat tervez felépíteni Észak-Amerikában, amelyeket a Salient Energy által gyártott cink-akkumulátorokkal szerelnének fel a két cég által kötött együttműködési megállapodás alapján.

A cink felhasználása az energiatárolásban hosszú időre nyúlik vissza, hiszen az Alessandro Volta által készített első galvánelem is cinkből készült (a háztartásokban a mai napig megtalálhatóak a szén-cink elemek) ám a cinkion-akkumulátorokkal kapcsolatos kutatások csak 200 évvel később, a 21. század elején vettek lendületet.

A 2016-ban alapított kanadai Salient Energy egy cink-mangán-dioxid akkumulátort fejlesztett, amely energiasűrűségben ugyan messze elmarad a lítiumion-akkumulátoroktól (100 Wh/kg alatti), cserébe viszont több olyan pozitív tulajdonsággal rendelkezik, amely miatt reális alternatívát nyújthat a helyhez kötött energiatárolásban.

Terry Horton, a HSW ügyvezetője így indokolta cége döntését:

Az energiatárolás kulcsfontosságú része a karbonlábnyomunk csökkentésének, a jelenlegi lítium-ionos rendszerekkel azonban számos probléma van. Tűzveszélyt jelentenek, amelyet ki kell küszöbölnünk, ami tovább növeli az engedélyezési folyamat időigényét és bonyolultságát. Emellett gyakran előfordul, hogy készlethiány miatt csúszik a szállítás, ami kockázatossá teszi a velük való tervezést. A Salient akkumulátora mindkét problémát megoldhatja, ezért nem volt kérdés a választás.

Ha energiasűrűségben nem is, de teljesítményben felveszi a versenyt a lítiumion-akkumulátorokkal, emellett biztonságosabb – a víz-alapú, semleges PH-értékű cink-szulfid elektrolit nem gyúlékony – és az alapanyagai (cink, mangán, kén) a világ minden részén bőségesen rendelkezésre állnak, ezért nincsenek komoly kockázatok az ellátási lánccal kapcsolatban. A cink ugyanis százszor gyakoribb elem a lítiumnál, olcsó és könnyen újrahasznosítható.

További pozitívum, hogy a cink-akkumulátorok gyártási folyamata nagyon hasonló a lítium-akkumulátorokéhoz, maga a termék pedig, azaz az otthoni energiatároló, ránézésre meg sem különböztethető tőle, bár ha mérlegre tennénk, a nagyobb súlya elárulná.

Kép: Salient Energy

A Salient halifaxi üzemében jelenleg a próbagyártás folyik. Az alacsonyabb mennyiség miatt egy cink-akkumulátor ma még jóval drágább, mint a piacon lévő lítium-akkuk, a kanadai cég azonban úgy tervez, hogy 2024-re elérik a 100 MWh-s nagyságrendű gyártási kapacitást, az évtized második felére pedig már sikerül eléggé felskálázniuk a termelést ahhoz, hogy a méretgazdaságosságnak és az olcsóbb alapanyagoknak köszönhetően 30-50%-os árelőnyre tegyenek szert. A HSW-vel kötött megállapodásnak köszönhetően most már megvan a kapacitásbővítéshez szükséges rendelésállomány, így a tőkebevonás már csak idő kérdése.

Ha megnézzük, hogy a Tesla az akkumulátor-napon azt mondta, a költségcsökkentés legnagyobb részét a gyártás és a méretgazdaságosság terén érték el, akkor a nyersanyagok teszik ki a költségek legnagyobb szeletét, és ez nem csökkent” – mondta Ryan Brown, a cég ügyvezetője.Tehát egy olyan akkumulátor, amelynek sokkal alacsonyabb az anyagköltsége, izgalmas új lehetőséget nyújt az árak további lefaragására.

Természetesen nem a saját gyártás az egyetlen módja a termelés felfuttatásának, a Salient kész arra is, hogy a technológiáját tőkeerős nagy cégek számára licenszelje.

Kép: Salient Energy

És még csak nem is az övék az egyetlen cink-akkumulátor a piacon.

  • Az EOS Energy áprilisban vont be 200 millió dollárnyi friss tőkét, a Pittsburgh mellett épülő üzemükben évi 800 MWh kapacitású cink-levegő akkumulátort lesznek képesek legyártani, amelyek 12 órán keresztül képesek működni – szemben a lítiumion-akkuk 4 órás kisütési idejével. Az EOS energiatárolóira 1 GWh-t meghaladó mennyiségű rendelés érkezett texasi, kaliforniai és indiai megújuló energiás projektek kivitelezéséhez.

Egy másik kanadai cég, az e-Zinc olyan olcsó cink-fém akkumulátort fejlesztett ki, amely 24-48 órán át képes működni. Az első 40 kW-os tesztpéldány egy kaliforniai napelemes rendszerrel társítva már működik, a továbblépéshez azonban tőkeemelésre lesz szükség. Ez a folyamat már elindult, idén áprilisban 25 millió dollárnyi tőkét sikerült bevonniuk, az egyik befektetőjük a Toyota.

Egy kaliforniai adatközpont, a San Diego Supercomputer Center az elmúlt hónapokban cserélte le az 1 MWh-s kapacitású energiatárolójában a savas ólomakkumulátorokat cink-mangán akkumulátorokra.

A lítium drágulásának van tehát jó oldala is, mert megteremti a keresletet az alternatívák iránt, amelyek így végre hozzájuthatnak a létfontosságú tőkebefektetésekhez. A periódusos rendszer számtalan lehetőséget kínál még az energiatárolási megoldások számára.

Világszerte át kell alakítanunk a hálózatot, hogy az kompatibilis legyen a megújuló energiaforrásokkal” – mondja Ryan Brown. „És meg kell dupláznunk vagy megháromszoroznunk a világhálózat méretét, hogy lehetővé tegyük az elektromos járművek és a [zöld] hidrogén használatát. Gondoljunk csak a szükséges akkumulátorok puszta mennyiségére – ez lítium-ionnal nem lesz megoldható. [Elemzők] már most lítiumhiányra számítanak az évtized közepén.

És amikor azt mondom, hogy a világ lítiumhiányban fog szenvedni, akkor azt értem ezalatt, hogy minden lítium akkumulátor az autókba fog kerülni. Mert ott van értelme, ott van szükség a kis súlyra. Mindenhol, ahol nem autóról van szó, használhatunk nehezebb akkumulátort, például cinket, ami olcsóbb, biztonságosabb és hosszabb élettartamú.

Új előnyöket hozhat a cink az akkumulátorgyártásba

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.