Eddig titkolt adatok derültek ki a Tesla amerikai gyártásáról

A Tesla negyedévente közzéteszi, globális gyártási és eladási számait, de számos más gyártóval ellentétben nem közöl regionális bontást. Ráadásul az egyéb termékek eladási számairól, mint például a Powerwall energiatárolókról, vagy a Megapackről még kevesebbet tudunk, ezekről ugyanis háromhavonta csak egy összesített, leszállított akkukapacitás értéket közölnek.

Most viszont kivételesen hivatalos forrásból érkeztek konkrét számok az előző negyedévről.

Fremont és Nevada

Nemrég váltás történt a Tesla egyik fontos pozíciójában, a cég operatív ügyeiért globálisan felelős Chris Listert ugyanis öt év után Hrushikesh Sagar váltotta – a pozíció közvetlenül Elon Musknak jelent. Sagar a múlt héten a nevadai gyár alkalmazottainak tartott előadást, és innen kerültek a sajtóhoz információk – úgyhogy, bár a forrás technikailag szivárogtatás, ha egy vállalatnál több száz ember előtt ismertetnek valamit, akkor eleve abból indulnak, ki, hogy ezt megtudja majd a nyilvánosság is. A CNBC amerikai hírcsatorna birtokába jutott részletek tehát nem hétpecsétes titkok, de ettől még érdekesek lehetnek azoknak, akik a vállalat híreit követik, főleg, hogy ennyi konkrét adatot igen ritkán kapunk.

Tesla Fremont
A fremonti Tesla gyár.

Az eseményen Sagar megosztotta, hogy a fremonti autógyár a második negyedévben 134 ezer autót állított elő, ami az üzem történetének második legjobb eredménye (a rekord továbbra is 2021 októberében született). A cég egyébként a második negyedévben globálisan 258 ezer autót gyártott, és azt a hivatalos kínai adatokból tudjuk, hogy Sanghaj ehhez a COVID lezárások miatt csak 115 ezer darabbal járult hozz. Így most már az is ismert, hogy Austin és Berlin együtt mindössze 9 ezer autót állított elő április és június között – ami persze nem túl meglepő, hiszen mindkét üzem a tömegtermelés kezdeti szakaszában jár.

Sagar ugyanakkor azt is elárulta, hogy Fremont jelenleg már heti 12 ezer autót tud legyártani, és a céljuk a 14 ezres darabszám elérése. Mielőtt ezeket valaki egyszerűen beszorozná 52-vel (hadd segítsek, ez 624 ezer és 728 ezer éves termelésnek felelne meg), a valóságban egy autógyár sem működik karbantartás nélkül, negyedévente azért pár nap, vagy egy hét leállással számolni kell, úgyhogy szerintünk reálisan 570 ezres jelenlegi és 670 ezres tervezett ütemről van szó.

Giga Nevada (korábbi felvétel).

Új részinformáció volt, hogy kezdetben Nevadából vitték a motorokat Berlinbe – korábban úgy tudtuk, csak Sanghaj szállította ezeket. És ha már villanymotorok, kiderült, hogy a Giga Nevada egészen pontosan 283.473 hajtóművet gyártott le a második negyedévben – nyilván sok kétmotoros autó készül, így a fremonti számokkal ez nem teljesen összevethető, ráadásul, mint kiderült, ebből exportáltak is pár ezret.

Megerősítették azt is, hogy mostanra Belin már elérte a heti 1000-es gyártási tempót, és megtudtuk, hogy Austin is túl van már ezen a mérföldkövön.

Akkugyártás

A prezentáción elhangzott információk alapján a Giga Nevada következő célja, hogy hetente 8800 akkupakkot gyártson le az autókhoz. Ha ezt összevetjük Fremont 14 ezres céljával, akkor az jön ki, hogy nagyjából heti 5200 LFP akkus, Model 3 alapváltozat gyártásával számolnak Kaliforniában, ezekbe ugyanis nem a nevadai gyárból szállítanak 2170-es formátumú NCA aksikat, hanem a kínai CATL-től érkeznek a prizmatikus LFP kémiájú cellák.

A Megapack energiatároló hamarosan már abban az új kaliforniai üzemben is készülhet, amit kifejezetten ennek építettek  – ezt nem erről az eseményről, hanem onnan tudjuk, hogy a hírek szerint tömeges felvételt kezdtek az új gyárban. Nevadában viszont most már heti 42 Megapack készül, és úgy látják, hogy tartani lehet a harmadik negyedévre kitűzött 442 darabos célt. Ez egyébként a legújabb változat kapacitásával számolva 1,7 GWh-t jelent összesen. Három a májusi, tehát második negyedéves gyártásból egyébként Százhalombattán állt üzembe az elmúlt napokban, erről pedig itt számoltunk be:

Az otthoni Powerwall energiatárolóból 37.600 darab készült a második negyedévben (~500 MWh), most pedig már meghaladták a heti 6500-as gyártási ütemet. Ez közel duplázást jelentene a harmadik negyedévre, de a cél jelenleg kevésbé ambiciózus, 22%-os növekedés a Q3-ra, így valószínű, hogy a friss csúcs nem egy fenntartható termelési tempó. A Powerwallal kapcsolatban egyébként az a pletyka járja, hogy a Tesla hamarosan kijön a berendezés új, harmadik változatával, amely már nem a Nevadában készülő 2170-es NMC cellákat, hanem a CATL LFP egységeit használja majd. Ez a kémia egyébként sokkal jobban megfelel az energiatárolós használatnak, hiszen élettartama három-négyszerese a most használt kémiáénak, gyártási költsége jóval alacsonyabb, a megnövekedett tömeg pedig nem igazi tényező egy olyan energiatárolónál, amelynek nem kell négy keréken gurulnia.

Tesla Powerwall V2, 13,5 kWh kapacitással.

A nevadai akkugyár kapcsán megosztották azt is, hogy jelenleg egy új, igen fejlett víz újrahasznosító berendezést telepítenek, amely lehetővé teszi, hogy a felhasznált folyadék 98%-át visszanyerjék. A cég erre nagyon büszke, mi pedig fejben máris összekötöttük friss hírünkkel, miszerint a Giga Berlinben is azt tervezik, hogy zárt rendszerré alakítják a vízhasználatot, töredékére csökkentve az üzem ivóvízigényét. Erről itt írtunk:

Végül szintén örvendetes hír, hogy a Giga Nevada tetejére teleptett napelemek teljesítménye már meghaladja a 8 megawattot, és a cég állítólag ezt minden nap igénybe is veszi.

A legfrissebb műholdfelvétel jól mutatja a napelempark méretét a Gigafactory Nevada tetején. Forrás: buildingtesla.com

Az eseményen az alkalmazottak kérdésére válaszul indirekt módon azt is elárulták, hogy a cég következő gyára az amerikai kontinensen épül majd fel – a pletykák szerint Kanada lesz a befutó, de ezt egyelőre nem akarták megerősíteni.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.