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
auto

A GM Cruise, valamint az Alphabet (Google) Waymo nevű leányvállalatai már jóideje tesztelik önvezető taxiszolgáltatásukat az Egyesült Államok egyes jól feltérképezett és pontosan kijelölt területein, de ez eddig ingyenes tesztüzem volt csak.

A Crusie lett az első, ami hagyományos fizetős szolgáltatássá avanzsált.

Élesben

A Waymo és a Cruise is megkapta már az engedélyt a hatóságoktól a rendes üzem megkezdésére, de előbbi még nem élt a lehetőséggel, így a GM cége lett az első. Ahogy erről már többször írtunk, ezeknek a cégeknek az a megközelítése, hogy egy-egy nagy felbontású térképekkel leképezett és azokat folyamatosan frissítő, földrajzilag korlátozott területre összpontosítanak, egy teljesen általános megoldás helyett.

A Crusie szolgáltatása is ilyen. Jelenleg csak San Francisco északkeleti sarkában, 30 autóval, limitált meghívó birtokában, este 10 és reggel 6 között lehet igénybe venni a szolgáltatást – utóbbi korlátozás oka, hogy ilyenkor gyér a forgalom és alig van gyalogos. A kijelölt terület állítólag viszonylag egyszerű szerkezetű lakóövezet, rácshálós, szabályos kialakítású, sebességkorlátos utcákkal.

A vállalat azonban azt tervezi, hogy az év végére már több száz autója lesz és a teljes várost lefedik.

A szolgáltatás jelenleg valamivel olcsóbb, mint egy ember által vezetett Uber, de a Crusie azt prognosztizálja, hogy később szignifikánsan kevesebbe kerül majd, hiszen nem kell a sofőrt fizetni. A GM idén 2 milliárd dollárt tervez a leányvállalatra költeni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.